Doorgaan Annuleren

Nederlandse supercomputer verslaat voor het eerst go-speler

16 augustus 2008 09:40 tweakers.net

De nieuwe Huygens-supercomputer van Sara heeft met het Mogo-Titan-programma een professionele Go-speler weten te verslaan. De computer kreeg weliswaar een voorsprong van negen stenen, maar tot nu toe was de mens vrijwel onoverwinnelijk.

De overwinning op de Koreaan Kim Myungwan werd geboekt tijdens een Go-congres in de Amerikaanse stad Portland. Het programma Mogo-Titan, dat werd ontwikkeld door de Franse onderzoeksorganisatie Inria en de vakgroep Kunstmatige Intelligentie van de Universiteit Maastricht, had tijdens de wedstrijd de beschikking over ongeveer een kwart van de rekenkracht van de gloednieuwe Huygens-supercomputer van het Amsterdamse rekencentrum Sara. De achthonderd IBM Power6-cpu's met elk een kloksnelheid van 4,7GHz wisten een rekensnelheid van bijna 15 teraflops af te leveren.

Volgens onderzoeker Mark Winands is de overwinning op Myungwan, ondanks de voorsprong van negen stenen die de computer kreeg, een belangrijke stap voorwaarts bij het analyseren van het eeuwenoude bordspel. De afgelopen veertig jaar wisten wetenschappers die zich bezig houden met kunstmatige intelligentie, nauwelijks vooruitgang te boeken bij het ontwikkelen van een goed presterend Go-algoritme, zo vertelde Winands aan Tweakers.net. Dat komt niet alleen door de grootte van het bord - een raster van 19 bij 19 posities - maar ook door het enorme aantal mogelijke zetten. Toch kreeg het onderzoek naar Go meer aandacht nadat IBM in 1996 met zijn Deep Blue-supercomputer grootmeester Garry Kasparov wist te verslaan en wetenschappers een nieuwe uitdaging zochten.

Ondanks de hernieuwde belangstelling bleken vrijwel alle algoritmes ongeschikt voor het Go-spel. Het basisalgoritme van Mogo-Titan, dat is gebaseerd op de Monte Carlo-methode, blijkt echter nu sterk genoeg te zijn om een hoogwaardige menselijke speler serieuze tegenstand te kunnen bieden. Daarnaast is de in C geschreven code erg geschikt voor parallelle verwerking, waardoor een supercomputer zich goed in het spel kan vastbijten. Volgens Winands verwachten wetenschappers dat met de huidige ontwikkelsnelheid in zowel de hardware- als de software-industrie de topspelers nog voor 2020 door een computer - zonder dat die een voorsprong krijgt - te verslaan zijn.

Lees verder op tweakers.net

Reacties op dit onderwerp