-
martensupport
Okay, ik heb een probleem met mijn pc, kort gezegd is dit mijn probleem: De CPU fan draait, maar de pc start niet op
Voordat dit het geval was had de computer een winlogon.exe fout, maar ik denk niet dat het hier mee temaken heeft omdat dit eerder een softwarematige fout is.
Natuurlijk heb ik eerst zelf al vanalles geprobeerd, maar ondanks mijn, toch best deskundige, kennis van computers ben ik nog niet achter de oorzaak van het probleem (en dus ook de oplossing)
Uitgebreide probleemomschrijving:
Als ik de pc opstart, dan begint de CPU fan gewoon te draaien, maar krijg ik geen beeld Ook hoor ik de pc niet opstarten en krijg ik geen beeps te horen.
Systeem specs:
Moederbord: Asrock 775V88+
CPU: Intel Prescott 630 3.0Ghz
Geheugen: noname (ik dacht valuetech ofso) 512mb ddr400 (pc3200)
Koeler: Zalman CNPS 7500-Cu LED
Grafische kaart: Asus Nvidia FX5200 AGP
Voeding: 400Watt
Wat heb ik al geprobeerd:
Allereerst heb ik geprobeerd om kaal op te starten, dus zonder pci kaarten, randaparatuur en dvd spelers etc. (alleen muis toetsenbord, Grafische kaart en beeldscherm). CMOS gereset, batterij vervangen. Dit resulteerde in hetzelfde probleem, dus een systeem waarvan wel de fans draaien, maar er verder niets wordt opgestart, geen bios, niets. Daarna heb ik alles maar eens los gehaald en goed aangedrukt en weer opgestart: er gebeurde niets.
Vervolgens heb ik de VGA kaart vervangen door een werkende His X1650Pro AGP kaart, ook dit resulteerde in hetzelfde effect. Mijn 1e tussen-conclusie: De VGA kaart werkt, dus daar ligt het niet aan.
Vervolgens heb ik ook het geheugen vervangen door geheugen dat zeker werkte, er gebeurde niets. Toen heb ik het geheugen eruit gehaalt en de pc omgestart, ook dit had geen effect. Het vreemde vond ik, dat het moederbord geen beeps gaf. 2e Tussen-conclusie: Ook het geheugen is nog goed.
Daarna heb ik nog de voeding getest (deze was okay) en een andere voeding aangesloten (weer geen resultaat). 3e Tussen-conclusie: Ook de voeding functioneert nog goed.
Bleven er dacht ik 2 dingen over: Of de CPU is kapot, of het moederbord is defect. aangezien CPU's niet zo snel defect raken heb ik besloten een nieuw moederbord aan te schaffen. Dit moederbord, een Asrock 775i65G, kwam vandaag per post binnen. Ik enorm blij, omdat ik dacht dat het probleem nu opgelost was. Tot mijn grote schrik bleek echter dat bij dit moederbord precies hetzelfde gebeurde :(. Mijn herziene-conclusie was dus: De CPU is toch defect
Maar nu komt het! Na het gehele, niet werkende, systeem weer in de case geplaatst te hebben en na een paar keer opstarten kreeg ik ineens beeld met een melding van CMOS Checksum Bad (en dan keuze F1 en F2 (load defaults etc). Ik dus enorm blij dat ik weer beeld had en ik meteen in de bios gekeken. De temperatuur was redelijk normaal(50 graden). Uiteindelijk nog even een livecd gedraaid, want de Harddisk had ik nog niet aangesloten ook dit werkte. Maar waar ik al bang voor was gebeurde weer: Na een paar keer opstarten, startte het systeem niet op (weer het probleem dat ik in het begin ook al had). Ik heb de processor weer op het nieuwe Asrock moederbord gezet, maar het systeem startte niet op.
Nu zit ik dus met mijn handen in het haar :s Want wat is nu het probleem, of de veroorzaker? Ik heb aardig wat pc hardware ervaring, maar hier kom ik niet uit.
Kort samengevat:
De computer heeft altijd goed gedraaid, maar vlak voordat het probleem ontstond was er sprake van een winlogon.exe foutmelding.
