Hallo,
Ik heb GTA IV gekocht maar toen ik hem ging spelen haperde hij nogal.
Wat ik er al aan gedaan heb:
Google afgezocht om te krijgen wat ik nu heb en dat is een heel stuk beter dan in het begin, dit dus door het volgende:
Mijn drivers van mijn videokaart (Nvidia GeForce 9600GT) geupdate.
Voordat ik ging spelen een flink aantal onnodige processen stop gezet.
Een test gedaan op de welbekende site: [url]http://www.systemrequirementslab.com[/url]
Waar het volgende uit kwam:
[img]http://img183.imageshack.us/img183/7075/systemrequiermentsqs8.jpg[/img]
Hij valt dus over het feit dat ik te weinig ram heb.
En dat mijn CPU snelheid niet hoog genoeg is.
Mijn vragen:
Heeft extra RAM kopen zin? Zo ja, maakt het uit wat voor merk of met hoeveel MHz dat geheugen werkt (I.v.m. wat er al in zit ook qua moederbord)?
Is de CPU snelheid op te krikken?
En weten jullie eventueel nog andere oplossingen?
Alvast bedankt.
Mvg Dave_17
10 december 2008 21:38
timenting
eerst een tip kijk even naar de minimale systeem eisen voor een spel als je dat net hebt, koop hem dan niet aangezien je dan of in de laagste graffics moet spelen, of hij gaat haperen.
verder over hardware weer ik niets, maar bij deze de tip
10 december 2008 21:48
masterwillems
Ja de CPU speed is op te krikken MAAR hierdoor vervalt de garantie (als je die nog hebt.) van de CPU wel EN heb je kans dat als je niet weet wat je doet, dat je je CPU opblaast (letterlijk.)
Ram geheugen kan je zelf bekijken door te kijken wat het is (ddr of ddr2) en minimaal 533Mhz ram te kopen.
Als ik jou was zou ik trouwens niet je CPU proberen te versnellen (overclocken) aangezien je daar als eerst research over moet doen zodat je ?cht weet wat je doet (dus ook niet ff 2 forums bekijken en klaar.)
10 december 2008 21:50
bj farmore
Ik denk dat het inderdaad helpt om even wat meer geheugen er in te stoppen. Ik kan me niet precies herinneren hoeveel geheugen GTA IV gebruikt, maar dat ligt volgens mij wel rond de 800 MB tot meer dan een GB. Plus dat je windows er ook nog op moet draaien, dus dat gaat vrij moeilijk. En dan gaat je hdd gebruiken als geheugen wat erg traag is. Met CPU-Z kun je er achterkomen wat je nu hebt, dan kunnen we verder praten over wat voor geheugen je nodig hebt.
Over je CPU, die kun je eventueel een beetje overclocken als je het er echt uit wil halen, die komt vast wel de 2.6 GHz of misschien een beetje hoger. Maar anders zul je hier mee moeten doen of een nieuwe CPU kopen. Dan ligt het eraan of je AM2 hebt of de S939, bij AM2 is upgraden nog niet een groot probleem. Maar ik heb het vermoeden dat als je jouw geheugen wat bijspijkert dat het al beter gaat.
10 december 2008 21:51
dave_17
Ik heb even een printscreen gemaakt van CPU-Z
CPU en memory:
[img]http://img505.imageshack.us/img505/3027/cpuzni9.jpg[/img]
Wat voor gegeuhegen heb ik nu nodig? DDR2 in ieder geval, met (boven de) 334 MHz? De Grootte van het geheugen wat ik erbij wil hebben maakt (volgens mij) niks uit. Ik wel dat ik nog 2 poorten (voor extra geheugen) over heb, is er een maximum per poort, of kan ik daar gewoon 2 GB aan RAM bij doen?
Aan mijn CPU snelheid zal ik dan maar niet zitten, vooral omdat ik daar gewoon geen verstand van heb, daarom lijkt het mij niet verstandig daar aan te gaan sleutelen.
Mvg Dave_17
11 december 2008 16:39
bj farmore
Ligt aan je moederbord/chipset hoeveel geheugen die aan kan. Maar 2 GB moet vast wel lukken. Dit geheugen kun je er dan vast zo bij inprikken. Aangezien je dualchannel hebt draaien hou je dit ook door 2 reepjes te plaatsten.
Het kan zijn dat je pc deze snelheid niet ondersteund, dan klopt hij het geheugen automatisch terug. Dat doet in het geval bij je geheugen nu sowieso al, aangezien je huidige niet hoger dan 333mhz draait..Dit geheugen draait op dezelfde snelheid als je huidige.
