Doorgaan Annuleren

Valve vindt games te duur

20 februari 2009 20:56 tweakers.net

Gabe Newell van Valve vindt dat games te duur zijn. Hij baseert zich op cijfers van Steam, waar eerder deze maand flinke korting gegeven werd: de verkoop steeg explosief. Ook de kerstperiode zou hebben aangetoond dat games te duur zijn.

Gabe NewellGabe Newell, directeur van Valve Software, hield een toespraak tijdens de Dice Summit, een beurs voor game-ontwikkelaars en uitgevers. Daarin maakte hij de verkoopcijfers bekend van de kortingsactie die begin februari gehouden werd op Steam, het downloadplatform van Valve. De kortingen leidden tot een dusdanige verhoging van de verkopen dat Newell ervan overtuigd is geraakt dat de gebruikelijke prijs van games veel te hoog is.

Valve bood zijn eigen shooter Left 4 Dead een weekend lang aan voor 25 dollar, de helft van de normale prijs. De verkoop van het spel steeg met liefst 3000 procent en verkocht zelfs zo goed dat Valve in het bewuste weekend meer aan het spel verdiende dan tijdens de lancering in november. Newell zei bovendien over cijfers te beschikken die aantonen dat de verkoop in winkels in hetzelfde weekend niet terugliep, daarmee de kritiek weerleggend dat online-verkoop nadelig is voor bestaande winkelketens.

Het succes blijft niet alleen beperkt tot games van Valve. Tijdens de kerstperiode gooiden ook enkele andere uitgevers hun games op Steam in de aanbieding, en ook dat leverde opvallende resultaten op. De omzet steeg met gemiddeld 300 procent, het aantal verkochte games met 600 procent. Er was zelfs een game waarvan de omzet met een factor 180 steeg en het aantal met een factor 360, al onthulde Newell niet welke game dat betrof.

Het aanbieden van games tegen een lagere prijs stuwt niet alleen het aantal verkochte games op, ook de omzet op die games stijgt: een stelling die de Valve-topman onderbouwde met cijfers over de zestiendaagse kerstperiode. Daarbij konden uitgevers kiezen hoeveel korting ze op hun games wilden geven. Bij games die met 10 procent korting aangeboden werden, steeg de omzet met 35 procent. Bij games waarbij de prijs met 25 procent gekort werd, steeg de omzet met 245 procent. Bij 50 procent korting steeg de omzet met 320 procent en bij 75 procent korting was dat zelfs 1470 procent. Newell concludeert hieruit dat games te duur worden aangeboden. Hij stelt echter ook dat het voor winkelketens lastig is om te bepalen wat de juiste prijs is, omdat ze moeilijker met prijzen zouden kunnen experimenteren. Via Steam zouden dergelijke prijsexperimenten makkelijker zijn uit te voeren, waardoor het eenvoudiger is de juiste prijs voor een game te bepalen.

Lees verder op tweakers.net

Reacties op dit onderwerp