Ik heb vandaag een nieuwe koeler voor mijn graka gekocht, namelijk een Zalman VF-700 Cu
Ik monteerde hem, en alles ging perfect.
Ik was even mijn kabels aan het orde aan het brengen, terwijl ik in 1 hand mijn schroevendraaier had.
Ik tikte toen perongeluk met mijn schroevendraaier boven op de kaart, en mijn systeem reboot ineens, en mijn scherm springt dadelijk op standby...
Ik krijg dus geen beeld, ook niet op de onboard aansluiting....
Wat is het probleem??
Heb ik mijn kaart naar de kl*ten geholpen??
---
Kan ik mijn zalman erafhalen, mijn standaard koeler er terug opzetten, en onder garantie naar MSI gaan en zeggen dat mijn kaart ineens defect is?
Zouden ze dit merken?
Help me please
12 mei 2007 21:53
bj farmore
Je hebt blijkbaar kortsluiting gemaakt. Hierbij kan niet alleen je graka kapot zijn, maar ook je moederbord, geheugen, processor, harde schijven enz. Het klinkt ook alsof je de computer aan had laten staan onder het monteren, of lees ik dat verkeerd?.. wat dat is natuurlijk het domste wat je kan doen. En verder moet je bij het (de)monteren ook altijd de voedingskabel uithalen en/of de voeding uitzettten. (niet dat ik het altijd doe, maar dat is het verstandigst).
Wat ik zou doen bij zoiets is: de voeding helemaal uitzetten, knopje ook achter op ook. En dan alles weer inschakelen en weer uitproberen. Werkt het dan nog niet en je onboard ook niet?? dan zijn denk ik sowieso je graka en je mobo(iig je graka-onboard maar waarschijnlijk wel meer) kapot. En dan is het nog uitproberen wat niet.
Je zou eventueel met je kaart terug kunnen gaan, maar probeer het eerst even in een andere computer. Maar ik denk dat je wel meer onderdelen moet vervangen.
Ik heb ook een keer kortsluiting gemaakt, ik had de voedingsstekker van de harde schijf er uitgetrokken terwijl de pc nog aan stond:S... beetje domme actie. Maar ik deed de voeding aan en uit en de computer deed het weer... dus misschien hier soortgelijk?? Dat er nog een beveiliging van de voeding aanstaat.
12 mei 2007 22:09
xp 2
Ooh, shit
Maar mijn systeem boot nochtans helemaal -->
BIOS geeft piepje, HDD draait, DVD-ROM geeft even een tik...
Of kan het ook zijn dat het scherm een kortsluiting heeft gekregen??
De kaart is volgens mij niet defect, of toch niet helemaal... want de standaard fan draait...
Ik probeer morgen wel even een ander scherm
12 mei 2007 22:15
leviathan
Chips zijn zeer gevoellig voor statische elektriciteit, je fan kan wel tegen een stootje dus daarom zal die het waarschijnlijk nog doen. En omdat je schroevendraaier blijkbaar niet ontladen was, en deze contact maakte met een chip, kan de chip wel eens beschadigd zijn nu. En had je echt de pc nog aan staan? Want daar heeft het waarschijnlijk aan gelegen, chips kleine lading, schroevendraaier ook, contact en dat was het...
12 mei 2007 22:24
louwrens
haal de graka eruit en probeer met een andere en als je onboard hebt probeer daarmee te booten
12 mei 2007 22:24
bj farmore
Als het scherm defect dan zie meestal wel rare strepen of iets anders.. of hij begint te stinken(heb ik ook al eens gehad:S). En dat je scherm gelijk in standby gaat komt omdat hij geen signaal van je videokaart krijgt, dus ik denk dat het daar eerder aan ligt.
Als het fannetje nog draait betekent niet dat de videokaart het ook moet doen. Maar ik denk dat je die ook even in een andere computer moet proberen. En misschien doet je onboard het ook wel niet omdat je dus een videokaart hebt aangesloten, en dan in je bios staat ingesteld om de onboard uit te schakelen. Ik denk wel dat het aan de videokaart ligt, daar kwam je ook met je schroevendraaier tegen aan. Zo snel gaat een moederbord en de rest ook niet kapot, maar het kan zijn.
12 mei 2007 22:26
xp 2
Ok, ik test het vanavond nog uit, laat wel iets weten.
Ja, de PC stond aan, ik dacht ik test hem even terwijl ie open is.
Oo, ja hij doet het goed hoor.
H? dat draadje zit in de weg....
Tik...
Reboot en geen beeld meer
12 mei 2007 22:32
louwrens
jij zit ook altijd in je pc te prutsen als je pc aan staat? doe ik ook hoor:P
dus je bent niet de eenigste
ik heb tijdje trug ook beste kortsluiting gemaakt:P ook hdd voeding kabeltje eruit gehaald omdat hij er niet goed in zat, beste vonk:P pc die zwarte kabel eruit gehaald en de pc ff een nachtje laten staan en alles deed het nog en ben aan het overclocken en loopt nog steeds stabiel
[offtopic]@Xp 2: daarom ben je vandaag ook niet online op msn:P[/offtopic]
12 mei 2007 22:35
leviathan
De reboot duidt aan dat er statisch contact is geweest, want je systeem reboot nou eenmaal als er iets met de stroomtoevoer mis is. Aangezien bits uit stroomschokjes bestaan, en er even een grote schok langst komt van buitenaf, vervalt alle data en dus krijg je een reboot.
12 mei 2007 22:36
louwrens
goeroe Levia heeft ons weer wat geleerd:P
[offtopic]wie heeft al eens BSoD in Vista gehad?[/offtopic]