Als ik de pc opstart, dan begint de CPU fan gewoon te draaien, maar krijg ik geen beeld ook hoor ik de pc niet opstarten en krijg ik geen beeps te horen.
Reeds vervangen:
COMS batterij
Grafische kaart
PSU
Geheugen
Moederbord (beide geven geen beeps)
23 april 2008 23:26
-
christiaan
Zeer nette startpost even offtopic!
De meeste mogelijke oplossingen heb je zelf al geprobeerd. Is het niet gewoon het meest aannemelijk dat je cpu gewoon kuren heeft? Zoals je zelf al zo goed als hebt geconcludeerd?
23 april 2008 23:59
-
martensupport
[quote=109716]
Daar zat ik wel aan te denken inderdaad, alleen heb ik nog nooit meegemaakt dat een CPU de ene keer wel en de andere keer niet goed werkt. Het is jammer dat ik geen 2e socket 775 cpu heb, ander zou ik kunnen testen of het echt aan de cpu ligt.
24 april 2008 00:04
-
arjan_sa
Ik weet dat je veel van computers weet, maar had je de RAM modules goed erin geklikt?:P Een fout die iedereen maakt:(.
Verder, zit je luidspreker wel goed aangesloten? Want die zou beeps moeten geven..:S
24 april 2008 07:52
-
keitaro
Perfecte OP!!
Verder heb je zo te zien alles al geprobeerd wat kon, op het cpu gedeelte na... Ben bang dat er idd een kuur in de cpu zit, aangezien je alle andere hardware al is hebt vervangen en getest.
24 april 2008 09:05
-
louwrens
piept mobo wel als er niks inzit?
alles eruit en alleen psu aanluiten en de aan/uit knop( duh:p)
dan zou ie moeten piepen omdat de cpu.mem/graka mist.
is het nog steeds de windows die erop staat met die fout?
24 april 2008 12:43
-
martensupport
@Arjan_sa
Het geheugen zit er gewoon in en ik heb twee verschillende luidsprekers geprobeerd (en dan niet via de luidsprekeringang, maar via de ingang op het moederbord zelf, voor de case speaker)
@Louwrens
Beide moederborden piepen niet zonder videokaart en geheugen. Zonder CPU heb ik niet gedaan en volgens mij is dit ook niet handig?? (doorbranden?) Oja de aparte 4 polige stekker voor de CPU is wel gewoon aangesloten.
24 april 2008 13:32
-
keitaro
Zonder CPU zal hij niet doorbanden, want er valt niks te doorbanden.
De CPU zit er niet in, mobo stuurt data naar cpu slot, waar niks in zit dus datatransfer (en stroom transfer) komen gewoon stil te vallen.
Oftewel, je kan mobo aanzetten zonder cpu.
Met de mijne althans wel toenertijd.
24 april 2008 14:25
-
martensupport
[quote=109725]
Okay ik zal dat vandaag nog eens proberen, lijkt me trouwens vreemd dat ook het nieuwe mobo kapot is maar het is niet uit te sluiten natuurlijk.
Is er toevallig iemand vlakbij Winschoten die een socket 775 processor heeft waarmee ik kan testen? :P
25 april 2008 12:30
-
wesley123
misschien zit de cpu ofzo er niet goed in/op of is hij iets verplaatst
25 april 2008 13:57
-
raymus
Uuhm heb je je voedingslijnen wel getest het kan zijn dat je 24 volts connector niet goed is of een lijn mist.. Dan start ook alles op en toch ook weer niks snappie>?
25 april 2008 14:22
-
martensupport
[quote=109769]
Maar hoe verklaar je dan dat de voeding op een andere pc wel werkt?
@Wesley123 processor zit er natuurlijk wel goed op en met een cooler erop gemonteerd kan die echt niet verplaatst zijn.
25 april 2008 17:16
-
raymus
Oke als de pc niet boot dan is vaak je mobo brak;) Het beste wat je kunt doen is je pc laten testen in een pc shop... Of een ander mobo pakken en test zelf, maar vaak hebben ze bij de pc boer een kaart liggen die alles test dus aan jou de keuze:)
25 april 2008 23:42
-
keitaro
[quote=109816]
Raymus.... Lees voortaan het hele topic voordat je post wil je? De OP heeft zelfs een compleet NIEUW mobo GEKOCHT om te testen...
