Volgende woensdag, niet toevallig op 1 april, zal de Conficker-worm van zich laten horen. Het gaat om een bijzonder geslepen en geavanceerd virus dat vandaag al in miljoenen computers binnengedrongen is, maar dus netjes het begin van de nieuwe maand afwacht om actief te worden.
Veiligheidsexperts waarschuwen dat Conficker niet alleen in staat is om zich razendsnel te verspreiden maar ook nog eens antivirussoftware uitschakelt en het onmogelijk maakt Windows nog langer te updaten. Het is bovendien niet meteen duidelijk wat de worm volgende week precies zal doen, het enige wat vaststaat is dat Conficker op 1 april instructies ontvangt via het internet en die zal uitvoeren. Wellicht gaat het dan om het versturen van spamberichten of phishing-mails waardoor je computer dus deel gaat uitmaken van een crimineel netwerk.
Het lijkt misschien allemaal een grap, maar het is wel degelijk bittere ernst. Met name Microsoft is zo verontrust dat het bedrijf een premie van 250.000 dollar uitreikt aan wie de auteur van het virus kan opsporen. De kans dat dat gebeurt is echter klein, zodat de beste verdediging zich op dit moment in je eigen pc afspeelt.
De worm uit je pc verwijderen kan op twee manieren:
Via speciale software van Microsoft. Verbreek tijdens het uitvoeren van de software je internetverbinding.
Via een tool van Symantec (waar de worm om de een of andere reden Downadup heet). Ook hier geldt: eerst je verbinding verbreken en dan pas de software laten lopen.
Uiteraard kan je met deze beide programma's ook checken of het virus ?berhaupt op je pc terechtgekomen is. Het is sowieso een goed idee om volgende woensdag extra aandachtig om te springen met mailberichten, zelfs van bekende afzenders.
30 maart 2009 20:12
jasonpoll
Misschien ff een rare vraag, maar waarom gebruikt Microsoft niet verschillende "lok"computers, waarmee ze het virus/worm lokken?
Kunnen ze met speciale software bekijken hoe gevaarlijk dit is;).
ook zie ik niet echt een super probleem; de belangrijkste computers uit het land(bijv van defensie) staan niet in contact met het 'gewone' internet, maar via een speciale verbinding die op geen mogelijkheid door een virus kan worden doordrongen, dus alle belangrijke informatie is dus veilig;)
30 maart 2009 20:42
kaboomski
[quote=131940]Nou, dat vind ik wel een goeie, maar hoe kun je een virus lokken?
30 maart 2009 20:51
zone
[quote=131941]Leg een spoor van koekjes naar je computer .:)
Nee, schakel virusbeveiliging uit , zet je router poorten open , download andere virussen.
Uiteindelijk komen ze wel vanzelf.
30 maart 2009 21:19
matthijsk
De update van oom Bill niet doen xD
30 maart 2009 21:36
kaboomski
[quote]Leg een spoor van koekjes[/quote]Dat is een goeie :D. Inderdaad, niet bij nagedacht. Poorten open, van alles downloaden en 't komt vanzelf. En die koekjes niet vergeten XD.
30 maart 2009 21:57
matthijsk
Installeer windows en wacht Af dan komt het vanzelf
30 maart 2009 22:07
unknown
Dat vind ik nou ook weer een beetje overdreven, ik draai zelf vista met alleen de windows firewall, geen virusscan of niks... kwestie van opletten bij downloaden! Dus het is inderdaad poorten open gooien & downloaden maar.
31 maart 2009 07:34
matthijsk
Ik weet dat dat wat overdreven is alleen heb ik het inmiddels een beetje gehad met Microsoft, en de manier waarop zij werken. Maar inderdaad Windows is wel lek (als een vergiet) maar de firewall houd toch wel veel tegen.
Maar wees gewaarschuwd!
31 maart 2009 07:42
kaboomski
Wat doe je dan nog op een Windows forumMaar ik weet wel dat je ergens gelijk heb. Windows is gewoon het 1e waar virusmakers naar kijken. Helaas, ondanks het commentaar dat ik overal lees over Vista, vind ik 't wel fijn werken en totaal geen last van virussen. Kwestie van wat je download en een goede firewall en virusscanner aan boord. Ga ik nou naar een hack site vol met zogenaamde serials, dan heb ik binnen 5 minuten m'n hele pc vol zitten met virusjes, wormpjes, paardjes :P Een echte dierentuin ;)