Het ging zo:
Ik sloot mijn elek. gitaar (via versterker) aan op de lijningang van de Frontpanel(niet zo slim van me). Ik speelde ff iets en ik hoorde een soort gekraak op de toonhoogte van mijn gitaar, dus ik zette de versterker wat harder (misschien was het geluid te zacht dacht ik) en ook mijn luidsprekers.
Ik hoorde nog even gekraak maar daarna niks meer. Bij Realteck was opeens mijn Luidspreker weg. Frontpanel werkt ook niet meer (getests met ipod oortjes, wel werkend).
Ik dacht, dit kan een driver error zijn. Maarnee, op ubuntu werkte het ook niet.
Nou ben ik bang dat mijn onboardje het heeft begeven dus ik moet een geluidskaartje kopen.
(kunnen jullie dit bevestigen?)
Kaarten:
Ik weet precies waar ik naar moet zoeken. En ik vroeg me af of jullie mij wat wijzer konden maken.
Een geluidskaart werkt via PCI (toch?), Ik heb 2 PCI sloten voor zover ik weet. Kan ik gewoon een kaart kopen, installeren en klaar is kees of komt er meer bij kijken?
Is er ook een manier om te zien welke kaart beter is?
Zouden jullie mij kunnen helpen? Bij voorbaat dank
07 juni 2008 16:47
xp 2
Bij een geluidskaart kan je kijken naar de hoeveelheid X-RAM, een soort geheugen voor geluidskaarten.
In een of ander HWI magazine las ik ook ergens iets van meer elco's op de kaart = beter, ik weet niet of dit klopt.... Ook kan je kijken naar het vermogen etc...
Je moet ook kijken naar je behoeften: 5.1 , 7.1, S/PDIF In/out, ...
PCI of PCI-E maakt niet veel uit denk ik, en uit je HW profiel kan ik afleiden dat je mobo ze toch alletwee ondersteunt.
Ik ben erg tevreden over Creative; ik denk wel meerderen hier.
Ik hoop dat ik je toch wat heb kunnen helpen met deze post ;)
07 juni 2008 17:20
arjan_sa
Bedankt;).
Ik ben nu wel even in de war met PCI en PCI-E/PCI-X.
[img]http://lib.store.yahoo.net/lib/cooldrives/sata-pci-express-pci-card.jpg[/img]
PCI-Express X16 wordt gebruikt door mijn graka denk ik, maar ik heb nog van die witte sloten, zjin dat PCI sloten?
Of is die PCI-X mijn graka slot?
Edit:
[img]http://zone.ni.com/cms/images/devzone/tut/figure4_pci.gif[/img]
Ik denk dat ik toch die ene met PCI moet nemen aangezien die PCI-E X16 idd bezet is door mijn graka?
Trouwens, hoor je het verschil ook echt tussen een geluidskaart en een onboard, of is die zo klein dat je het niet kan merken?
07 juni 2008 17:27
xp 2
PCI-X wordt alleen gebruikt in servers
PCI-E x16 (voluit: PCI Express met 16 lanes) wordt gebruikt voor videokaarten
PCI is de ouwe trouwe aansluiting voor alle cards (behalve videokaaten) zoals geluidskaarten, (W)-Lan kaarten,...
AGP is het oude videokaartslot
PCI-E x1 (voluit: PCI express met 1 lane) is de nieuwere aansluiting voor geluidskaarten, netwerkkaarten etc...
Maar op jouw moederbord is PCI en PCI-E x1 aanwezig, dus je kan kiezen
(Je hebt ook nog PCI-E met 2, 4, of 8 lanes, maar dat komt praktisch nooit voor)
EDIT: PCI-E (x1,x2,x4,x8 of x16) is de nieuwere en veel snellere variant van PCI en dus beter
Je hoort toch wel duidelijk verschil hoor, als je ten minste een goeie kaart neemt.
EDIT2: Laat je ook vooral niet misleiden door de kleur van de PCI-E sloten, meestal zijn ze wit, maar kunnen ook zwart, blauw, rood, geel, groen of oranje zijn. AGP is wel altijd Bruin
07 juni 2008 17:32
louwrens
die nieuwe Audio zit op een PCI-ex1 slot:)
maar ik zou geen Audio op PCI nemen, is eigenlijk een opgepepte/getunede Audigy.
Ik heb zelf van de week deze besteld http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=KK%23CW6 Ik kan je deze ook aanraden want ik heb hm bij een vriend gezien en het klonk perfect. Ik neem aan dat je ook game? Ik zie namelijk een Call of duty afbeelding.
07 juni 2008 18:58
louwrens
[quote=113727]
de Gamer is super, heb die ook. alleen mobo pakt m niet altijd goed :S