Extreem hoge temperatuur graka
september 2009
-
lorre851Hallo TWrzz,
Ik heb een nvidia geforce 9600GT Gigabyte - editie met 512MB geheugen:
[img]http://www.hardware.info/images/products/large/020919.jpg[/img]
Deze heeft een statische koeling. Tot nu toe heb ik altijd een extra fan tegen de wand van mijn pc kast gehad om de kaart extra te koelen. Maar dat ding heeft het helaas begeven...
Nu, ik was niet meteen van plan een nieuwe fan te kopen. Aangezien ik de kaart zo zonder fan had gekocht dacht ik dat-ie het wel zonder zou doen, maar voor de zekerheid heb ik het toch even getest door een 15tal minuten GTAIV te spelen:
[img]http://img134.imageshack.us/img134/3605/naamloossur.jpg[/img]
Ik schrok me een ongeluk toen ik de temperatuur zag. 115?C??
Nu is mijn vraag: is het noodzakelijk om nog een nieuwe koeler te kopen of is deze hoge temperatuur normaal? En als ik toch een nieuwe moet kopen, waarom zat er dan oorspronkelijk geen koeler op?03 september 2009 19:44 -
leviathanVoor NVIDIA-kaarten wordt 115 graden als drempelwaarde gehanteerd, oftewel, dit is echt het maximum wat je kaart hebben kan. Het is dus aan te raden om er wat aan te doen om je temperatuur omlaag te krijgen.03 september 2009 19:51
-
lorre851Dacht ik ook wel, maar als ik nu een koeler ga kopen, zou ik graag een echte graka koeler kopen, en niet zo ??n die ik tegen m'n wand moet vijzen (maakt ontzettend veel lawaai trouwens). Maar een koeler vervangen van een videokaart lijkt me iets gecompliceerder. Heeft iemand een suggestie voor een "universele" koeler?03 september 2009 19:56
-
mzq9300Heb zelf precies dezelfde kaart als de jouwe, maar dan met 1gb.
Heb zelf een goede airflow in m'n case dus echt warm wordt ie niet(max 80 graden).
Een nieuwe videokaart koeler is wel erg overdreven, dan kan je beter zoiets nemen:
klik
Met een fan eronder schieten de temps omlaag(weet ik uit ervaring).
Wat bij mij de temps ook een stuk lager houd is het doorblazen van die uitstekende dingetjes achterin(boven de dvi slots), en het koelblok boven de gpu.
Veel succes!03 september 2009 20:51 -
theshit1983Ik ben nooit een voorstander geweest van passief gekoelde GPU kaarten zeker niet als je zware spellen als GTA IV draait op je pc;).
Ik speel ook GTA IV op medium settings en mijn temp. komt niet boven de 65?C.04 september 2009 14:55 -
lorre851Sja... Ik heb de kaart ook niet zelf gekozen. De gast waar ik al m'n computer zooi koop heeft dat gedaan...
@Mzq9300 Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik zo eentje ga kopen.
Voorlopig heb ik een oude koeler gepakt en die gewoon op de graka gelegd:
[img]http://img524.imageshack.us/img524/5297/pict3436.jpg[/img]04 september 2009 15:58 -
mzq9300Het is de bedoeling dat je hem op die plek eronder hangt;)
Het lijkt me trouwens ook wel handig om een outtake fan te hebben, past die ene die er nu bovenop legt ook achterin inde kast waar nu niks zit?04 september 2009 16:13 -
lorre851Ja die past daar. Maar als ik die daar zet krijgt mijn graka toch geen koeling?
Ik wou hem trouwens onder de graka hangen, maar zoals je ziet op de foto zit daar al een PCI kaart (een tv - tuner). Er zitten maar enkele millimeters tussen de heathsink van de graka en die kaart...04 september 2009 16:31