Het is ook wel even handig om een screen te posten van het tabblad SPD. Dan kunnen we zien wat de max van je geheugen nu is. En of je pc sneller word door al het geheugen te vervangen of om bij te prikken.
Alleen klopt er volgens mij ook iets niet aan je pc, want een 4200+ moet volgens mij op 2.2 GHz draaien, die van jouw draait op 2GHz. Het kan zijn dat QnQ aanstaat. Maar die klokt het dacht ik lager, dus dit lijkt wat vreemd, volgens mij moet je multiplier op 11 staan.
11 december 2008 16:56
dave_17
Een printscreen van het tabblad SPD:
[img]http://img528.imageshack.us/img528/5295/cpuz1wx1.jpg[/img]
De eerste optie die jij geeft zat ik ook al naar te kijken. Deze zal ik dan morgen gaan kopen.
[quote]Alleen klopt er volgens mij ook iets niet aan je pc, want een 4200+ moet volgens mij op 2.2 GHz draaien, die van jouw draait op 2GHz. Het kan zijn dat QnQ aanstaat. Maar die klokt het dacht ik lager, dus dit lijkt wat vreemd, volgens mij moet je multiplier op 11 staan.[/quote]
Dit is het enige stukje waar ik vrij weinig van snap.
Mvg Dave_17
11 december 2008 18:57
bj farmore
Als je dat eerste setje koopt zal hij niet op volle snelheid draaien als je deze erbij in prikt. Verwijder je huidige geheugen en vervang je dit door het nieuwe setje zal het hoogstwaarschijnlijk sneller draaien. Dit kan ook voor een hogere bandbreedte en meer snelheid zorgen. Daarin tegen heb je dan 2 GB ipv 3 GB. Aan jouw de keus natuurlijk.
Maar wat ik wou zeggen; bij je 4200+ staat bij corespeed : 2025 MHz. Maar zoals hier te zien valt, moet de snelheid op z'n minst 2200 MHz zijn. (Dat zijn de 2 processoren die ik heb gevonden die aan de specificaties van CPU-Z voldeden)
-Maar wat dus kan is dat Cool 'n Quit aan staat, dat onderklokt je pc zodat hij koeler blijft en minder gebruikt.
-Of er is in de bios iets niet goed ingesteld. Dat dus de multiplier niet op 10 maar op 11 moet staan. Waardoor je 11 x de busspeed (wat 200 is) krijgt en dus 2200MHz. In plaats van de 10 x 200 wat dus nu op de 2000MHz uitkomt. Dit heeft verder niet met je geheugen te maken, maar dit zorgt er wel voor dat GTA misschien wat minder loopt, behalve als het C 'n Q is, dan past de pc het wel aan.
11 december 2008 23:05
dave_17
[quote]Als je dat eerste setje koopt zal hij niet op volle snelheid draaien als je deze erbij in prikt. Verwijder je huidige geheugen en vervang je dit door het nieuwe setje zal het hoogstwaarschijnlijk sneller draaien. Dit kan ook voor een hogere bandbreedte en meer snelheid zorgen. Daarin tegen heb je dan 2 GB ipv 3 GB. Aan jouw de keus natuurlijk.[/quote]
Als ik dat 2e setje koop kan ik hem er wel bij in doen, omdat dat wel de zelfde snelheid heeft? (Deze dus: [url]http://azerty.nl/8-741-4747/kingston-valueram---geheugen--.html[/url])
[quote]Maar wat ik wou zeggen; bij je 4200+ staat bij corespeed : 2025 MHz. Maar zoals hier te zien valt, moet de snelheid op z'n minst 2200 MHz zijn. (Dat zijn de 2 processoren die ik heb gevonden die aan de specificaties van CPU-Z voldeden)
-Maar wat dus kan is dat Cool 'n Quit aan staat, dat onderklokt je pc zodat hij koeler blijft en minder gebruikt.
-Of er is in de bios iets niet goed ingesteld. Dat dus de multiplier niet op 10 maar op 11 moet staan. Waardoor je 11 x de busspeed (wat 200 is) krijgt en dus 2200MHz. In plaats van de 10 x 200 wat dus nu op de 2000MHz uitkomt. Dit heeft verder niet met je geheugen te maken, maar dit zorgt er wel voor dat GTA misschien wat minder loopt, behalve als het C 'n Q is, dan past de pc het wel aan.[/quote]
Oke, nu snap ik het. Is die multiplier te veranderen in de bios? En waar dan? Ik had al even gekeken, maar kon het zosnel niet vinden.
Bedankt voor alle info (Ook voor dat wat nog komen gaat;))!!