Doorgaan Annuleren

Beeldscherm leer, een stukje uitleg.

22 februari 2008 16:21

Beeldschermen, niet te missen bij een computer. Eigenlijk is een beeldscherm zo gewoon geworden dat mensen niet eens beseffen hoe belangrijk het is. Zeker als we er mee willen gamen. Als we gaan gamen is het belangrijk dat we een vette pc hebben, denken mensen vaak. Maar dat is niet helemaal waar, want op een gegeven moment, moet dat beeld uit je kaart komen, en op je scherm worden weer gegeven. En wat je scherm doet, dat merk je.

In dit verhaal ga ik uitleggen waar je om moet denken. Ik ga er hierbij van uit dat je de basis kennis hebt van computerhardware, voor zover we dat nodig zijn. Ik begin met het meest verkeerd begrepen gedeelte: Frames per second (FPS). Dan ga ik wat vertellen over de refresh rate, daarna wat over Resoluties, om te eindigen met een stukje over de reactie snelheid.

Frames Per Second

Frames Per Second is misschien wel het meest verkeerd begrepen begrip. Het betekent precies wat er staat. Het zijn een aantal beeldjes per seconde. In de natuurkunde wordt iets per seconde aangegeven als Hertz (Hz). Wat mensen nu vaak fout doen, is het plaatsen van het aantal beelden per seconde. De beelden per seconden zitten namelijk niet op je beeldscherm. Verre van zelfs, de FPS zitten aan de andere kant van die kabel. In je videokaart, programma?s lezen dan ook altijd de FPS vanaf je beeld kanon.

Refresh rate

Vervolgens komen we aan bij de refresh rate. Zoals bij de meesten wel bekend is, is de refresh rate de snelheid waarmee het beeldscherm ?verschoond? wordt. Dit klinkt misschien raar, maar klopt precies. Zoals ook wel bekend is, is de refresh rate gegeven in Hz. De oplettende lezer heeft al wel gezien waar ik heen wil. Er is namelijk een verband tussen beide. Dat verband ligt voor de hand liggend, als je er een maal op gewezen bent. Je beeldscherm kan hardware matig een bepaald aantal Hz aan. In veel gevallen is dat 60 of 75 Hz. Dat betekent dat je beeldscherm zich 75 keer ververst per seconde. Als je daar dan 400 FPS op af stuurt. Of zoals we zonet hebben afgeleid 400 Hz, dan gaat dat n??it lukken. De 400 FPS worden gereduceerd naar het maximale wat het scherm aan kan. In het voorbeeld 75 Hz. Hieruit kunnen we afleiden dat, als we N aantal FPS op een beeldscherm af gooien, met een refresh rate Q, kunnen er nooit meer beelden per seconde op het scherm komen dan Q.

Resoluties

Ook vinden mensen de resolutie heel belangrijk. Deze is ook heel belangrijk, want als we na gaan dat, op het moment dat ik een rondje moet tekenen, je beeldscherm dat niet kan. Deze bouwt het op uit pixels, en dat zijn dan weer vierkantjes. Hoe meer vierkantjes ik heb, hoe beter ik de lijn uit kan rekenen, en hoe ronder hij loopt. Dus resoluties zijn ook belangrijk. Er zitten geen haken en ogen aan dit gedeelten. Naja, misschien een. Bij veel monitoren is de groote bepalend voor de maximale ondersteunde resolutie. De meeste 19 inch modellen gaan niet verder dan 1280x1024 pixels. Dit betekent niet dat er geen beeldschermen zijn die een hogere resolutie hebben, alleen zijn deze vaak wat duurder.

Response time

Als laatste ga ik het hebben over de reactie snelheid, of wel de response time. Ook dit is van invloed op de prestaties van je scherm. Als je een lage reactie tijd hebt, zal het langer duren voordat je scherm kan reageren op veranderingen in het beeld. Hoe sneller je monitor reageert, des te minder lag heb je. Lag krijg je als er te veel tijd zit tussen de actie van de bestuurder, en reactie van het scherm. Zeer vervelend als je over internet of lan een gamepje speelt.

Conclusie

Al met al is het dus belangrijk om je goed te ori?nteren op de markt. Bigger is lang niet altijd better, en zeker niet als het om beeldschermen gaat. Let goed op de refresh rate, de resolutie en op de reactie snelheid als je iets gaat kopen.

Ik hoop je hiermee wat meer duidelijkheid te bieden in dit onderwerp. Heb je vragen, of staan er fouten in, PM me dan gerust.

@mod/admin, ik heb het maar onder Tutorials gezet, bij gebrek aan betere plek.

Edit: Minor Typo's

Reacties op dit onderwerp