-
matthieu
hallo ik heb een probleem. Ik heb een compaq computer en ik wil die graag overclocken.het gaat om deze bios P5BW-LA ik heb gehoord dat compaq er een soort beveiliging op zet.dus kan ik niet overclocken kan iemand mij helpen hoe ik hem wel kan overcloken
16 mei 2008 19:49
-
blacksorcerer
- Die bios naam die je geeft, is een moedewrbord naam.
- Compaq heeft waarschijnlijk de opties weggehaald, enige manier om het dan nog terug te krijgen, is zoeken naar een andere biosversie en die bios flashen (groot risico!).
- Sommige fabrikanten hebben wel nog een paar extra opties verbergen die, welke pas zichtbaar zijn als je in de bios op een bepaalde knop drukt (bekend zijn bijv. F1 en F11 die daarvoor worden gebruikt).
- Indien wel blijkt dat je kan overklokken, en je maakt daar gebruik van loop je ook risico als je er geen kennis van hebt, en je garantie vervalt uiteraard ook als je die nog hebt.
16 mei 2008 19:58
-
matthieu
ik kan nog steeds niet overclocken en oja mijn bios versie is 3.17 en kan ik nog wel overclocken met dual boot want dat heb ik
16 mei 2008 20:08
-
blacksorcerer
wat heeft dual boot te maken met overklokken...
Je kan kijken of er nieuwere versies van de bios voor je moederbord zijn, of een alternatieve bios voor dat moederbord (van Asus, maar exclusief voor HP/Compaq gemaakt...) bestaan, en die flashen... maar ik denk dat je daar te weinig vanaf weet en het een te groot risico is om te doen.
Je kan wel wat overklok progjes proberen die je gewoon in Windows kunt runnen, maar echt aan te raden is dat niet, en daar is ook geen garantie dat (veel) opties zullen werken.
Ik denk eerder dat je moet kijken naar een nieuwe moederbord als je wil overklokken... maar of de winst die je met het overklokken behaald opweegt tegen de kosten voor een nieuwe moederbord (vooral voor een mid-end systeem en door iemand die nog weinig kaas heeft gegeten van OC'en)... lijkt me van niet. Waarschijnlijk zitten er gewoon value rammetjes in en zul je softwarematig snel in de probs komen door gebrek aan dividers en multipliers.
Je videokaart kun je wel makkelijker in Windows overklokken m.b.v. ATITool of RivaTuner bijvoorbeeld.
16 mei 2008 20:20
-
matthieu
ok bedankt ik ga kijken voor een bios voor mijn mobo
kan ik geen update voor een anderre bios update gebruiken die ook een socket 775 heefd
16 mei 2008 20:33
-
raymus
Nee, maar ik heb 1 advies voor jou....
Ga niet overclocken en ook zeker niet flashen! Want zoals ik je nu ongeveer een beetje geschoten heb lijkt het op dat je hier geen ervaring mee hebt;) Dus zou gewoon je pc laten lopen zoals die nu doet..
16 mei 2008 21:26
-
blacksorcerer
Nee dat gaat absoluut niet zomaar. En nogmaals, besef je dat het een behoorlijk risico is en ik krijg het idee dat je er zelf vrijwel niets tot niets vanaf weet, dus ik raad je echt aan het te laten voor wat het is...
Ik heb zelf even geneust voor een alternatieve bios, maar niet gevonden, dus dan houdt het sowieso op.
Ga je softwarematig overklokken... back-up alle belangrijke data, en v??ral eerst jezelf goed inlezen in het overklokgebeuren. Kleine aanpassingen en stapjes kunnen vaak niet zo kwaad, maar hebben daarentegen ook totaal geen nut (voor die minieme boost is het overklokken gewoon niet bedoelt, je hebt er namelijk niets aan), maar zodra je het serieus neemt en er zoveel mogelijk probeert uit te halen, wordt het risico ook groter.
16 mei 2008 21:27