Ik had net ff de nieuwste versie van SIW gedownload, en toen zag ik tot mijn verbazing dat ik opeens meer temperatuursensoren in mijn laptop heb zitten. bij de vorige versie kon ik alleen de temp van mijn hdd zien. maar die andere ''nieuwe'' sensoren meten wel heel erg hoog. nou vraag ik mij af of ik mij hier zorgen over moet mken, of me er niks van moet aantrekken. [img]http://img388.imageshack.us/img388/1940/tempru7.th.png[/img]
[mod][color=black]image fix[/color][/mod]
06 juli 2008 13:22
lorre851
Het zou natuurlijk wel handig zijn als erbij stond wat er zo warm wordt.
Probeer deze programma's eens om te meten:
[url]www.almico.com/speedfan.php[/url]
[url]techpowerup.com/gpuz [/url]
Ik gok dat er iets mis is met je mobo (-128 graden):P.
En die hoge temps, dat zijn denk ik je CPU's aangezien ze boven/onder elkaar staan, en TEMP0 en TEMP1 heten.
Druk eens op de zijkant van je CPUfan (zodat je vingers niet de fan tegenhoudt, maar tegen de CPU indrukt) en kijk of je temp daalt.
Kijk ook in je bios naar de temps, misschien is het daar duidelijker.
06 juli 2008 13:45
jaspervh
ik ga ff in de bios kijke. maar dan nog: hoe kan het dan dat de vorige versies van SIW en Everest, en noem maar op(ik heb ze allemaal al wel eens gebruikt op deze laptop) deze sensoren niet weergaven?
en voor mijn cpu zit geen fan, maar een koperbuisje/staafje wat zou moeten koelen. en aan de zijkant van mijn laptop zit een fan, die warme lucht naar buiten blaast. en volgensmij zorgt die fan er dan ook voor dat dat koperen buisje/staafje ook koel blijft.
06 juli 2008 13:52
arjan_sa
dan is je heatsink op je CPU niet goed genoeg;P (airflow), geen wonder dat hij rond 90 graden wordt:P.
Mijne is met stock cooler rond de 24
06 juli 2008 13:55
jaspervh
[quote=116665] maar hoe kan dat dan dat ie niet goed genoeg zou zijn? ik heb hem zo gekocht, en heb er nooit aaan gesleuteld.
en ik heb net ff in de bios gekeken, en daar staat niks in over temperaturen
06 juli 2008 14:01
arjan_sa
Hardware monitor in je bios voor temps!
Stock coolers zijn niet altijd bepaald goed hoor, en een heatsink voor je CPU. Dit is de eerste keer dat ik daarvan hoor..
06 juli 2008 14:04
jaspervh
[quote=116668] Er staat geen hardware monitor in de bios.
06 juli 2008 14:05
louwrens
-128 in SpeedFan betekent dat ie het niet kan uitlezen (bug).
temp1 en 2 zijn meestal cpu en chipset.
probeer everest eens:)
06 juli 2008 14:22
sonyw810i
Ik heb het zelfde gehad een tijdje een ventulator der naast zetten en niet lang achter je pc zitten anders kan hij zelfs uitvallen
groetjes Sonyw810i
06 juli 2008 16:57
jaspervh
maar wat ik ben vergeten te zeggen is: dat ik nu op vakantie in Alicante Spanje ben. kan het door de warmte komen?
06 juli 2008 17:05
zone
Ja natuurlijk !
06 juli 2008 17:53
arjan_sa
Nou, zo natuurlijk is het ook weer niet hoor..
Rond 90 graden is niet niks, en ook al is het bij jou 33 graden, dan is de max temp toch echt rond de 60 en niet 95!
In de winter was m'n CPU rond de 20, nu is het zomer (soortvan zomer-.-') en hij is 30 graden (ge'OC't). 10 graden verschil, maar niet 30 graden hoger dan hij zou mogen:P
06 juli 2008 18:00
enesg
Ik zou ff het klepje dat over je fan zit open maken & al het stof verwijderen. Ik had namelijk ook last van hoge temperaturen soms viel me laptop al uit na een paar seconden aan te staan..
Ik vond echt een hele laag stof bij me fan!!
Te grootte van 2 suikerklontjes !!
Eerst waren de temps al boven de 90 graden na paar seconden aan te staan. Nu komen ze niet hoger dan 55graden na 10 uur
06 juli 2008 18:13
nick
Dat is waar wat Enesgulcicek zegt. Ik heb dit ook gehad en het is ook verbetert.
06 juli 2008 19:37
jaspervh
[quote=116695] oke ik zal hem ff opendraaien als ik weer thuis ben.
want ik heb hier ook niet de gereedschap bij me. maar in ieder geval bedankt