Ik ben van plan een nieuwe behuizing(atx) en cpu koeler(775) te kopen.
Als ik een heel tijdje op internet speur vind ik allemaal producten die mij wel goed lijken, maar lang niet van elke zijn reviews.
Ik weet ook niet of er nog iets beters in die prijsklasse is enzo.
Waarom nieuwe koeling?
- Mijn huidige configuratie bevat de standaard intel cooler(idle 42c, full load 72c).
Wanneer ik mijn cpu(q6600 G0) overklok naar 3GHz dan wordt hij een heel stuk warmer dan hij mag worden(71c is intel's max).
- Mijn videokaart bevat ook de standaard koeler(graka: GIGABYTE 9600GT 1GB koeling: 100% passief).
Ik ben niet van plan om hier een nieuwe koeler voor aan te schaffen, omdat deze temps redelijk gaan.
De temps zijn niet zo heel koel(idle 50c, full load 102c), maar dit is geen probleem. Met een nieuwe kast die wel een aantal goede fans bevat verwacht ik dat de gpu onder full load ong. 70-80c wordt. Btw: De net genoemde temps zijn actief bij een overklok van 720/1800/900 naar 770/2000/950.
Wat heb ik zelf al gevonden en gedaan?
Ik heb zelf ong. 5 uur gegoogled en bekende hardware sites bezocht.
Dit zijn de resultaten(ik heb alleen de beste eruit gehaald): Behuizingen:
- Antec Nine Hundred, 100 euro + optional case fans: 2x Zalman ZM-F3 LED Fan 120 Mm(p.s. 10 euro), 20 euro(Totaal dus 120 euro).
- Thermaltake VJ40001W2Z V9, 75 euro(de optionele fans zijn een 70mm en 140mm deze zitten niet in het assortiment van een a-merk).
- Antec Nine Hundred Two, 105 euro + optional case fans: 2x Zalman ZM-F3 LED Fan 120 Mm(p.s. 10 euro), 20 euro(Totaal dus 125 euro).
CPU koelers:
- Scythe Mugen 2(een beetje overkill), 45 euro
- Zalman CNPS9500A LED(lijkt me ideaal, ik zag een review waar iemand deze koeler gebruikte op een q6600@3.6GHz
waar de temp onder full load 54c is!), 35 euro
- Zalman CNPS8700 LED(ik denk dat deze niet past), 45 euro
Wat verwacht ik van jullie? + min. eisen hardware
Ik hoop dat jullie misschien een goede kast en of cpu koeler kennen die ook in dezelfde prijsklasse valt als de hierboven genoemde.
Eisen die ik stel aan de hardware: de Behuizing:
- Het liefst een window
- Min. 3 fans
- Zeer goede airflow
- Niet goedkoper dan 60 euro de CPU Koeler:
- Een led koeler zou leuk zijn
- Hoeft niet stil te zijn
- Min. 35 euro
- Goede reviews
Voor de specificaties van mijn pc kan je uiteraard kijken bij m'n hw-profiel(mzq6600).
Alvast Bedankt
23 maart 2009 19:54
kyentei
Allereerst mijn complimenten voor de ontzettend nette OP. Morgen zal ik mij verdiepen in je eisen en kijken of ik wat voor je kan vinden. Wel zou ik graag van je willen weten welke websites je al bezocht hebt om te zoeken voor je behuizing en koeler.
Nogmaals mijn complimenten voor de nette OP. (Stiekem hoop ik dat veel leden hier een voorbeeld aan nemen)
24 maart 2009 00:30
bj farmore
Ik vroeg mij nog wel af of jij ook een nieuwe voeding hierbij zocht? Als we bijvoorbeeld een combinatie vinden. Een kast + voeding, zoals bijvoorbeeld de Antec Sonat III(wat ook een mooie kast is, alleen geen raampje). En als ik het goed bekijk zoek jij een midi-tower en geen big-tower... toch? Of maakt dit uiteindelijk ook niet uit?
