Koelingsprobleem?
Topic gesloten
september 2008
-
sparky
Kben vergeten de categorie te kiezen, en kan dit niet wijzigen! Hopelijk wil de crew dit doen. Excuses en alvast bedankt!
Probleem
Hallo, ik heb een Acer Aspire 7720 (hw-link) .
Ben er zeer tevreden over en wordt in december al reeds een jaar.
Nu speel ik af en toe wel eens een spelletje (Counterstrike voornamelijk).
Vroeger had ik hier geen problemen mee, ik speelde gemakkelijk 2u aan een stuk.
Nu heb ik een periode (de voorbije zomer) niet echt meer gegamed , maar nu wil ik terug wat spelen.
Wanneer ik zo'n klein uurtje speel, begint het wat vast te lopen.
het beeld gaat schokkerig, geluid komt ook niet meer goed over.
Dan stop ik ff (ff op het pauzescherm 5 minuten wachten) en dan kan ik er weer even verder.
Koeling
Ik maak regelmatig gebruik van Everest (ultimate edition) om zo mijn temperaturen eens te bekijken.
in de maanden maart/april/mei enzo speelde ik echt geweldig. Videokaart kwam net aan 70?C , processor ook iets van dat.
maar als ik nu speel haal ik wel (na zo'n halfuurtje/uurtje) gamen gemakkelijk 83C GPU, 85C CPU.
(de ene keer alwat hoger dan de andere).
Om nu een voorbeeld te geven, mijn laptop draait nu al een tijdje, zit gwn op msn, e-mails lezen, muziek enzo.
GPU heeft nu gwn 66C. Mijn koeling draait NIET als een gek ofzo. Ik denk gewoon dat dit komt door stof of dergelijke.
to the point
Nu vraag ik mij de volgende dingen af :
- Minder goed CS spelen => door wat "warmteproblemen" clockt hij misschien even terug?
- Oorzaak van warmere laptop? => stof? zoja, hoe oplossen? eens binnenbrengen om te laten uitkuisen?
Koelingsblok laptop
Misschien even ook erbij vragen, ik ken niet de precieze naam maar je kunt zo ook een soort van koelblok kopen voor onder je laptop.
Je moet dit onder je laptop dus plaatsen en geloof ik aansluiten op je USB. En daar zitten (2?) ventilatoren in, die dus zorgen voor extra koeling.
Mijn vraag, kan dit ook een eventuele oplossing zijn (na misschien uitkuisen van stof) om mijn laptop gewoon ook koeler te houden?
Laptops worden wel warm, maar kzou hem graag ook wat koel houden, vandaar eventueel?
---
Mensen die mogelijkheden van mijn "probleem" hebben, oplossingen, of eventueel ervaring bij zo'n koelblok?
ik hoor het graag.
(nog even erbij, ik heb g??n gewone warmteproblemen zegmaar, mijn laptop draait goed als ik gewoon werk. films kijken en dergelijke , niks van problemen.
Ik ben ook geen hardcore gamer. dus ik game bv maar een maandje ( zo bv een klein uurtje per dag) en dan misschien een periode niet. )
[mod]Verplaatst naar Cooling & Modding[/mod]10 september 2008 13:23 -
bj farmoreIk schroef mijn laptop nog wel eens open. Om even met een klein pincet of korte schroevendraaier wat stof tussen mijn koelbladen uit te halen, 1 keertje met stofzuiger gedaan. Doe dit wel heel voorzichtig en raak het moederbord niet aan. Doe ook voorzichtig met de schroefjes, die van mij zijn vrij fijn en je wilt ze niet lam draaien.
Verder heb ik geen ervaring met zo'n Fan voor onder je laptop. Ik kan me goed voorstellen dat het helpt. Door die van mij achter wat hoger te zetten helpt het al. Door dat ik dan de opening waar hij lucht aan zuigt wat opener hou.10 september 2008 14:43 -
sparky[quote=120182]
Mja, ik durf dit eerlijk gezegt niet. Klinkt misschien wat belachelijk, maar kheb daar eigenlijk wel wat schrik voor.
Is het dan niet beter dat ik bv hem binnenbreng waar ik hem heb gekocht om hem daar even te laten uitkuisen?10 september 2008 15:01 -
bj farmoreAls jij dat niet wil, gewoon niet doen. Dan zou ik inderdaad even na de winkel gaan, hun vragen of ze hem willen opmaken en eventueel schoonmaken. Dan kun je dat probleem gewoon voorleggen. Als het een beetje goede winkel is snappen ze dat en doen ze dat wel even. Het kan nooit kwaad om het even schoon te hebben, dan kun je daarna kijken of het nog nodig is om een extra laptopkoeler aan te schaffen. Die zal uiteindelijk ook alleen maar stof er in blazen, dus schoonmaken mag wel.10 september 2008 15:59
-
arjan_saWat ook zou kunnen is met een stofzuigertje maar dat raad ik je eigenlijk af (static electricity). Hierdoor kan je koeler het begeven en zelfs elektriciteit opwekken als hij begint te draaien (een omgekeerde dynamo).
Wat je idd beter kan doen is gewoon naar de winkel gaan als je het zelf niet wilt doen (en de garantie niet wilt verklooien).
10 september 2008 19:59 -
sparkyOk, bedankt mensen.
kzal tijdens de kerstexamens mijn laptop wel eens binnenbrengen
(das december, das dus de maand waar dat ik hem 1 jaar heb).
Intussen doe ik nog wel even verder.
dit mag opslot.
bedankt voor de (snelle) en verhelderende reacties10 september 2008 20:02 -
erwin_wIk kan jou laatste bericht niet helemaal vatten.
Maar omdat je hiermee in december verder wilt gaan en een verzoek doet (kijk....een verzoek) om dit topic te sluiten zal deze gesloten worden.
Graag zien we een verdere reactie graag in december verschijnen.
[mod]Topic Lock[/mod]10 september 2008 20:06