wat houdt SLI in en hoe sluit je het aan/ installeer je het?
oktober 2008
-
mister_crazy_himselfik ben al een tijdje op zoek naar een goede uitleg van hoe SLI precies werkt en hoe je dit aansluit/installeerd
ik heb zelf 2x een xfx 8600gt xxx 620 mhz liggen
wie kan mij hier verder mee helpen?
die ik in SLI opstelling wil plaatsen09 oktober 2008 22:41 -
justyScalable Link Interface (SLI) is een methode om twee videokaarten te laten samenwerken om een enkele uitvoer te produceren. Het is een toepassing van parallelle gegevensverwerking met 3-dimensionale computeranimaties. Het doel is om de rekensnelheid van videokaarten te verhogen. Een eerste versie van deze technologie (Scan Line Interleave) is op de markt gebracht door 3dfx in 1998 en werkte met de Voodoo 2 videoversnellers. Nvidia Corporation heeft de technologie in 2004 opnieuw ge?ntroduceerd en wil er gebruik van maken in systemen die op de PCI Expressbus gebaseerd zijn.
Resultaat van effe googlen op SLI (wikipedia)
Je moet er wel een moederbord voor hebben die SLI ondersteunt en je Graka's ook. En deze verbindje dan met een speciaal blokje (brugje) met elkaar.10 oktober 2008 00:04 -
blacksorcererOffici?le site van NVidia: http://www.slizone.com/page/home.html
Het is inderdaad de bedoeling dat je zelf ook wat onderzoek verricht en moeite doet om een antwoord te vinden. Probeer dat dus de volgende keer eerst, en lees even de regels door ;)
Anyway, je hebt dus inderdaad ook een SLI-capable moederbord nodig (en dan werkt het in 90% van de gevallen al) en en SLI-bridge om de kaarten nog extra te verbinden (voor die overige 10% nodig en verder zorgt het voor meer snelheid, zonder bridge is het dus langzaam).
De performance zal niet met 100% toenemen, denk eerder aan 30 tot 80%, afhankelijk van de kaarten, moederbord etc. Zo maakt het bijvoorbeeld een verschil of het moederbord in SLI modus de PCI-E sloten op 8x of 16x draait. Dergelijke dingen staan bij de specificaties van het moederbord beschreven (op de website van de fabrikant).
Tegenwoordig hoef je ook niet meer exact 2 dezelfde kaarten te hebben, maar kunnen kaarten met dezelfde type core al voldoende zijn om het werkend te krijgen, al zal een snellere kaart op de snelheid van de langzamere gaan werken en is het performance effect dus minder. Maar volgens mij heb je dus 2 dezelfde kaarten en zijn de kaarten al gekocht dus is het geen probleem. Overigens moeten de kaarten wel SLI-capable zijn... Tegenwoordig zijn dat heel veel kaarten, maar je kan er niet zomaar blindelings vanuit gaan (zie gewoon even de doos of manual van de graka's).10 oktober 2008 03:25 -
easyboarderGewoon beide kaarten in je PCI-e 16x sloten prikken en het SLI bruggetje er op klikken. Dit kan eigenlijk al niet mis gaan.
Je monitor sluit je aan op je bovenste kaart (zo werkte het bij mij) en via je Nvidia controll panel schakel je SLI in.10 oktober 2008 08:39