[Opgelost] Goede resolutie?
mei 2009
-
kaboomskiIk ben van plan een nieuwe beeldscherm te kopen. Het gaat om deze. Nu heb ik een vraag. Mijn 'oude' computer ondersteunt de volgende resolutie's:
1280x220
1280x768
1280x800
1280x960
1280x1024
1280x800 gebruikt ik zelf bij mijn laptop en daarvan weet ik dat het breedbeeld is. De monitor ondersteunt een resolutie van 1680x1050 (WSXGA+). Is dit dan een verplichte resolutie. Als ik bijvoorbeeld bij mijn laptop een lagere resolutie kies dan 1280x800 krijg ik een vervormd beeld. Is dat dan ook bij die monitor die ik wil gaan kopen? Ik had er al op gegoogled en vond dit op Kieskeurig.nl:
[quote]Een lcd-monitor heeft maar ??n optimale resolutie.[/quote]
Ik haal hier uit dat het zo is, maar ik wil het zeker weten, en aangezien dit een computerforum is ;).
Blijkt nou dat deze monitor goed is, heb ik nog een vraag. Is deze monitor goed? Reactiesnelheid, contrast ect.
Ik heb nog een laatste vraag, Mijn huidige monitor staat nu ingesteld op 75Hz, als ik 'm op 60 Hz zet flikkerd alles. Is dit ook zo bij een lcd scherm? Volgens mij niet, want bij mijn laptop flikkert 'ie ook niet, maar refresh rate is dan lager dus je ziet je cursor dubbel.
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen,
Kaboomski(Y)20 mei 2009 12:42 -
lorre851Jep, dat is zo bij iedere monitor. Zoals je al op Google gevonden hebt: je moet de hoogste resolutie nemen die je monitor aankan om het beste beeld te krijgen.
Maar je laptop zal waarschijnlijk wel 1680x1050 aankunnen (heb een laptop van ong 6 jaar oud, en die kan die resolutie nog aan, dus...). Maar als je het zeker wil weten, kan je het type videokaart hier nog ff posten :p
En dan het flikkerende scherm: dat had ik vroeger ook op mijn CRT. Maar de nieuwe LCD's hebben altijd maar ??n vaste hertzfrequentie (60hz meerbepaald), dus je zal dat probleem niet meer hebben20 mei 2009 12:47 -
easyboarder99% zeker dat je ruime keuze hebt als het om resoluties gaat. Zoals je zelf gelezen hebt heeft een scherm eigenlijk maar 1 optimale resolutie, of de natieve resolutie genoemd. Hierbij worden alle pixels optimaal benut en krijg je het scherpste beeld.
Als je een lagere resolutie zou kiezen krijg je bij een LCD/TFT altijd een vervormd beeld.. in elk geval een stukje waziger. Bij CRT's was dit niet het geval, maar dat ligt aan de beeld opbouw in beide apparaten. let wel: hoe groter je scherm is, hoe minder last je zult hebben van een hoge resolutie. Daarnaast wen je er vanzelf aanik in elk geval.20 mei 2009 13:23 -
kaboomskiIk ga op zoek naar een monitor die de genoemde resoluties ondersteunt. Nogmaals bedankt voor de antwoorden. Ik weet genoeg ;)20 mei 2009 18:11
-
kyentei[quote=134818]
Een videokaart past zich aan aan de resolutie die je scherm aan kan. Je kan ook vast wel een 1680x1050 resolutie halen.20 mei 2009 20:00 -
kaboomskiHet gaat om een Nvidia FX 5200, die is al heel oud. Ben bang dat 'ie te verouderd is om dat aan te kunnen21 mei 2009 00:01
-
masterwillems[quote]Kyentei:
Een videokaart past zich aan aan de resolutie die je scherm aan kan. Je kan ook vast wel een 1680x1050 resolutie halen.[/quote]
Dit klopt, de videokaart werkt als het waren voor de monitor en ongeacht hoe oud hij is (of het moet een videokaart voor 1995 zijn wat het dus niet is:P) zal het werken.
Alleen! Moet je er wel bij bedenken dat een oude videokaart veel harder moet werken op hogere resoluties om het zelfde resultaat te behalen die een nieuwe videokaart misschien met gemak kan geven.21 mei 2009 08:31