Video kaart - Nvidia Geforce 9400GT
december 2008
-
druipsnuitBeste TWers
Ik ben van plan een video kaart te kopen. Nu heb ik er niet zo veel verstand van dus stel jullie mening zeer op prijs.
Geforce 9400GT
Ik wil dus een Geforce 9400GT kopen voor E 60,-
De kaart heeft DVI output, 1024MB geheugen, 800Mhz.
Link naar artikel: Link
Mijn vragen aan jullie:
[*] is de kaart snel genoeg om de games van deze tijd aan te kunnen?
[*] is E 60 een redelijke prijs?
[*] heeft deze kaart een preformance drop bijn een scherm van 24 inch ? (resolutie: 1200 x 1920)
[*] hoe is de linux support voor deze kaart? (foute vraag)
[*] Heeft er iemand goede of slechte ervaring mee?
[*] kan ik er HD video's mee afspelen (of heeft dit niks met de videokaart te maken? :$ )
Ik stel jullie mening zeer op prijs, alvast bedankt!29 december 2008 17:20 -
vixstaHet is geen High-end kaart als ik eerlijk mag zijn, De resolutie zou wel lukken, maar vervolgens nog snel afspelen is een ander verhaal, met oudere games zou het wel kunnen lukken maar met games van deze tijd betwijvel ik het.
HD afspelen lukt wel met deze kaart, ik weet niet of je CPU sterk genoeg is want dit heb je ook nodig...
Mijn tips: vraag eens of ze in de winkel een computer hebben met die kaart, ze kunnen je vast helpen met je vragen, of ga op de pc in de winkel als het mag naar : http://www.canyourunit.com/
Hier kun je kijken of je kaart de games wel aan kan.
Naar mijn mening kan je eigenlijk beter voor iets meer de 9600GT kopen, deze is mid-range (in plaats van low range) en presteert even goed als de 8800gt.
(linkje: http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10019935)
29 december 2008 17:46 -
masterwillemsde kaart is nou niet echt een topper en zal al snel problemen krijgen met nieuwere games (GTA 4, Crysis.)
Voor 60 euro kan je denk ik wel wat beters krijgen zoals de ATI HD4550, hier kan je wat Benchmarks vinden van de 9400 tegen de 4550.
Resolutie is 1920x1200 (altijd lengte bij hoogte ;)) en ja je zal sneller framedrop hebben met zo'n groot beeldscherm.
Linux support is standaard, als je Ubuntu wilt gebruiken kan je op de normale manier aan ATI (of Nvidia) drivers komen, verwacht alleen niet dat ze het net zo goed doen als in Windows want Linux kent geen DirectX.
Goede of slechte ervaring, tja...het is een instap model (van Nvidia en ATI.) Als je slecht bedoelt met weinig frames per second kan je dat de kaart niet echt kwalijk nemen want ze zijn niet het sterkste (en voor meer power betaal je ook gewoon meer.)
HD kan je met nvidia kaarten vanaf de 7 serie afspelen dus ook met de 9 serie, vanaf ATI kan dat met de HD2000 serie dus ook de 4550 kan dat.29 december 2008 17:47
januari 2009
-
renegade89Deze kaart is te traag om mee te komen met de nieuwste games. Eigenlijk is elke budgetkaart te duur, leg je 30? bij dan heb je een 9600GSO of 8800GS die veel meer power biedt, ook al heeft deze 'maar' 384MB geheugen.
Performance van een 9400GT op 24 inch is 100%. Waarom? De 9400GT heeft 128-bit geheugen. Dit was genoeg voor de 8600GTS op 1280 x 1024 (19 inch resolutie) om op medium te spelen. Jouw 24 inch-scherm bevat 56% meer pixels dan een standaard 19 inch-scherm en vergt te veel bandbreedte van een 9400GT.
Linux-support voor nVidia is over het algemeen erg goed, heb hier zelf geen ervaring mee overigens.
Een kennis van mij heeft de 9400GT, het draait meeste spellen wel redelijk op zijn 19 inch wide (1440 x 900), maar in de toekomst zal hij heel snel concessies moeten doen op beeldkwaliteit. Beeldverbeteringen zoals Anti-Aliasing en Anisotropic Filtering zijn helemaal uit den boze.
De 9400GT kan verder ook overweg met HD-materiaal.
Mijn advies:
Als je echt een goede kaart wilt zou je het beste door kunnen sparen voor een HD4830. Ik denk dat je deze videokaart in je Acer Aspire 7520 doet, processor zal het een beetje tegenhouden maar het verschil met de huidige kaart is dag en nacht. Het is alleen wel de vraag of je voeding het trekt. Wil je op safe spelen dan kan je de HD4670 halen, al zal deze ook moeite hebben om games op de native 24 inch resolutie te draaien.
@ Vixsta
Een 9600GT is prijsgewijs niet aantrekkelijk meer met de komst van de HD4830. Een 9600GT is ook niet even goed als een 8800GT, daar de 9600GT het met ongeveer de helft aan shaders moet doen.16 januari 2009 11:58 -
blacksorcererDat is vast een prima advies Renegade89, echter is de openingspost van 29 december 2008 en heeft de TS er zelf helemaal niet meer in gereageerd sinds de openingspost.
Goede berichten zijn altijd welkom, maar het liefst in topics waar men er meer aan heeft (al kan dit ook nog vast voor iemand anders van pas komen :)). Altijd zonde als een TS niet reageerd in zijn eigen topics.16 januari 2009 13:55 -
vixsta@Renegade:
In de praktijk presteert ie even goed, in theorie heeft hij wat minder shaders maar veel zal het de pc niet be?nvloeden.16 januari 2009 17:26