Ik heb slechts 923 Mb geheugen van de 1024 Mb. Voor mensen gaan roepen van "dat neemt vast een onboard grafische kaart in" dan is dat dus alvast als onzin verklaart. Ik heb namelijk een externe videokaart zonder turbocache. De XFX GeForce 7600 GT XXX.
What is the problem?
03 mei 2008 22:58
leviathan
Waarmee check je je geheugen? Dit lijkt mij namelijk een verrekeningetje van het decimale stelsel tegenover het binaire stelsel. 1024 is namelijk de officiele grootte, maar vaak wordt er ook gewoon met 1000 gerekend. Op die manier kom je dus rond de 923 uit als je terug rekent.
03 mei 2008 23:04
lesser1991
Als je onbaord video kaart hebt en hem niet gebruikt kan het nog altijd als gedeel geheugen worden aangemerkt. Dit moet je in je BIOS aan passen (heb ik zelf ook moeten doen toetn ik Geforce 8400 GS in mijn kastje plaatste)
03 mei 2008 23:08
caspar
Ik heb niet eens een onboard videokaar man. En Leviathan, ik gebruik gwn CTRL+ALT+DEL dus dan zou je 1024 moeten zien. Weard.
03 mei 2008 23:26
gerbenkwakkel
Wat zie je als je Windows-toets+Pause-break doet?
03 mei 2008 23:29
arjan_sa
hoeveel reepjes heb je?
Probeer ze eens om te wisselen (werkte op een ander forum, raar maar waar:S)
aan je HardwareProfiel te zien heb je 20% overclocked, 2 reepjes.
04 mei 2008 10:53
leviathan
Draai eens een memtest, misschien heb je wel een aantal beschadigde sectoren.
04 mei 2008 12:16
kazmi
Ik heb het zelfde 'Probleem'. Ik heb 2048 MB geheugen in mijn kast zitten, en CTRL+ALT+DEL geeft aan dat er maar 1896MB gebruikt wordt. Een verschil van 152 MB.
Als ik het goed heb, zitten er in je bios een aantal functies die geheugen 'allocaten'. Dit is het toewijzen van systeem geheugen daan bepaalde processen.
Een voorbeeldje: ISA kaarten gingen vroeger veel langzamer dan PCI. Als er dan data verstuurd moet worden werd dat in je ISA cashe opgeslagen. Die cashe was gewoon een stuk gereserveerd geheugen.
Een andere mogelijkheid is dat het 'vermiste' deel gebruikt wordt voor de kernel (Speculatie)
Als je gerbenkwakkel's advie/trick uitvoert zal er waarschijnlijk 1,00 GB komen te staan.
Bij mij staat er in ieder geval wel 2,00 GB. Niks om zorgen over te maken....
04 mei 2008 12:23
Account verwijderd
Heb je Windows XP? Ik heb wel eens gezien dat XP niet echt secuur het aantal werkgeheugen uitleest, en nog wel eens grove verschillen laat zien.
Probeer eens een ander programma of kijk in je bios
04 mei 2008 12:41
unknown
van crtl-alt-delete klopt zowiezo volgensmij niks! Ik heb in deze pc 2 reepjes van 512 zitten. en bij ctrl-alt-delete geeft hij 2 gb aan!
04 mei 2008 13:20
caspar
[quote]Draai eens een memtest, misschien heb je wel een aantal beschadigde sectoren.[/quote]
Nu schrik ik toch even terwijl je dat zegt. Ik heb namelijk een keer op 500 MHz gedraait en voor DDR is dat echt veel. Standaard draaien ze op 400 MHz. Toen zat er 2.9 Volt op. Ik zal een keer met Ubuntu een ram test doen.
[quote]Wat zie je als je Windows-toets+Pause-break doet?[/quote]
1,00 GB
[quote]Als ik het goed heb, zitten er in je bios een aantal functies die geheugen 'allocaten'. Dit is het toewijzen van systeem geheugen daan bepaalde processen.[/quote]
Nope ik had het eerst niet, net een bios reset gedaan en mijn overclock instellingen weer d'r in gezet en alles naar mijn voorkeuren gedaan. Dit heb ik eerder gedaan en normaal stond er toch echt 1024 Mb.
[quote]van crtl-alt-delete klopt zowiezo volgensmij niks! Ik heb in deze pc 2 reepjes van 512 zitten. en bij ctrl-alt-delete geeft hij 2 gb aan![/quote]
Dan gebruikt hij 1024 Mb van je harde schijf, da's enorm traag.
Editje
Als ik [ Start ? CMD ? Winver ? Enter) doe krijg ik ook 1024 Mb te zien.. Ik doe vannacht memtest.
[size=8][color=red]Mod: [/color][color=black]Graag ANB. Geen MSn afkortingen zoals vann8 etc etc.[/color][/size]