-
pctweaker
Nou we zullen eens kijken wie de "oorlog" uiteindelijk gaat winnen, ik denk haast Microsoft om dat Microsoft een zeer groot bedrijf is en Windows wordt door veel mensen gebruikt. Maar Linux zou ook wel kunnen winnen omdat Linux helemaal gratis is. Maar wat denken jullie nu eigenlijk?
03 januari 2010 12:39
-
nickk
Eigenlijk is Microsoft al veel langer bezig om bedrijven niet te laten overstappen naar gratis alternatieven (bijv. OOo).
In deze tijden van crisis waar geld een hele belangrijkste schakel is heeft Microsoft toch nog aardig het hoofd boven water weten te houden. Er is vorig jaar weliswaar een verlies gelden, maar toch is MS niet 'vaak' in het nieuws geweest (over crisis).
Windows gebruikt haast iedereen ja (9 op de 10) omdat veel consumenten (geen bedrijven, die kennen vaak de alternatieven al) niet beter weten. Dit begon al vanaf ongeveer 1993/1995 (komst Windows 3/95) en de consumenten bleven gewoon standaard het rijtje volgen (95 -> 98 -> 2000 -> XP -> Vista -> 'en nu dan' 7). Ze weten immers niet beter (en willen dat vaak ook niet weten :P, "Wat moet ik daarmee, ik heb toch Windows?" )
De bedrijven willen wel overstappen naar 'gratis' alternatieven als Linux, maar is dat wel verstandig? Bijna bij alle ICT opleidingen is het toch eerst Windows en daarna 'een' beetje andere dingen zoals Linux.
Ook hebben bedrijven vaak nog openstaande contracten met Microsoft o.i.d. (bijv. voor 10 jaar) en kunnen helemaal niet overstappen, hoe graag ze dat ook willen.
Opleiding (voor bij bedrijven):
Windows -> Standaard studie -> Windows kost geld, maar vaak geen extra (studie)kosten.
Linux -> Vaak alleen basis studie -> Linux kost niks, voor extra support (bedrijven) geld betalen, maar ook evt. nog extra (studie)kosten.
Wie zal in dit decennium het beste uit de bus komen (Linux - Windows):
In het begin zal het echt nog wel Windows zijn zeker als de bedrijven toch kans zien om over te stappen naar Windows 7.
03 januari 2010 13:12
-
jasonpoll
Dat niet alleen, tegenwoordig worden de programma's alleen nog maar voor Windows (XP, Vista en 7) en voor de Mac Os X gemaakt.
Sommige (miss wel essentiele programma's voor bedrijven) worden alleen voor Windows gemaakt, omdat Mac meer van de laptop (note/netbook) is;) Dan is er natuurlijk een kans dat ze het niet doen op een Open-Source OS (in dit geval Linux).
1 serieuse vraag:
Zou jij voor op je desktop/notebook/netbook alleen een Open-Source OS zetten of een Open-Source OS, naast een betaalde OS (Windows, Mac)?
Ik zelf niet, omdat het toch een soort van vertrouwen geeft dat een betaalde OS beter is dan een gratis OS. Ook zou ik het niet doen, want mocht er wat gebeuren, kan je (volgens mij) Linux niet aansprakelijk stellen, omdat het een gratis programma is;)
03 januari 2010 15:10
-
nickk
Klopt Jason, vooral (lees: vaak) zijn bedrijfsprogrammas nog niet echt goed met Linux, echter er zijn wel mogelijkheden om Windows programma's in Linux te 'runnen'.
Wine
CodeWeavers CrossOver Linux
Je vraag:
Dat zal toch nog steeds de eerste paar jaren (decennium) naast Windows zijn (OpenSUSE).
[offtopic]Linux is een OS en geen programma xP[/offtopic]
03 januari 2010 15:17
-
pctweaker
[quote]Ik zelf niet, omdat het toch een soort van vertrouwen geeft dat een betaalde OS beter is dan een gratis OS. Ook zou ik het niet doen, want mocht er wat gebeuren, kan je (volgens mij) Linux niet aansprakelijk stellen, omdat het een gratis programma is;)[/quote]
Ik vind zowel Windows als Linux fijn werken, Linux is overzichtelijk en snel, maar dat is Windows natuurlijk ook, en omdat Windows standaard op een computer zit, ben ik Windows gewend te gebruiken. Alleen om nu alleen een open-source OS te gebruiken ... Ik ben te gehecht aan Windows.
03 januari 2010 15:26
-
masterwillems
[quote]1 serieuse vraag:
Zou jij voor op je desktop/notebook/netbook alleen een Open-Source OS zetten of een Open-Source OS, naast een betaalde OS (Windows, Mac)?[/quote]
Als ik klaar ben met mijn opleiding, en ik weet wat er allemaal van mijn laptop verwacht word, dan zet ik er waarschijnlijk een linux distrubutie op maar zolang ik nog zo veelzijdig mijn laptop moet gebruiken hou ik het bij Windows. Is overigens niet omdat het misschien niet zou kunnen op Linux, want je kan gewoon alles met linux. Het is alleen dat je moet uitzoeken en op Windows vind ik dingen sneller dan op Linux.
Op mijn PC zal nooit Linux komen te staan, dit omdat ik ook wil gamen.
Voor de rest vind ik het een beetje kinderachtig van Microsoft, maarja het blijft ook Microsoft.
03 januari 2010 17:21
-
leviathan
Ik vind het altijd echt heel erg slecht als bedrijven de concurrenten zwart proberen te maken om zelf in een beter daglicht te komen staan. Niet echt een eerlijke strijd. Ze kunnen beter meer moeite doen om hun eigen software in een beter daglicht te krijgen in plaats van de concurrentie in een minder goed daglicht te zetten.
[quote]1 serieuse vraag:
Zou jij voor op je desktop/notebook/netbook alleen een Open-Source OS zetten of een Open-Source OS, naast een betaalde OS (Windows, Mac)?[/quote]Op dit moment maak ik vrijwel alleen maar gebruik van Ubuntu op mijn laptop. Ook voor mijna al mijn schoolwerk.
05 januari 2010 21:17