LEES!
26 april 2008 01:06
-
martensupport
Mijn pa is gisteren naar de pc shop geweest waar de pc vandaan komt en heeft mijn bevindingen gemeld, de jongen die daar werkte heeft het geheugen eruit gehaald en concludeerde (omdat hij geen beeps hoorde) dat het mobo kapot was. Toen zei mijn vader dat de pc het ook niet deed met een nieuw mobo. De jongen zei dat dan waarschijnlijk beide kapot waren en dat door een kapotte cpu het mobo kapot was gegaan :s Nu klinkt mij dit vreemd in de oren, maar misschien weet iemand van jullie hier meer van?
26 april 2008 14:04
-
arjan_sa
door een kapotte CPU gaat je mobo niet zomaar kapot:S..
Heeftie ook een andere CPU erin gedaan om te testen dat het aan je CPU lag?
Dus heeftie, anderCPU+joumobo
Anderemobo+Nieuwecpu (+de rest van jou spullen)
wat ik me nu wel opeens realiseer, toen de laptop van mijn zusje kapot was werkte alles zonder HDD wel gewoon, heb je al geprobeerd om een andere aan te sluiten?
Dus een hele andere HDD?
26 april 2008 14:09
-
louwrens
je kan zonder hdd booten, alleen er komt dan iets van; no boot device found te staan.
26 april 2008 14:27
-
martensupport
[quote=109846]
In de TS staat al dat ik alles eraf heb gehaald en toen de pc heb opgestart. Resultaat: Niets noppes alleen de fans die draaien. Dus geen beeld en ook geen bios te zien of horen
@Arjan_sa: Jammer genoeg is dat niet gebeurd en zelf heb ik niet een andere cpu om te testen.
Verder, zoals ik net tegen Louwrens zei doet de pc zonder HDD ook niets
26 april 2008 14:35
-
louwrens
[quote=109847]
dan ga je weer langs:P
met je 2 mobo's ^^, de pcboeren hebben cpu's zat en ook vast test cpu's:)
26 april 2008 14:43
-
arjan_sa
@Ms, ik ben bang dat je zelf naar die pc boer moet gaan:P.
en dan zeggen wat hij moet testen:).
Zeg eerst dat je "denkt" dat je CPU kapot is, dan testen ze met een ander:P.
Daarna zeg je dat het kan liggen aan je moederboard
Alsie ze beide heeft getest vertel je het hele verhaal. In deze volgorde heb je meer kans dat hij het probleem vindt.
Als je het hele verhaal in het begin vertelt heeftie al z'n vooroordelen en denktie dat het aan iets anders ligt dan aan de CPU.
maarja, naar de PC boer en alles grondig laten testen:(
Wat wel opvalt, als je je CPU overclocked en hij failt, dan krijg je eerste 2x (bij mij) opnieuw opstarten alleen zwart beeld. Daarna zegtie pas overclocking failed. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?
26 april 2008 14:44
-
martensupport
Na 10 keer opstarten gebeurd er nog steeds niets en de pc is niet overgeclocked.
Als ik de factuur weer gevonden heb, dan ga ik ook weer heen ;) Ik neem aan dat indien het de CPU is, dit onder de garante valt. De pc shop zelf zei dat op intel processors maar 2 jaar garantie zit terwijl ik net op de intel site lees dat het 3 jaar is. :s
Het probleem is echter dat de boxed cooler door de shop zelf is vervangen omdat deze veel lawaai maakte en slecht koelde. De boxed cooler heb ik dus niet meer en dat kan een garantie probleem worden
26 april 2008 15:11
-
raymus
[quote=109820] Woef? Kan je ook wel wat normaler vragen als moderatortje of niet soms?:S Bovendien ook al heeft hij een nieuwe ik heb laast 4 hdd in een pc moeten doen en de 5 was pas goed dus.... Doe normaal man:S
26 april 2008 20:13