En qua koeler, raad ik je toch de Scythe Mugen 2 aan zoals je zelf al zei. Die koelt goed, en ik hem gehoord ik vond hem lekker stil. Dit natuurlijk door de grote fan die er op zit. En met die temperaturen die je nu haalt lijkt me dat niet echt overkill.
[offtopic]Mooie OP!! (y), hierdoor raken leden juist gemotiveerd om te helpen[/offtopic]
24 maart 2009 01:05
mzq9300
Bedankt:) En dit maar in 10-15 minuutjes(zouden andere leden ook makkelijk kunnen doen idd)
Ik zoek eigenlijk geen nieuwe voeding, zodat die ongeveer 100 euro voor een extra koele case gebruikt kan worden.
Btw, ik heb nu een 350 watt a-merk voeding is deze ook nog sterk genoeg als ik een kast met ong. 3-4 fans koop?
Het liefst koop ik een midi-tower, want dat heb ik nu ook.
De Antec Sonata III is een mooie stevige kast, maar kwa koeling ga ik er denk ik niet op vooruit, want
deze bevat net zoals mijn huidge behuizing(qf50c) maar een koeler aan de achterzijde.
De Scythe Mugen 2 lijkt me idd een erg goede koeler(jammer dat hij geen led-fan heeft).
Ik heb zelf voornamelijk gezocht op hardware.info, overclockerclub, en ong. 3 webshops(dan weet je ook meteen de prijzen).
Btw: Ik ga mijn processor en graka niet verder overklokken dan 3.0GHz en 770/2000/960.
Erg bedankt voor jullie inzet!
24 maart 2009 07:03
kyentei
Deze case is een redelijk mooie case voor 149 euro. Ik neem aan dat je dat iets te veel geld vind, maar deze voldoet in ieder geval wel aan je eisen.
Ook deze is met zijn 109 euro ietwat aan de dure kant maar voldoet aan je eisen
Daarna zijn deze mooie blauwe en rode kasten voor 99 beschikbaar.
Ik hoop dat deze je een beetje op weg helpen.
24 maart 2009 09:37
bj farmore
Ik zal nog even rondkijken of ik nog een mooie kast tegenkom dan.
Maar die Scythe Mugen 2 kun je in principe gewoon een nieuwe fan op zetten, en dan ??ntje met led. Dit hoeft niet gelijk, maar kun je de toekomst nog doen.
24 maart 2009 12:01
louwrens
Cooler Master CM690
7 fans kunnen daar in. 1x 80, 1x120, 6x 140 :P
in de 140, passen ook 120 en 92 en 80
24 maart 2009 16:58
mzq9300
Hartstikke bedankt voor alle advies!
Ik ben er uit dat ik voor een Scythe Mugen 2 ga.
Ik ben van plan om een van die twee zalman led fans op de koeler te monteren(past dit?p.s. ik weet al dat het beide 120mm is, maar volgens mij is die van zalman iets dikker of dunner, boeit dit?).
Kwa kast vind ik de antec nine hundred of de two versie het mooist.
Welke zouden jullie kiezen van deze twee? Ik vind de eerste versie mooier, maar de two versie kan de fan snelheden preciezer instellen(die van de eerste kan al drie standen, lijkt me genoeg, of niet?).
Nogmaal bedankt voor jullie moeite.
24 maart 2009 20:36
bj farmore
Als er geen kwalitatieve verschillen zijn, dan zou ik voor de eerste versie gaan. En ik heb de controllers in mijn kast zitten en ze grotendeels van de tijd toch of op laag of op hoog staan. Of te wel rustig pc verbruik of gamen. Voor mij gelden maar 2 standen, dus met 3 zou ik er geen probleem mee hebben.
En als ik het goed begrijp heb je nu ook geen controlers? Dus in principe weet je niet wat er mist tegen over de ninehonderd two, aangezien het dan toch nieuw voor je is ben je dan al blij dat je standen hebt :P. En als je er verder geen problemen hebt.
Verder vind ik het eerste model ook mooier, de bovenkant is mooier afgewerkt in mijn ogen. En het verschil in prijs in minimaal.