Ik ben dus wat over aan t clocken op het moment maar ik snap de clocksnelheid telling van t geheugen niet helemaal.
-Ik heb 4gig gskil (ddr2-800mhz) overclocking geheugen (2x 2gig in dual channel).
-mijn cpu bus speed is nu 275mhz
en als ik het goed begrijp is de efectieve snelheid van ddr geheugen 2x de clocksnellheid, en is dat bij dual channel nog 2x zoveel, dus als ik mijn geheugen op stock heb is het:
400mhz (echte snelheid)
400x2=800mhz (omdat het ddr is)
en 800x2=1600mhz (effectieve snelheid omdat ie ook nog in dual channel staat.
Klopt de bovenstaande beredenering, zo nee: leg t dan eens uit.
en hoe kan ik uitrekenen wat de divider is van fsb : ddr ??
greetz,
Syntax
10 april 2008 21:17
caspar
Cpu snelheid in MHz delen door de snelheid van het geheugen. (400 MHz dus - niet 800 en ook niet 1600)
-----------------
EDIT
NVM - Misschien klopt dit toch niet helemaal.
Ik heb zelf DDR 1 geheugen. CPU Draait op 2500 MHz en mijn geheugen op 250 MHz. (500 MHz effectief)
Dat betekent dus dat 2500 / 250 = 10. Dus CPU / DRAM verhouding 10 is. Maar ik weet niet hoe dit bij DDR2 zit. Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Open je bios!
10 april 2008 21:20
bj farmore
Dit komt heel vaag over.. de snelheid van je RAM staat helemaal los van de snelheid van de CPU!!!
Dus het is gewoon 400mhz per reepje geheugen.. en in dual channel 800mhz
Wat dan wel zo mooi is, dat die snelheid dan gelijk is aan de systeembus van jouw cpu. Die is vaak 667 of 800.. tegenwoordig zelfs 1333 of 1600. Maar als jij 800mhz geheugen hebt bij een 667 systeembus heb je er weinig aan. Dan gaat je geheugen gewoon op 667 lopen, ook kan die sneller. Je CPU niet. Dit gaat dan alleen op voor Intel. Verwar de syteem bus niet met de fsb, de fsb ben je aan het overclocken van jouw cpu.
Bij AMD is het weer anders.
Maar de verhalen van Casper en jouw snap ik niet helemaal... :S Bij casper begin je over CPU snelheid en dan zomaar naar geheugen. Ik heb een 2.9GHz CPU.. ik zie niet hoe ik daar de snelheid van mijn geheugen moet uitlezen. Die is gewoon 200mhz.. en in dualchannel dus 400mhz. Het kan zijn dat jij niet het duurdere 250mhz DDR1 geheugen hebt.. maar die komt heel weinig voor.
Kijk eens in CPU-Z en lees daar je geheugensnelheid onder het tabje memory uit. Lijkt me sterk dat er echt 250Mhz staat. Zo wel dan heb je mooi DDR1 geheugen;).
dir is nu mijn systeem, kun je uit deze gegevens halen wat nu m'n effectieve geheugenclock is??
10 april 2008 21:54
gerbenkwakkel
[quote=108797]
FOUT!! Ik was zelf professioneel overclocker, met LN2 en Dice, maar ben gestopt vanwege gebrek aan geld, omdat het gewoon een peperdure hobby is.
Je geheugen zit namelijk vast een je CPU, clock je je CPU over gaat je RAM automatisch mee, Daar is geen enkele truck tegen te doen.
Clock je je RAM over zal je CPU de busspeed niet meer aankunnen, zelf ben ik weken mee bezig geweest om de max van een CPU/RAM uit te zoeken, want dat doe je niet in een paar uurtjes zo 1, 2, 3, wil je echt de max van je RAM willen halen, dan zou je toch een paar snipperdagen moeten nemen en er eens goed voor gaan zitten.
