Mijn GPU fan maakt zeer veel storend lawaai, meestal als ik de pc opstart en ook af en toe als k gewoon de pc aan het gebruiken ben. Als ik de kast opendoe en dan de fan tegenhou is het geluid weg. Het ligt dus aan de fan. Omdat hij inorm snel draaid? Misschien moet ik SpeedFan installeren? Nu is mijn vraag of het erg zou zijn als ik die fan uittrek. Zodat deze niet meer draaid? Want, het is een kleine fan en hij maakt echt storend geluid! (Niet altijd, maar veel van de tijd wel).
EDIT: Ik zie net dat mijn GPU fan precies de verkeerde kant op draaid. Is dat normaal?
26 februari 2009 10:33
leviathan
Als je je GPU-fan er zomaar afhaalt gaat het waarschijnlijk slecht aflopen met je kaart, en vervalt tevens de garantie. Maar gaat het hier wel over de videokaart uit je hardwareprofiel? Die is toch passief gekoeld?
Je moet anders wel aangeven over welke kaart het gaat, anders komen we nog nergens.
Dit zou je het beste op kunnen lossen met overclocktools voor je videokaart, als bijvoorbeeld RivaTuner (nvidia) Hiermee kun je de fanspeed verlagen. Houd hierbij wel altijd rekening met de temperatuur van je kaart. Te hoge temperaturen kunnen je kaart beschadigen.
26 februari 2009 14:32
easyboarder
Inderdaad.
En hoe bedoel je, de verkeerde kant? Ga er eens voorzichtig met je hand boven hangen? als hij tegen je hand aan blaast staat hij verkeerd (op 1 of andere gekke manier). Normaal gesproken hoort hij tegen de heatsink te blazen.
26 februari 2009 17:16
lolleflikker
Hij blaast inderdaad tegen mijn hand. En met die RivaTuner heb ik hem al op het laagste gezet. Maar, als hij op automatisch staat dan staat die ook op het laagste (25% dus). Is dit dus een fout dat hij de verkeerde kant op draaid? Ik bedoel, ik voel hem niet echt tegen mijn hand blazen. Maar, het is dus een heel klein ventilatortje he. En, hij heeft alleen maar van die tangetjes, hij zou moeten naar rechts draaien om met die haakjes wind op te vangen. Maar, hij draaid anders, dat heeft volgens mij niet veel effect he. Het is een NVidia 9500GS.
Ik heb hier een afbeelding. Dat is niet mijn grafische kaart en koeler, maar de koeler die erop zit is dezelfde vorm. Dus niet de kaart of dat eromheen. Alleen vanbinnen dat blazertje. Hij zou toch naar rechts moeten draaien om de wind op te vangen? Wel, de mijne draaid dus werkelijk naar links!
EDIT: Als ik kijk met SpeedFan dan zie ik Fan 1: 1680 RPM, Fan 2: 963 RPM en Fan 3 altijd op 0 RPM. Is fan 3 dan die GPU koeler? Volgens mij is er wat mis mee he. Is het omdat hij achteruit draaid dat SpeedFan 0 aangeeft of is het omdat het zo'n kleine fan is dat deze dat niet ondersteund?
26 februari 2009 17:28
blingking
Wat ik onduidelijk vind is, waarom draait hij uit het niets de andere kant op. Heb je toevallig nog iets gewijzigd aan je instellingen of heb je aan je hardware zitten "kloten" ?
26 februari 2009 17:49
lolleflikker
Bedankt voor je reactie!
Nee, toch niet dat ik mij herinner.
Ik versta het ook niet. Ik ben er zeker van dat hij de verkeerde kant op draaid. Kan ik misschien iets in de BIOS aanpassen? Want ik zie daar ook niets staan. Hij maakt al geluid vanaf bijna het begin dat ik hem had. Ik dacht dat dat de harde schijf ofzo was. Maar, ik merkte onlangs dat het de GPU koeler was, en dat hij dus weldegelijk de verkeerde kant op draaid.
Met SpeedFan zie ik dat mijn GPU telkens 46 tot 47?C aanhoud. Dus, koelen doet hij wel?
26 februari 2009 17:53
easyboarder
Ik ken zo geen software om hem de andere kant op te laten draaien.. Je kunt er overigens altijd nog voor kiezen om een grotere fan op je kaart te zetten. een 120 mm hoeft maar een klein beetje te draaien en hoor je absoluut niet.
Ik heb nog een grote fan. Kan ik die daar mss op plaatsen? Of wordt dat moeilijk? Het is wel een grote fan. Zoeen die je normaal achteraan in je pc doet.Dat zal niet passen op mijn grafische kaart zeker? Of hoe moet ik dat dan bijwerken? Want, ik ben niet van plan om vanalles los te kopelen en te lijmen, vijzen en wat dan ook he. Mijn probleem is gewoon de fan die anders draaid en af en toe heel veel lawaai maakt.
26 februari 2009 18:01
easyboarder
Een normale case-fan zoals jij waarschijnlijk hebt, kun je niet aansluiten op je grafische kaart noch zul je dat gemakkelijk kunnen monteren. Ik raad je aan een andere koeler te kopen of het te doen met het geluid dat de fan nu maakt (mits Rivatuner niet werkt).
26 februari 2009 18:59
louwrens
er komt gewoon lucht wat hij verplaatst tegen het heatsink, komt weer naar boven en dat voel je.
Ik zou dan gewoon de koeler vervangen voor een Artic Cooling of een Zalman.