HD4850 - Kan mijn systeem dit aan?
Topic gesloten
juli 2008
-
arjan_saHee
[Plan]
Ik ben van plan deze HD4850 (sapphire) te gaan kopen maar ik ben bang dat mijn voeding het niet aan kan. Op verschillende fora lees ik dat je met een 380watt voedinkje het wel zou kunnen redden maar dit hangt sterk af van de hardware die je op het moment gebruikt dacht ik.
Het liefst heb ik deze kaart morgen in huis!
[PC]
Het gaat om Deze PC waarvan de voeding geen 6 pins pci-e connector heeft. Wel heb ik een molex to PCI-e connector. Deze bestaat uit 2 molexkabels die leiden naar 1 pci-e (6 pins) connector.
[img]http://www.materiel.net/live/32249.jpg[/img]
Ik heb Deze Voeding. een Aopen voeding die continue 400Watt kan leveren. Op de site van de HD4850 staat wel dat hij >450 nodig heeft. Is dit niet een te groot cijfer om gewoon zeker te zijn dat hij werkt? [size=8][link van voeding][/size]
In mijn pc heb ik 1 processor (OC), 1 HDD, 1 Geluidskaart (Pci-e), 2 ram kaartjes en 1 DVD drive. Nemen deze dingen zoveel voeding in beslag waardoor deze kaart minder voeding krijgt -> Niet goed functioneert?
[Zekerheid]
Ik maak dit topic nu voor de zekerheid, ik bestel de kaart via 4Launch dus ik wil er zeker van zijn dat hij werkt.
Ook dacht ik dat dit een van de beste prijs/prestatie kaarten was op de markt en dat hij een fractie minder presteerde dan de 9800GTX waardoor deze kaart zeker het geld waard is.
Is er op het moment een andere kaart die jullie mij kunnen aanbevelen?
[BENCHMARKS][size=6]link[/size]
[Voorgaand probleem]
Zoals sommige (wat oudere) TW'ers al weten, ik had een 2900GT in mijn bezit maar deze moest ik terug brengen omdat deze niet werkte op mijn oudere (p5gz-mx) moederboard. Dit kwam omdat het een ?ATX board was die een pci-ex16 lane hebben met snelheid x4.
De 2900GT ging wel aan, rode lampjes (indicator van een tekort aan stroom) gingen ook niet aan!
Het enige wat ik tot nu toe heb veranderd aan deze pc is mobo en geluidskaartje erbij. De mobo is nu de P5B-SE (ATX) board met een PCI-E x16 @ x16 slot dus het voorgaand probleem zou ik niet meer moeten hebben!
alvast bedankt
[img]http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGRnm2ZqyZhl/bGRkaJiZmJbK,bGRkaJiZmJfK,bGZkapiSmJbK,bGRkapiamJLKZcg,bGNkZ5iamJfKYcg,bGRkZJiUmJTKYMg,bGNkbJiUmJTKZcg,bGRkapiUmJHKYMg/FF0000,FF0000,FF0000,0000FF,00FF00,00FF00,00FF00,00FF00/benchmark/[/img]
Deze benchmark laat zien dat de 4850 soms zelfs sneller is dan een 9800GTX!
31 juli 2008 20:14 -
masterwillemsTja, ik vind het toch een beetje tricky blijven met 400 watt, ook omdat hij waarschijnlijk rond de 370 of 380 watt echt geeft.
Ik zou zelf toch kijken voor een voeding (en dan hoef je ook geen 2 molex aansluitingen te gebruiken, kan je dat weer voor wat anders gebruiken.31 juli 2008 20:41 -
arjan_sa[quote=118110]
Eigenlijk is het een voortdurende 400watt (getest door hardware.info) dus het is gewoon echt 400watt:P.
Ik heb nu niet genoeg geld voor een andere voeding en mijn vraag was toch echt of hij zou werken.
Toch bedankt;)
En m'n oudere 2900gt (die meer watts nodig heeft) werkte wel gewoon;).31 juli 2008 20:45 -
masterwillemsDan is het jou eigen keuze, ik zou het alleen wel doen aangezien je nu het geld hebt voor een nieuwe voeding en later misschien niet, aangezien je je pc blijft updaten en hierna een quadcore in komt (of je moet terug willen naar de single cores die dan heeeeel schaars zijn ;) ) zou ik een nieuwe voeding er bij kopen.
Ook presteert de computer beter en stabieler als hij een x aantal Watt over heeft.31 juli 2008 20:51 -
arjan_saWat me wel opvalt,
Kyentei's 9600gt werkt gewoon op een 300 watt voedinkje, dat is toch haast niks??
Dan zou ik toch kunnen verwachten dat mijn voeding (400 watt) een 4850 (die niet zoveel meer verbruikt dan en 9600g?) wel aan kan?31 juli 2008 22:46 -
masterwillemsIk zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat ik zelf wat meer "adem ruimte" voor mijn computer zou willen hebben ;)31 juli 2008 23:49
-
kyentei[quote=118118]
Correct, mijn graka werkt op een 300Watt voeding. However, ik kom NIET boven 60.0 FPS in WoW, hij blijft daar precies staan. Ik denk dat de graka een lagere performance geeft vanwege mijn lagere voeding. (Dit weet ik pas zeker als ik volgende maand 400Watt voeding koop). Wat ik denk, is dat het niet risky is.. maar misschien behaal je niet de max performance. Wat ik bij een 400watt voeding eigenlijk niet verwacht..31 juli 2008 23:49 -
masterwillems[quote]Correct, mijn graka werkt op een 300Watt voeding. However, ik kom NIET boven 60.0 FPS in WoW[/quote]
Dat heeft niks te maken met je grafische kaart, WoW staat waarschijnlijk zo ingesteld dat 60fps het maximum aantal fps is wat je mag hebben, dat hebben wel meer games (call of duty t/m call of duty 2 bv.)31 juli 2008 23:51 -
kyentei[quote=118124]
Daar heb je niet helemaal gelijk in, MasterWillems. Een vriend van mij zit af en toe boven de 100FPS (met mijn custom interface is dit haalbaar), sommige mensen hebben een FPS van 70, en af en toe gaat mijn FPS een beetje schommelen, van 55 naar 65, dus ook boven de 60.31 juli 2008 23:53
augustus 2008
-
arjan_sa[quote=118123]
Heb je geprobeerd om settings lager te zetten? Hoeveel FPS haal je dan?
Of met andere games?
Voor zover ik wist had wow toch echt een soort 'FPS lock' zodat hij niet hoger ging dan 60 FPS. Dit zou naar 100 kunnen worden gebracht door een aantal veranderingen enzo maar ik weet het niet zeker.01 augustus 2008 11:28