En neem goed overclockbaar geheugen zoals 1200MHz of als je echt voor het snelle wil gaan, neem dan DDR3 dan kom je al snel tegen de 2000MHz aan;)
10 april 2008 22:03
bj farmore
Je hebt een CPU fsb van 275 met een multiplier van 8. Dus 8 x 275 is 2200 mhz = 2.2Ghz
Je ramclock is nu ook 275. Maar je hebt DDR2 pc-6400, dit zou op 400mhz single moeten draaien en in dual 800mhz. Dus ja, als ik het zo zie draait jouw geheugen helemaal niet op de goede snelheid.
Ik weet ook niet of je ze in de goede slots hebt zitten, misschien veroorzaakt dit ook problemen. Maar dat kun je wel nagaan.
10 april 2008 22:06
syntax terror
Ik heb een paar tuts gelezen en daar staat dat je de verhouding t beste op 1:1 kan houden, dus dat heb ik gedaan.
@gerben: denk jij dat ik nog wel tot de 500 mhz kom met m'n geheugen ('t is G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ)??
angezien ik wil probere of ik de q9450 binnenkort op 4ghz kan late draaien maar daarvoor heb ik een bus speed van 500mhz nodig (mijn asus max formula kan t wel aan, maar t mem en de cpu vraag ik me af.
10 april 2008 22:17
bj farmore
Het klopt wel dat de geheugensnelheid meegaat. Maar niet dat het vast staat aan je CPU. Zoals jij het uitlegt moet de fsb van een CPU gelijk zijn aan de snelheid van een single geheugenreepje.
Ik heb nooit beweert dat he niet met elkaar omhoog gin. Ik bedoelde het als, het aantal mhz van je geheugen hoeft niet gelijk te zijn aan het aantal mhz van je fsb. Maar idd die vraagtekens waren een beetje te hard.. maar je hebt wel gelijk met dat meegaan van de snelheid.
Het zal best dat je een overclocker bent geweest.. maakt me niks uit. Ik overclock ook gewoon pc's(zie hardware profiel). Dus het is ook niet zo dat ik er geen verstand van heb. Maar ik heb net zoals jouw ook geen geld verder om harder te overclocken. Ik kan me btw nog herrineren GerbenKwakkel dat ik jouw een jaar nog van alles moest uitleggen over overclocken:P.. dus ja..
jij weet ook wel dat ik het wel weet;) Hier is dat topic nog.. mss heeft Syntax terror er wat aan.
En zoals je weet kun je niet zomaar DDR3 nemen in een DDR2 mobo. Dat is een beetje vage uitleg natuuurlijk. En het kost tijd wil je het maximale er uit halen. Dat is zo, je moet gewoon wat turturiols opzoeken. Daar mee kom je een eind.
10 april 2008 22:26
caspar
[quote]Die is gewoon 200mhz.. en in dualchannel dus 400mhz. Het kan zijn dat jij niet het duurdere 250mhz DDR1 geheugen hebt.. maar die komt heel weinig voor.
Kijk eens in CPU-Z en lees daar je geheugensnelheid onder het tabje memory uit. Lijkt me sterk dat er echt 250Mhz staat. Zo wel dan heb je mooi DDR1 geheugen.[/quote]
Ik heb PC3200 DDR1 200 MHz geheugen - dat klopt 100% maar ik heb de FSB op 250 staan. CPU/DRAM verhouding is 10. Het is van het merk Kingston Hyperx. Redelijk overclock geheugen. Het draait dus wel op 250 MHz.
11 april 2008 07:06
bj farmore
Oke, dat kan. Ik heb de timings juist lekker laag staan, ik heb het idee daar meer aan te hebben. Maar daar zijn AMD's ook gevoelig voor. Maar misschien werkt dat ook wel voor jou. Als ik wil zou mijn geheugen inderdaad ook wel zo draaien.. maar ja... misschien probeer ik dat nog wel eens.
Mooie overclock. Ook lekker dat je 1:1 hebt lopen. Ik weet niet of de multiplier is gelockt, anders kun je als je nog hoger wil een combinatie maken van geheugensnelheid en de fsb met multiplier.