Ik heb een computer die een beschermt bios gedeelte heeft. Een backup van de bios die ik heb gemaakt tijdens een bios update heb ik geopend met het programmatje modbin. deze geeft het wachtwoord weer in sterretjes. Nu vroeg ik me af of iemand bekend is met software die dus dit password uit het bin file kan halen.
alle hulp is welkom.
PS: jumpers of baterij er uit halen heeft geen zin.
[quote=111732]Ik denk dat dat meer voor applicaties en webpaginas in Windows zelf bedoeld is, het lijkt mij zeer sterk om op zo'n manier een stel sterretjes die echt alles kunnen zijn, omzetten in een wachtwoord.
Hoe lang heb je je batterij eruit gehad? Het klinkt misschien onlogisch, maar flashgeheugen is niet direct leeg als de batterij eruit gaat, het blijft nog een beetje statisch geladen en dit verdwijnt zeer langzaam. Het kan dus ook wel een flinke poos duren voordat echt alle instellingen weg zijn.
17 mei 2008 00:04
paul
nee, wachtwoord zit echt in de bios versleutelt. Dat heeft dus helaas geen zin, wel bedankt voor je hulp.
17 mei 2008 07:36
knarf
Je kan hem toch gewoon resetten
17 mei 2008 07:38
berre
Je kan een jumper verplaatsen op het moedermord of het batterijtje er voor een tijd uit laten.
Jumper verzetten is aangeraden.
17 mei 2008 08:32
leviathan
Ik denk dat de TS bedoeld dat het wachtwoord in het ROM zit opgeslagen, dan kom je er niet zomaar vanaf. Tenzei je het ROM weet te flashen.
17 mei 2008 10:34
paul
idd, en nu vraag ik me af of er dus een manier is het wachtwoord uit het bios bestand te halen.
17 mei 2008 11:18
Account verwijderd
Denk het niet, dat is onbegonnen werk.
Je kan dus wel proberen je hele bios te resetten, dit zou volgens mij toch ?cht moeten werken. Anders kun je altijd nog je bios flashen want dan ben je er altijd vanaf ;) Maarja dit neemt ook weer een redelijk groot risico met zich mee.. *-)
Offtopic: Wie is er nou ook zo dom om zijn bios te beveiligen, en dan zijn wachtwoord te vergeten? En waarom zou je in godsnaam je eigen bios willen beveiligen.. ^o)
17 mei 2008 11:30
paul
Ik heb het bios niet beveiligt, dat heeft de compute producent gedaan om te voorkomen dat mensen die er geen verstand van hebben in gaan zitten klooien. Er is ovrigens wel een toegangelijk bios gedeelte maar met zeer beperkte mogelijkheden. En (voor de 3e keer) resetten heeft geen zin.
17 mei 2008 12:57
Account verwijderd
Waarom neem je dan geen contact op met je computerfabrikant, ze zijn verplicht om jou dat wachtwoord te geven hoor ;)
17 mei 2008 12:59
lbjornl
[quote=111767]
Ik heb ook zoeits soortgelijks. Ik kan alleen maar xp instaleren met men recovery disk; ik kan dus geen ander OS op men laptop zetten vrij kut want je kan maar 4 keer activeren.... Dit valt niet te verhelpen want je hebt hem gekocht met "dat" inbegrepen dus je was akkoort met de voorwaarden.
17 mei 2008 13:04
thobe
hetmoet wel kunnen door een paar draden te solderen aan de bioschip, vervolgens kun je hem via een andere compputer die verbonden is met deze draden (via COM port) het wachtwoord uitlezen via een programma...maar hoe dat moet weet ik niet. Mss google?:
Decoding the Supervisor Password
On your Spare PC start the program IBM Pass 2.0 Lite. Load the file you just created (dump.bin). Navigate with the scroll list to the memory address of 0?330. Tada! It should look something like this:
en je ziet dan je password.
en dan je hele mobo verneuken?
Nou, ik zou gewoon flashen, veel slimmer ^o).
En al lukt het flashen niet, dan zoek je een andere flash"firmware" en blijf je proberen..
17 mei 2008 13:19
Account verwijderd
[quote=111773]
Gewoon een bios update kan ook al voldoende zijn, want bij de meeste moederborden reset hij ze dan ook compleet
Kan je beter eerst een update doen ipv een complete flash, want dat is in mijn ogen toch wat riskanter voor als je per ongeluk de verkeerde versie pakt ofzo..
17 mei 2008 13:30
thobe
ik zal zeggen dat ie normaal bij resetten al het wachtweoord hoort te wissen... de manier die ik geef was eigenlijk bedoelt voor hardnekkige IBM thinkpad laptops... ik heb er ook eentje... maar als je de ionstructies op zal volgen van die website, en ervaren bent met electronica ziwe ik het risico niet zitten...
En neem anders zowiezo contact op met je fabrikant over dit probleem. Hun kunnen je vast helpen.
@arjan: via een updat ekun je anders ook je mobo flink verneuken... als het misgaat en je mobo ondersteunt geen herstel optie. maar de manierdie ik gaf is wel iets risicovoller ja
17 mei 2008 13:34
arjan_sa
@Thobe, als het misgaat, wis je die update weer door hem opnieuw te flashen of heb ik het hier nou helemaal mis?
Hoe dan ook.. Flash of ga naar pcboer bij jou in de buurt of bel de computerfabrikant (die zo slim is om wachtwoord op bios te zetten ^o)).
17 mei 2008 13:39
thobe
ja, hier heb je het gedeeltelijk mis. Nieuwe mobo's ondersteunen dat dus. Dat je opniewu kan flashen, of simpe; weg via een cdtje naar de eerste versie terug kan. (bijv. Asus.) maar er zijn mobo's die dat niet kunnen, en dan heb je dus een probleem. maar ik ga ervan uit dat er niks mis gaat met het flashen...
wat is trouwens merk van je moederbord en/of bios. Bepaalde fabrikanten gebruiken standaard 'backdoor passwords'.(als het dus degene is uit je hardwareprofiel, is het msi.)
kijk maar hier http://www.tech-faq.com/reset-bios-password.shtml
beetje naar beneden scrollen voor de tabel.
op deze website staan nog meerdere tips...
maar mss kun je via google zoeken naar "how to bypass biospassword MERKVANJEBIOS"