Doorgaan Annuleren

Yahoo gaat onpersoonlijke advertenties tonen

12 augustus 2008 10:32

Vanaf eind augustus kunnen Yahoo-gebruikers ervoor kiezen om niet langer persoonlijke advertenties te zien.

Als u een webpagina op internet bekijkt waarop advertenties van Yahoo worden vertoond, is da kans groot dat de inhoud daarvan is afgestemd op de bezoeker. Zo worden op websites over computers advertenties getoond die met computers te maken hebben. Volgens hoofd privacy Anne Toth van Yahoo zien gebruikers dat graag: advertenties die op hun persoonlijke interesse zijn toegesneden. Toch biedt Yahoo straks de mogelijkheid om algemene advertenties te zien.

Op de eigen website van Yahoo was het al mogelijk om persoonlijke advertenties uit te schakelen. Straks is dat ook mogelijk op partnersites, die met Yahoo-advertenties extra inkomsten verdienen. Yahoo geeft toe dat ze niet spontaan op het idee zijn gekomen: in de Amerikaanse politiek loopt al een tijdlang een discussie over 'behavioral advertising'. Daarmee wordt bedoeld dat het internetgedrag van gebruikers in de gaten wordt gehouden om zodoende een advertentieprofiel op te bouwen. Op basis daarvan kunnen gericht advertenties worden getoond. Op een computersite krijgt u dan opeens advertenties voor hypotheken te zien, omdat het advertentienetwerk weet dat u in de markt bent voor een nieuw huis.

Wetgeving is er nog niet, maar de regulerende overheidsinstanties die zich met het onderwerp bezighouden zijn wel geschrokken van de gigantische hoeveelheid data die de advertentienetwerken over de internetgebruikers verzamelen.

Lees verder op

Reacties op dit onderwerp