Hallo tw-ers ik was aan het kijken naar de temp van mijn cpu in de bios was hij 32 graden celcius en met core temp 45 graden celsius mijn vraag is.Welke is nou de goede?? Want ik wou een beetje gaan overclocken en nog geen andere koeler halen als het kan.
alvast bedankt
[size=8][color=red] Mod: [/color][color=black]Wil je a.u.b. letten op je zinsopbouw, het is niet de bedoeling dat we jou verhaal een paar keer moeten lezen voordat we het eventueel door (kunnen) krijgen en/of vragen hierover kunnen ontstaan.[/color][/size]
edit er staan punten in mijn zinne.!!
[size=8][color=red] Mod: [/color][color=black]Ja en..., die punten staan willekeurig maar dat doelde ik niet echt op, het blijft onprettig om te lezen (men snapt de vraagstelling niet eens, zie hieronder).
Wil je hierop antwoorden dan graag per PM.[/color][/size]
26 mei 2008 17:31
marcovkesteren
ik snap de vraag niet helemaal, kun je hem iets beter uitleggen
26 mei 2008 17:33
blaster_tw
Ik wil gaan overclocken en was dus mijn tempraturen aan het bekijken nog niet stressed maar gwn ff kijken.
Ik heb in de bios gekeken 32 graden celcius en met een programmatje genaamd core temp is die 45 graden celsius.
26 mei 2008 17:36
lbjornl
Die van mij wordt wel eens 70?C (A) maar je zou eens zien wat je MAX mag gaan (in het mobo boekje of via internet) en daaruit kun je afleiden wat het beste is voor je PC.
26 mei 2008 17:43
blaster_tw
Ik zal is kijken.
26 mei 2008 18:09
arjan_sa
@Lbjorn, dat is dus veelsteveel:P
Mijn core temp is rond 30, mijn CPU temp is rond 25..
Core is echt per core (als je quadcore hebt bijv, de ene is 30, de ander 40, weer ander 50 en de laaste 24)
En CPU, is volgens mij het gemiddeld? Of iig een andere sensor? :P
26 mei 2008 18:13
marcovkesteren
het programma kan verschillen qua afrondingen, maar je kan het ook op een andere tijd gemeten hebben, dat die toen iets warmer was, als dat niet zo is, had je misschien wat programma's in gebruik of was je iets aan het downloaden.
26 mei 2008 19:19
blaster_tw
Maar welke moet ik nou geloven en kan ik overclocken met deze tempreraturen. Terwijl hij nog niet echt stresst?
26 mei 2008 20:12
arjan_sa
ik zou maar niet overclocken;).
Ik heb met 20% overclock 25 graden, en dat is alsie op idle staat! Op full power(Gaming) staatie rond 40.
26 mei 2008 20:14
blaster_tw
Wat voor cpu koeler heb je dan Arjan?
26 mei 2008 20:16
arjan_sa
standaard intell coolertje:S, raaar maar waar.. mijn kamer is meestal rond 20 graden, msischien ligt het daaraan? Ik heb raam altijd open staan dus..
Maarja, kan ook zijn dat ik een te goeie cooler heb:P.
Ik heb met meerdere progjes gekeken (waaronder speedfan en Probe II). Ze geven allemaal rond de 25 ? 30 graden aan(op idle >20% overclocked), en op gaming rond de 40
26 mei 2008 20:21
leviathan
Controleer je de temperatuur in je BIOS als de pc al gelange tijd aan heeft gestaan en opnieuw is opgestart? Zelf vertrouw ik de BIOS-aangegeven temperatuur over de temperatuur van tooltjes of programmaatjes. Het kan soms wel eens voorkomen dat dergelijke pragrammaatjes de informatie niet correct uit de chipset uit kunnen lezen. Zo was in mijn geval volgens speedfan, mijn cpu-temperatuur ergens tussen de -150 en +250 graden Celsius aan het schommelen.
26 mei 2008 20:22
blaster_tw
ik ga zo even met een programmatje stressen.
UPDATE: Heb even 15 min. gestressed en de tempraturen met het programma core temp gemeten waren core #0 : 56 graden celcius.
core #1 : 57 graden celcius.
In de bios was die tempratuur van de cpu 32 graden celcius. Hoe kan dit ik heb na het stressen meteen opnieuw opgestart en de bios ingegaan.
26 mei 2008 20:33
keitaro
Vergeet ook niet dat de de cpu minder warm wordt wanneer je alleen maar in de BIOS zit.
Wanneer je de pc opstart en in je operating system gaat heeft die vel meer te laden, en dus warmer.
Maar een verschil van meer dan 5 graden zou dan niet moeten zijn...
26 mei 2008 21:10
blaster_tw
Maar zou ik hier mee kunnen overklokken of niet??
26 mei 2008 21:24
leviathan
Hangt af van welke processor je hebt. Het lijkt mij handiger om eerst te gaan achterhalen wat jouw processor aan kan.
27 mei 2008 10:40
arjan_sa
@Blaster, je kan het wel doen, maar dat kan dan op zo'n kleine schaal dat je geen prestatie verhoging krijgt, of iig geen wat je echt kan merken. Oftewel alleen een verspilling van tijd en garantie
27 mei 2008 17:23
blaster_tw
[quote=112722]
Waar kan ik vinden wat mijn processor aan kan?
27 mei 2008 21:25
keitaro
[quote=112777]
Bij de fabrikant denk?
27 mei 2008 22:46
blacksorcerer
Als je wil overklokken denk ik toch echt dat je wat meer initiatief en inzet moet tonen...
Het omvat veel dingen waar je op moet letten, dus we kunnen niet ieder detail hier voor jouw gaan beantwoorden, het helpt als je zelf al wat moeite doen te zoeken op TW, Google etc. naar tutorials en guides. Als je dan over iets specifiekers vragen hebt kunnen we wel helpen, maar nu schiet het niet echt op.
Nu weten we vrijwel niets en kunnen we ook alleen maar wat raden...
Misschien moet je nog maar eens goed nadenken of je wel wil overklokken (en daar moeite voor wil doen) want het brengt A veel risico's met zich mee en B kost het tijd (en soms ook geld) om een fatsoenlijke overklok neer te zetten, heb je daar geen zin in, begin er dan liever niet aan, want een kapotte pc of een lichte overklok waar je niets van merkt zit je dan niet op te wachten lijkt mij ;)
27 mei 2008 23:44
blaster_tw
[quote=112793]
Ik wil juist wel overklokken en ik was al aan het zoeken.