Ik heb al sinds een paar maanden een nieuwe videokaart. Ik weet niet meer precies welke, en ik kan het ook niet zien nu omdat ik hem niet aangesloten heb. Het is in ieder geval eentje van ASUS; een best zware qua prestaties. Tenminste, zo zou het moeten zijn.
Het probleem is nu dat mijn drivers, die van NVidia zijn, aangeven dat de stroomtoevoer niet is aangeloten. Na wat gepruts kwam ik erachter dat dus die twee grote kabels zijn, en ze ergens in het moederbord moeten. (Ja, ik weet het, dat klonk heel stom, maar ik had nog een andere rare interne kabel erbij haha). Op mijn moederbord, nee, sterker nog, binnenin de hele systeemkast kan ik geen aansluitingen vinden waarop de stekkers passen.
Zou iemand misschien weten hoe ik dit oplos? Moet ik iets kopen waardoor de kabels wel op mijn moederbord kunnen? Of doe ik gewoon iets fout? Heel erg bedankt alvast.
Ohja, zonder deze extra stroomtoevoer kan ik met mijn oude videokaart, die 256 MB heeft, in een nog hogere kwaliteit gamen dan met deze 1 GB videokaart, dus dat suckt wel.
Die twee aansluitingen kan je gewoon op 2 aansluitingen voor hardeschijven (molex) zetten en dan krijgt hij stroom. Je hebt nog wel eens dat 1 stekkertje niet wil passen (of ze moeten allebij pinnetjes hebben dan is het geen probleem.) Als dit zo is moet je geen hobby'en en zelf 1 stekkertje veranderen zodat het wel past.
21 mei 2009 08:35
bramt
@ masterwillems: Lijkt me dat daar wel omvormers voor zijn in dat geval, want denk niet dat Edwinus de kennis/moed heeft om zelf te gaan bouwvakkeren.
21 mei 2009 12:03
masterwillems
[quote=134840]
Ik had het over de Molex aansluiting op het tussenstukje wat gefotografeerd is (1 van die witte dus.)
21 mei 2009 18:26
bramt
ok, ;) Ik wist btw. niet eens dat de kaart ook zou werken zonder die 2 molex-stekkers aan te sluiten..., weer wat geleerd dus.
@ Edwinus: Hoe komt het eigenlijk dat je ze niet kon vinden? Misschien omdat ze allemaal al vol zitten ofzo,,?
21 mei 2009 18:31
edwinus
Bedankt voor de reacties.
Na wat zoekwerk ben ik het volgende te weten gekomen:
Videokaart: ASUS EN 9600 GT.
Stroomtoever: 2x Molex Male (4-pin)
Computer: Inspiron 531
Waarom ik dus die stroomtoever niet kon vinden, is omdat er geen Female Molex in mijn computer zit. In een Inspiron zit namelijk alleen maar SATA. (Heb ik ook weer wat geleerd.)
Nu zit ik weer met het probleem dat ik geen vrije SATA kabel heb. Ik heb alleen een Female aansluiting, maar die loopt naar een andere Female aansluiting die aan de hardeschijf zit en vervolgens naar de voeding gaat.
Kan ik met een Female Molex naar Male SATA adapter mijn videokaart goed aansluiten via die ene SATA die aan de hardeschijf zit? Of gaat dat niet?
Dan is het makkelijkste om een nieuwe voeding te kopen (als dat al gaat passen met dell pc's.)
23 mei 2009 08:50
leviathan
Je zou met deze convertor (waarvan je wel twee stuks nodig hebt, omdat je ?f beide witte aan moet sluiten, ?f beide zwarte) de videokaart parallel op de harde schijf aan kunnen sluiten, zodat er dus 12V op staat.
23 mei 2009 15:35
edwinus
Bedankt voor de reacties.
Ik heb nu zo'n soort converter gekocht, en ook een molex splitter, zodat ik dus beide kabels parallel op de hardeschijf aan kan sluiten. Nu is het alleen nog wachten tot de componenten bezorgd worden. Als dat gebeurd is, dan zal ik nog wel even posten of het uiteindelijk gelukt is.
25 mei 2009 13:13
kyentei
[quote=135090]
OkeAlles wijst zich eigenlijk van zelf, en de stekkers kunnen maar op 1 manier aangesloten worden. Dus daarover hoef je je geen zorgen te maken. Succes