Het Grote -kan mijn pc dit spel aan?- Topic
januari 2009
-
blacksorcerer
Inleiding
Er komen steeds vaker topics met de vraag of een spel op een bepaalde pc/laptop gedraait kan worden. Vaak heeft de TS het niet eerst zelf proberen uit te zoeken en gaat het al snel offtopic met vragen over welke hardware hij dan wel zou moeten kopen en weer zijtaken daarvan.
Wat te doen met die topics?
Maar ook al doet een TS meer eigen onderzoek, vaak is de hardware kennis te weinig en begrijpt hij er weinig van. Niet iedereen weet dat een 7900GT met zijn lager typenummer, toch sneller is als een 9200GT bijvoorbeeld. Tevens zijn niet voor alle videokaarten (en andere hardware) benchmark testen of vergelijkingen te vinden en willen we de TS toch graag helpen zodat hij geen miskoop doet.
Het Grote "kan mijn pc dit spel aan?" Topic
Daarom dus dit topic, zodat er niet meer allemaal losse topics komen over hetzelfde onderwerp, met telkens min of meer dezelfde reacties.
Weet je niet zeker of je pc een bepaald spel aankan, plaats dit dan hier, en niet in een eigen topic. Nog steeds gelden de algemene regels, dus probeer het eerst zelf uit te zoeken. Bijvoorbeeld door de systeemvereisten van het spel te bekijken. Of als je de pc al hebt, maar het spel niet, probeer dan eens 'Can You RUN It?' en GameOmeter. Let wel dat dit niet altijd 100% correct is.
Geen garanties
Natuurlijk zijn ook wij gewone mensen, die er misschien een beetje naast kunnen zitten. Maar dan zal het meer de hoogte van de instellingen betreffen i.p.v. het ?berhaupt wel of niet kunnen draaien van het spel.
Daarnaast kan je OS en software op je systeem bepalend zijn voor problemen als het toch niet wil draaien. Maar dit gaat dus vooral over de vraag of de hardware het aan kan. Mocht je nu een software matig probleem krijgen met een spel, maak dan een eigen topic aan en omschrijf het probleem en je pc zo goed mogelijk.
Meer...
Binnekort zal dit topic nog wel verder worden aangevuld met informatie over hoe je zelf makkelijk kan uitzoeken of het spel op een bepaalde pc kan draaien. Zoals uitleg van termen en afkortingen, verwijzingen naar cpu en gpu charts en andere handige links. Je kan mij een PM sturen als je nuttige toevoegingen denkt te hebben voor deze topicstart ;)01 januari 2009 17:06 -
marcovkesterenDit is wel erg handig, ik had eens gekeken of GTA 4 op mijn nieuwe PC kon, en dat kon dus nietm, stel dat ik hem had gekocht...
Had ik wel kunnen ruilen maarja dit is wel handiger.
Ik heb CAN YOU RUN IT? gebruikt, je krijgt een lijst van games voor de PC en dan kijkt die site iof je computer geschikt is.02 januari 2009 12:09 -
mzq9300[offtopic]Waarom heeft het OP een ster?[/offtopic]
[color=blue]Je kan een bericht beoordelen met 1 (slecht) tot 5 (goed) sterren. Beetje vreemd dat het 1 ster nu heeft, maar zodra meer mensen sterren geven aan de OP zal dat wel rechttrekken. Er zijn altijd mensen die het lollig vinden express 1 ster te geven ongeacht wat in het bericht staat. Zie ook Help > Rating.[/color]
[mod]Ik vermoed ook dat sommige leden de rating totaal niet serieus nemen hier en daardoor het voor de rest verpesten. Valt helaas weing aan te doen omdat dit niet te achterhalen is[/mod]02 januari 2009 12:12 -
marcovkesteren[offtopic]Sorry, maar ik had heel niet gekeken naar de rating, ik ben al een tijd niet meer online geweest, en ik merk nu pas dat er een rating is.
En die was ik vergeten in te vullen.[/offtopic]
En ik weet niet of mensen zoals jij dat zegt dat wel echt doen, en als ze dat telkens doen kunnen mods ze toch een warn geven? Of niet soms...
[mod]Check zo je pm, anders gaan we teveel offtopic[/mod]02 januari 2009 12:40
februari 2009
-
shaqielKan deze https://www.dynabyte.nl/artikel/25253/ pc GTA IV aan?06 februari 2009 19:37
-
bramjaspersMinimale systeemeisen:
* Besturingssysteem: Windows Vista SP1 / XP SP3
* Processor: Intel Core 2 Duo 1,8 Ghz / AMD Athlon X2 64 2,4 Ghz
* Geheugen: 1,5 GB
* Harde schijf: 16 GB vrije ruimte
* Videokaart: 256MB NVIDIA 7900 / 256MB ATI X1900
Aanbevolen systeemeisen:
* Besturingssysteem: Windows Vista - SP1 / XP - SP3
* Processor: Intel Core 2 Quad 2,4 Ghz / AMD Phenom X3 2,1Ghz
* Geheugen: 2 GB (Windows XP) / 2,5 GB (Windows Vista)
* Harde schijf: 18 GB vrije ruimte
* Videokaart: 512MB NVIDIA 8600 / 512MB ATI 387006 februari 2009 19:46 -
blacksorcererDat zou geen problemen moeten opleveren, cpu&gpu beiden zeker sterk genoeg,
@Bramjaspers: helaas zeggen de systeemeisen niet alles, anders was dit topic niet nodig geweest
Het aantal GB RAM geheugen en vrije hdd ruimte begrijpen ze wel, maar of hun cpu/gpu te vergelijken is met de gpu (series) in de systeemeisen weten ze vaak niet.
De oplossing daarvoor is om het te vragen aan mensen die er wat vanaf weten, of althans meer dan zij weten. En dat kan in dit topic. Anderzijds kunnen ze het zelf proberen uit te zoeken, maar dan moet je je er wel in gaan verdiepen en al e.e.a. weten, het grootste 'probleem' daarbij, is dat het heel snel gaat qua ontwikkeling in cpu-&gpu-land en er zelfs meerdere series van dezelfde fabrikant uitkomen.
Daarom zijn wij er om te helpen, en mochten wij het al niet weten, we weten een aantal betrouwbare plekken voor benchmarks e.d. en kunnen die benchmarks ook makkelijk aflezen.06 februari 2009 19:46