Doorgaan Annuleren

Consumentenbond wil compensatie internetstoring

21 mei 2008 15:46

De Consumentenbond heeft internetproviders dinsdag verzocht uit eigen beweging haar klanten te compenseren voor de langdurige internetstoring bij KPN die vorige week plaatsvond.

Volgens KPN zelf is de kans zeer klein dat zij particulieren een compensatie voor de storing zal geven. Dochter XS4ALL geeft aan dat er een mogelijkheid is dat zij wel particuliere gebruikers gaan compenseren. Bedrijven echter kunnen volgens de telecomgigant alleen aanspraak maken op een compensatie indien dit conform contract geschiedt.

Veel bedrijven hebben een Service Level Agreement met KPN of ISP's die met KPN samenwerken voor het operationeel houden van de internetverbinding. In deze SLA's is een clausule opgenomen waarin aangegeven wordt wat de maximale downtime in zo'n geval mag zijn. Als die downtime overschreden wordt heeft de klant recht op een compensatie.

"Bij een storing van drie dagen zou een compensatie van tien procent van het maandgeld op zijn plaats zijn", zo stelt de Consumentenbond. "Dit zou automatisch in mindering kunnen worden gebracht op de eerstvolgende factuur."

Volgens KPN kunnen klanten altijd een brief sturen waarin zij de hinder van de storing uiteenzetten. "Afhankelijk van de voorwaarden in hun contract krijgen zij daarvoor vervolgens compensatie", legt een woordvoerder van KPN uit. Toch zou daarvan bij particulieren in de meeste gevallen geen sprake zijn.

XS4ALL geeft aan dat de omvang van deze storing nog nooit eerder gezien is en dat zij daarom mogelijk haar particuliere klanten toch tegemoet zal komen. De provider geeft aan hier volgende week meer duidelijkheid over te kunnen verschaffen

Lees verder op

Reacties op dit onderwerp