D.O.T. toepassen
juli 2008
-
lorre851Hallo TWrz,
Ik zou graag mijn graka (nVidia GeForce 8400 GS) overclocken, maar ik vind op internet (google) nergens de echte risico's van het overklocken. Ik zou graag de mening horen van iemand die daar ervaring mee heeft...
Wat wil ik nu weten?
Of mijn graka niet gaat branden, te warm worden, roken, kapot gaan (belangrijk!), andere apparaten gaat beschadigen,...
Welk programma/programma's moet ik gebruiken?
Ik heb op de doos een sticker van 'Dynamic Overclocking Technology' gevonden. Ik heb wat gegoogled, maar ik heb enkel een ingewikkelde uitleg gevonden waar ik niet veel van heb begrepen... Maar, indien mogelijk, wil ik daarmee de kaart overclocken. (ik weet hoe ik die optie moet aanzetten)
De fans op mijn graka
Ik heb mijn graka gekocht zonder fans. Ik heb dan later een HDD cooler gekocht, de fans eraf gevezen en die dan op mijn koelblok van de graka gezet. Daardoor is de temperatuur van 100? naar 50? gedaald.31 juli 2008 23:05 -
masterwillemsOk, ik zou als eerst een een echte Graka cooler kopen van bv thermaltake of zalman, want als je nu al op de 50 graden zit en je wilt overclocken dan word hij echt een stuk warmer (ookal kan een 8 serie tot de 120 graden worden, kouder = beter.)
Als je gaat overclocken gaat alseerst de garantie er vanaf, oftewel als hij stuk gaat, kan je hem niet meer naar de winkel brengen (want die kunnen zien of hij overclocked is.)
Als je gaat overclocken heb je ALTIJD kans dat je kaart, cpu, whatever je wilt overclocken stuk gaat/doorbrand/of eerder stuk gaat dan dat je hem niet zou overclocken.
Programma's om een nvidia kaart te overclocken zijn:
- Rivatuner (3d party program)
- Ntune (programma van nvidia zelf)
Als tip geef ik je mee, lees eerst wat andere hebben gedaan en tot hoever ze zijn gegaan totdat de computer onstabiel werd.
Gebruik kleine stappen, overclocken duurt lang, neem steeds een paar Mhz extra en laat een test voor bv. 6 uur draaien, als de computer niet uitvalt of als er geen "artifacts" zijn is het stabiel en kan je weer een stapje hoger.
Aangezien de garantie van de kaart zal gaan en omdat het ontzettend lang duurt voordat je eindelijk "klaar" bent met overclocken, doe ik het zelf niet. (ben gewoon te lui :P)31 juli 2008 23:47
augustus 2008
-
msuperIk had beter een andere snellere videokaart gekocht. Wat is eigelijk je reden om je videokaart over te clocken?
01 augustus 2008 11:43 -
arjan_sa@Msuper, jouw opmerking slaat zoals altijd weer nergens op.
@Mw, het overclocken maakte mijn graka (7300gs) niet heel erg waremer, een graad of 6, 7.
@Lorre
Op het moment dat je je GPU (de core) te ver overclockt begin je foute pixels te zien op je beeldscherm, dat is dus behoorlijk FOUT. Je core overclocken heeft ook niet zo heel veel nu (qua FPS).
Je memory en shaders overclocken wel, maar op z'n max. overclocked heb je maar een verschil van 5 FPS ofzo.
Het verschil is gewoon zo klein dat je het nauwelijks merkt. Je zou het altijd kunnen doen voor een hogere vista score (ik kreeg 0,3 erbij)
Voor programma kan je het beste RivaTuner gebruiken, je moet wel de nieuwste hebben wil je de nieuwste drivers hebben.
Je Kaart zal niet zozeer kapot gaan, hij gaat eerder een paar pixels laten zien die niet kloppen (qua kleur) waardoor je zelf merkt dat er iets fout is.
Hoe dan ook, ipv te investeren in overclocken (bijv nieuwe fan, betere airflow in je kast etc.) kan je beter wat investeren in een nieuwe kaart.
Maar als je toch heel graag wilt overclocken:
-Gebruik Rivatuner (is makkelijker)
-Overclock de Core niet teveel, overclock juist de Memory en misschien shaders(die heeft mijn kaart niet, kan ik je niet mee helpen:P)
01 augustus 2008 11:50 -
msuper@ arjan: Hoezo mijn opmerking slaat weer nergens op zoals altijd?
[mod]Dit graag even per PM communiceren, niet via dit topic[/mod]01 augustus 2008 12:17 -
lorre851Dan doe ik het beter niet.
Het was eigenlijk de bedoeling dat ik daadwerkelijk grote verschillen zou zien in de FPS.
Maar voor 5FPS meer + de extra risico's zou ik het niet doen...
Toch bedankt allemaal!01 augustus 2008 13:10