Ik wil een videokaart kopen, namelijk de Asus EN8600GT SILENT/HTDP. Alleen ik vraag me af of mijn voeding dit wel aankan. Ik heb een Maxpower PL-300 watt, hij heeft geen speciale pci-e voedingskabel. Helaas mag ik nog geen nieuwe voeding kopen. Indien deze voeding het niet trekt welke videokaart trekt hij dan wel waar ik Crysis op kan spelen.
Je hebt die ook niet nodig gezien een PCI-E slot ongeveer 75 Watt kan leveren, en de kaart maximaal 47 Watt verstookt. 15 Ampere op de 12 volt lijn? Lukt denk ik wel als de rest van de hardware niet al te extreem veel stroom vraagt..
[Ik bied geen garantie]
Edit:
Ik twijvel, het is een wel/niet geval maar je moet je voeding zeker niet voor 95-100% belasten. Als hij het niet pikt dan valt je PC als het goed is uit. De kans op schade is volgens mij klein. Ik heb zelf een 7600 GT en twee 12 volt lijnen. (14A 166 Watt / 15A 180 Watt) en in totaal is mijn voedinkje 450 Watt, maar da's volgens mij een dikke overkill.
Kijk eens op www.tweakers.net op V&A naar een goedkope 400 / 450 Watter als hij het niet trekt. Kost niet zo veel hoor!
04 juni 2008 20:54
dummiedoosje
ik zou de gok niet nemen, ik had soortgelijk iets. toen ik er een Externe harde schijf op aansloot was het P
POEF
04 juni 2008 21:00
arjan_sa
voor 60 euro heb je al een 600 watt (niet zo bekend merk maar toch) voedinkje. Ik zou dat maar eerder doen dan dit risceren ;)
04 juni 2008 21:05
knarf
In mijn topicstart staat dat ik nog geen nieuwe voeding mag kopen. Welke videokaart dan wel?+
04 juni 2008 21:07
arjan_sa
Je mag het niet, maar waarschijnlijk willen je ouders ook geen pc van (minstens) 500 euro riskeren of wel?
60 euro is niet zo veel voor een voeding. Ik weet nu even niet welk merk enz, moet ik aan een vriend van me vragen die hem heeft gekocht ;)
04 juni 2008 21:11
knarf
Het komt door een ander geval niet om het riskeren van.. . Is er dan geen andere videokaart die crysis kan spelen op low.
04 juni 2008 21:14
rubenus
@ Arjan, juist met voedingen moet je altijd opletten dat je a-merken koop, merken als trust en qtek zijn zo instabiel als ik weet niet wat.
@knarf, ik zou het niet riskeren, en gewoon wachten tot je een nieuwe voeding kan kopen. Je voeding maximaal belasten is niet goed voor de voeding zelf, en kan de levensduur ervan verkorten.
04 juni 2008 21:15
knarf
Ik moet nog minimaal een half jaar wachten, maarja. Bedankt voor de snelle reacties. Wat zijn de a-merken?
04 juni 2008 21:16
rubenus
A-merken zijn er een heleboel, hier uit mijn hoofd een paar,
@Rubenus, ja maar ze verkopen geen voedingen die je pc helemaal vern*uken hoor.. Die dingen zijn grondig getest, en als je een OC'er bent die vanalles doet tja, dan heb je een A-merk nodig. Maar de huidige concument heeft met een mindere merk ook een goed resultaat:).
04 juni 2008 21:28
easyboarder
[quote=113572]
Ik zeg:
Je bent gek als je voor 60 euro een 600 watt voeding van een honkiebonkie merk koopt. Je voeding moet goed zijn, het zorgt voor een groot deel voor het stabiel draaien van je systeem..
04 juni 2008 21:40
louwrens
lees dit, post daar anders je systeem + wat je wil in het topic, dan helpen ze je je graag verder:)
Ik ben het wel met Arjan_sa eens. Ik heb nu al 2 jaar een q-tek voedingkje van 350 watt met de kast erbij gekocht. Ik heb me CPU zelfs nog 45% overgeclockt, dus dat wil zelfs.. Die voedingen moeten ook echt wel aan normen voldoen, alleen de A-merken gaan een stapje hoger. Maar dat betekent niet dat een B-merk je pc verneukt.... dat zou niet best wezen.
Ik zou nu liever ook overgaan op een stabielere, maar deze houdt het nog goed vol. Ik heb hier zelfs een kwaliteits Antec liggen, maar nog niet aangesloten omdat mijn eigen het nog doet.
Maar om voor 60 euro een 600 watter te kopen is verder echt dikke overkill. Ik zou de het wel durven om die graka in jouw pc te stoppen Knarf.
Ik denk dat het wel lukt, als jij die videokaart koopt kom je denk ongeveer aan hetzelfde aantal wattages als mij(in me Hardware Profiel missen een paar hdd's). Ik denk dat mijn 6600GT zelfs meer watt neemt dan de jouwe. Mijn zwager heeft ongeveer dezelfde config als mij... alleen dan de een dualcore opteron, 8800GT en extra koeling en dat trekt + monitor ongeveer 220 watt onder fullload (gemeten!). Dat overal tegenwoordig zoveel watt voor nodig is, is overdreven. Ik heb die van mij nooit gemeten, maar die moet wel onder die van me zwager zitten aangezien die van mij lager spec heeft.
04 juni 2008 21:51
knarf
Bedankt!
05 juni 2008 08:21
louwrens
ghehe, Roy92 kom d'r maar in :P
vertel jou Q-tec verhaal maar eens, das pas mooi ^^