Hoi, weet iemand een programma waarmee ik .avi bestanden kan verkleinen?
Wanneer ik ze render zijn ze erg groot. Ik heb al wat gedownload zoals moviesplitter, alleen deze zijn niet in staat om .avi bestanden te verkleinen! Weet iemand een programma die dit wel kan?
09 mei 2008 08:13
masterwillems
hoe bedoel je verkleinen? de resolutie of bestands groote?
dan moet je eens avi/divX splitter proberen, van het zelfde bedrijf als moviesplitter
09 mei 2008 08:38
luccey
Als je de resolutie van de film verkleint krijg je gelijk een minder groot bestand. Ook kun je gewoon de kwaliteit wat minder maken. Maar hoe dit moet kun je zo vinden op Google. :P
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mocht je (of iemand anders) het programma getest hebben en er tevreden over zijn, is het wellicht leuk om ook hier in de Tools sectie te uploaden (of naar een externe downloadlink verwijzen)
Er zijn uiteraard nog tonnen andere progjes die dit kunnen, kijk maar eens op download.com, softpedia.com of sourceforge.net/softwaremap/ bijvoorbeeld.
09 mei 2008 09:18
danox!
Haha het lijkt een beetje op ZweinStein, maarja ik download het wel effe :P en als het me bevalt zal ik het hier effe uploaden..
Trouwens, deze hit kreeg ik op de eerste pagina toen ik zocht naar "avi verkleinen" op google, beter zoeken dus ;)
09 mei 2008 11:09
danox!
Maar ik wil er wel even bij zeggen, dat ik nog wel goed kwaliteit wil!
09 mei 2008 11:18
keitaro
[quote=111185]
Trial and error het dan...
En met iedere applicatie, RTFM.
09 mei 2008 11:20
unltd
[quote=111186] [offtopic]LMAO[/offtopic]
Wil je perse een avi verkleind hebben ?,
Je kan ook gewoon de avi converten naar wmv, hoog kwaliteit maar toch een relatief kleiner bestand dan een avi..
Zeker met fraps opgenomen..
09 mei 2008 11:54
arjan_sa
avi vestanden zijn zowiezo groot, en worden niet overal ondersteund ...
beter is mpeg4, maar het is je eigen keuze.
Zelf gebruik ik vegas pro 8 ervoor, maar er zit een prijskaartje aan:P
@hieronder, hmm. Bij vegaspro -> Renderen als staat toch echt mp4 dacht ik.. maarja, dan mpeg4
09 mei 2008 14:16
blacksorcerer
[size=9]AVI is een Multimedia Container Format, een bestandsindeling, en kan zeer veel compressieformaten aan (denk aan bv. DivX, Xvid, MPEG-4 etc.). Het compressieformaat bepaald grotendeels de grootte van het bestand. Een .avi bestand met Full Frames (ongecompresseerd) is dus inderdaad erg groot, maar een MPEG-4 compressed .avi file hoeft dat niet te zijn voor dezelfde video. Ergens moet je zelf beslissen hoe degelijk de kwaliteit nog moet zijn.
WMV is een compressieformaat (net als bv. MPEG-4 e.d.) en wordt meestal in het container formaat ASF gezet. Microsoft staat het voor WMV gecompreseerde content toe om ook de extensie .wmv te gebruiken, anders gecompresseerde content dient de .asf extensie te krijgen. Of WMV beter is dan andere compressieformaten ga ik hier maar niet op in, daar kan je beter een test voor zoeken (Microsoft beweert natuurlijk van wel, maar er zijn al test die anders beweren -en bewijzen?- ). Maar het vergelijken van AVI met WMV is dus een beetje krom.
'mp4' is wel met avi te vergelijken, aangezien dat meestal staat voor het MPEG4 Part 14 container format (extensie .mp4). Maar MP4 is dus weer geen compressieformaat.
Bedoelde je mp4 in de zin van mp4-spelers (op multimedia spelers en mobieltjes), die spelen vrijwel nooit echt .mp4 of een MPEG4 compressed file af, maar AMV/MTV wat juist een stuk minder goed compresseerd dan de bekende MPEG-4 en WMV9 bijvoorbeeld (algemeen bekend, dus dat durf ik hier dan ook makkelijk te beweren ;))
Veel mobiele telefoons (t.o.v. de losse mediaspelers) gebruiken 3GP (container format) voor opname/afspelen van video, welk een versimpelde versie van de MP4 container format is en wel prima resultaten laat zien.
Dat was even om wat dingen recht te trekken, voordat er meer onbedoelde kromme vergelijkingen ontstaan (en dat bedoel ik niet negatief, want ik begrijp wat jullie bedoelen, maar iemand anders weet misschien niet de verschillen of wat er bedoelt wordt :)).[/size]
[size=10]Daarnaast kun je nog de fps (frames per second) aanpassen, de resolutie (het aantal pixels) aanpassen of als je een film hebt, het begin en eind wat inkorten, om het bestand kleiner te maken.[/size]