[Lock] [gezocht] Resource hacker
Topic gesloten
januari 2010
-
igorHallo allemaal,
Ik zit met een vraagje:
Een heel lange tijd terug, had ik ooit eens een programmaatje wat bestanden (neem even als voorbeeld Skype, maar het kon elk bestandstype zijn) kon rippen/extracten. Het gaf dat bijvoorbeeld alle afbeeldingen en geluiden en andere (voor mij onbekende bestandstypen) waar dat programma gebruik van maakte, die je niet zo los in Program Files kon zien staan.
Nu weet ik niet meer welk programma dat was, en ik kan het nergens meer terug vinden. Het enige wat ik telkens vind is 'Resource hacker', maar ik weet zeker dat dat hem niet was.
Waar het mij om gaat is dat hij afbeeldingen ?n ook geluiden uit het programma kan rippen.
[i]Wat ik mij nog kan herinneren, is dat je eerst het bestand/of de map die je wilde 'rippen' kon selecteren, en dat hij volgens, ja, ging rippen xD. En dat je een lijstje had met alle bestandstypen die dat programma ondersteunde zag staan, en je zag hoeveel bestanden van dat type hij al had 'geript'.
Ook zag je linksboven mapjes staan met als naam die bestandstypen, en als je daar op klikte, je dan rechtsonder (bijvoorbeeld bij PNG) een overzicht zag van alle afbeeldingen die hij had gevonden (dit waren miniratuur weergaven).[/i]
Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan de naam van dat programma of een soort gelijk programma weet die dit kan. Ik heb het echt nodig!
Alvast bedankt.24 januari 2010 15:50 -
erwin_wIk vraag mij af, dat wat jij er mee wilt doen, wel is toegestaan. Ik heb daar zo mijn twijfels over en waarom?
Nou, je maakt nl. gebruikt van software van andere waar 'eventuele' rechten op zitten, jij wilt dus uit die software onderdelen halen waarop dus rechten kunnen zitten t.w. audio en afbeeldingsbestanden.
Ik weet dat Reshack zo'n programma is en wat zelfs freeware is maar ook daar geldt in principe het zelfde.
Misschien dat iemand mij het 'correcte' tegendeel kan bewijzen met natuurlijk de bron van die informatie anders ben ik haast geneigd om dit topic te sluiten. Op dit moment geef ik je nog de voordeel van de twijfel.24 januari 2010 16:07 -
igorIn een spelletje wat ik heb, zit een achtergrondmuziekje dat ik graag wil gebruiken in een filmpje dat ik aan het maken ben... Het is dus puur voor priv?-gebruik. Dat mag toch wel?24 januari 2010 16:13
-
erwin_wLaat ik het zo stellen,
Items uit software halen (hier dus een spel) is niet toegestaan via de methode die jij beschrijft. Dat je het priv? wilt gaan gebruiken is verder OK maar je begrijpt dat dit voor ons moeilijk te achterhalen is.
We laten het topic nog even open en zullen eens gaan checken hoe het nu zit (is voor ons ook wel even handig om te weten nl.) Lees je hier verder niets meer over dan zit het wel goed en anders merk je het vanzelf wel aan dit topic.24 januari 2010 16:19 -
igorOk, ik wacht geduldig af (terwijl ik zelf ook nog steeds hard zoekende ben...)24 januari 2010 16:26
-
erwin_wBeste Igor,
Helaas minder goed nieuws voor je.
Op de site van de Auteursrechten staat het volgende omschreven:
[quote]Computerprogramma's
In tegenstelling tot bijvoorbeeld teksten, films, foto's en muziek vallen auteursrechtelijk beschermde computerprogramma's (zoals software en games) buiten de regeling inzake de priv?-kopie. Voor computerprogramma's is een apart hoofdstuk in de Auteurswet opgenomen (zie hoofdstuk VI van de Auteurswet). De wet voorziet in die specifiek voor computerprogramma's geldende regeling niet in een uitzondering op het auteursrecht om zonder toestemming een priv?-kopie daarvan te mogen maken. Sterker nog, de wet bepaalt uitdrukkelijk dat de priv?-kopie regeling in de artikelen 16b en 16c niet van toepassing is op computerprogramma’s. U mag daarvan dus geen kopie?n maken, tenzij u daartoe toestemming van de rechthebbende op het computerprogramma zou hebben verkregen. Het zonder voorafgaande toestemming voor uzelf kopi?ren van beschermde software of computergames is dus zonder meer in strijd met het auteursrecht.
Bij het gebruiken van een computerprogramma wordt, bijvoorbeeld tijdens het laden of het in beeld brengen, vaak automatisch en onvermijdelijk een kopie gemaakt op de harde schijf. Wees gerustgesteld: als u een programma heeft gekocht (of op een andere manier rechtmatig heeft verkregen), handelt u volgens de Auteurswet niet in strijd met het auteursrecht op dat programma als een dergelijke kopie op uw computer wordt gemaakt. Zo'n kopie zal nu eenmaal nodig zijn om het programma te kunnen gebruiken zoals door u beoogd. Als u een exemplaar van een computerprogramma in de winkel koopt, dan krijgt u vanzelf - op basis van de Auteurswet - een wettelijke licentie; om dat exemplaar te gebruiken. Dat is dus niet iets dat u koopt.
Als dat voor het beoogde gebruik van het computerprogramma noodzakelijk is mag u van het programma een reservekopie maken, zo bepaalt de Auteurswet. Een back-up kopie maken voor het geval dat het origineel kapot gaat, wordt niet gezien als 'noodzakelijk voor het beoogde gebruik'.
Rechthebbenden op een computerprogramma kunnen in de bij het product horende gebruikersovereenkomst (licentie) nadere voorwaarden opnemen (dat is nu eenmaal inherent aan het hebben van auteursrechtelijke zeggenschap). In de gebruikslicentie kunnen bijvoorbeeld de bevoegdheden van de rechtmatige gebruiker worden uitgebreid of beperkt. Zo kan er in de gebruikslicentie staan dat je het programma op een X aantal computers mag gebruiken, of dat je het vrij mag kopi?ren, veranderen en verspreiden.[/quote]
Hieruit moeten we concluderen dat we dit topic moeten sluiten.
[mod]Topic Lock[/mod]24 januari 2010 16:30 -
leviathanBIj games is het heel wat anders dan bijvoorbeeld een programma wat simpelweg uit een executable bestaat. Elke game kan gebruik maken van een eigen archieftype, wat dus niet simpelweg met een generiek tooltje uitgelezen kan worden. Ook is het helemaal niet zeker of je de geluiden in een bestandsformaat wat voor jou bruikbaar is aantreft. Het zou even goed een, door de maker, zelfgebouwd type zijn wat alleen de game uit kan lezen.24 januari 2010 16:33