[size=9]AVI is een Multimedia Container Format, een bestandsindeling, en kan zeer veel compressieformaten aan (denk aan bv. DivX, Xvid, MPEG-4 etc.). Het compressieformaat bepaald grotendeels de grootte van het bestand. Een .avi bestand met Full Frames (ongecompresseerd) is dus inderdaad erg groot, maar een MPEG-4 compressed .avi file hoeft dat niet te zijn voor dezelfde video. Ergens moet je zelf beslissen hoe degelijk de kwaliteit nog moet zijn.
WMV is een compressieformaat (net als bv. MPEG-4 e.d.) en wordt meestal in het container formaat ASF gezet. Microsoft staat het voor WMV gecompreseerde content toe om ook de extensie .wmv te gebruiken, anders gecompresseerde content dient de .asf extensie te krijgen. Of WMV beter is dan andere compressieformaten ga ik hier maar niet op in, daar kan je beter een test voor zoeken (Microsoft beweert natuurlijk van wel, maar er zijn al test die anders beweren -en bewijzen?- ). Maar het vergelijken van AVI met WMV is dus een beetje krom.
'mp4' is wel met avi te vergelijken, aangezien dat meestal staat voor het MPEG4 Part 14 container format (extensie .mp4). Maar MP4 is dus weer geen compressieformaat.
Bedoelde je mp4 in de zin van mp4-spelers (op multimedia spelers en mobieltjes), die spelen vrijwel nooit echt .mp4 of een MPEG4 compressed file af, maar AMV/MTV wat juist een stuk minder goed compresseerd dan de bekende MPEG-4 en WMV9 bijvoorbeeld (algemeen bekend, dus dat durf ik hier dan ook makkelijk te beweren ;))
Veel mobiele telefoons (t.o.v. de losse mediaspelers) gebruiken 3GP (container format) voor opname/afspelen van video, welk een versimpelde versie van de MP4 container format is en wel prima resultaten laat zien.
Dat was even om wat dingen recht te trekken, voordat er meer onbedoelde kromme vergelijkingen ontstaan (en dat bedoel ik niet negatief, want ik begrijp wat jullie bedoelen, maar iemand anders weet misschien niet de verschillen of wat er bedoelt wordt :)).[/size]
[size=10]Daarnaast kun je nog de fps (frames per second) aanpassen, de resolutie (het aantal pixels) aanpassen of als je een film hebt, het begin en eind wat inkorten, om het bestand kleiner te maken.[/size]