-
unknown
Ik heb in mijn pc (zie hardwareprofiel 'game&muziek pc') 2 fysieke cpu's zitten. Per cpu zit daar een 60x60x25mm fan op. Het probleem is, de dingen maken meer herrie dan alle andere fans by elkaar. Ik heb de fans al schoongemaakt en geolied maar dat lost het probleem niet op. Nu zag ik op het internet van die verloopstukken voor 60x60 naar 80x80 fans, maar hoe zit dat met de koelprestatie's? en de Geluidsproductie? Ook heb je van die Thermaltake Ductingmods die het geluid van de cpu fan zouden verlagen. Wat raden jullie aan?
29 maart 2008 21:14
-
bj farmore
Grotere fans betekent dan vaak dat het meer of hetzelfde aantal lucht kan verplaatsen terwijl het mindertoeren nodig heeft. Minder toeren betekent dan ook minder geluid, zeker als je de goede koerers opzoekt. Daar zit ook nog wel eens verschil tussen en misschien zou je een controllertje er tussen zetten, zodat je als je weinig doet ook de fan zachter kan zetten.
Dus ja het zal stiller worden, ik zelf zou het wel doen als je het erg belangrijk vind.
29 maart 2008 21:23
-
unknown
geluid was bij mij nooit echt een probleem, maar dit hoor je gewoon nog buiten mijn kamer dusja. die converters zijn niet zo duur dus dat kan ik wel proberen, maar hoe zit dat dan met de koelprestatie's want ik neem aan dat als je een grotere luchtverplaatsing door die heatsink perst je wel betere koelprestatie's hebt, maar dat het geluid toch weer toeneemt. Of heb ik dat mis?
29 maart 2008 21:26
-
styloco
ik zou een zalman nemen en alles wat je nu voor je cpu hebt wegdoen
29 maart 2008 21:28
-
blacksorcerer
Nee, want zoals Bj Farmore zegt draai je op minder toeren == minder geluid. Mits je goede koelers neemt, denk daarbij aan bv. Papst of Nexus fans.
29 maart 2008 21:28
-
louwrens
[quote=107330]
Noctua (A) stilste fans die je kan krijgen
je hebt wss een dual core, ik denk niet 2 cpu's op 1 mobo. dan zou je een serverplank hebben of een Skulltrailbord:P
edit:
beter eerst zijn systeem bekijken voor het posten (A)
ik dacht dat de stock koeler, temp geregeld waren
29 maart 2008 21:31
-
blacksorcerer
Voor 120mm zijn die Noctua's indd. super(stille) fans, alleen wel 3x zo duur als Nexus, die echt direct daarna komen (volgens velen die dzich daar in verdiepen althans, een exacte vergelijking kan bij dit soort dingen niet gemaakt worden). Of het ook voor 80mm zo is, ben ik niet mee bekend, maar dat het goed spul is dat staat wel vast ja
Echter over dat dual core heb je het wel wat verkeerd, want hij heeft een Dual Socket systeem ;)
Zo te zien al verbeterd. @je volgende post: ja, maar hij heeft er dus wel 2x in een DS systeem, en niet 2x een core in 1 DC cpu.
@TS: mocht het daarna nog steeds teveel geluid maken (maar dan ben je waarschijnlijk een stilte-freak, niet dat daar iets mis mee is (a)) dan schroef je gewoon het aantal rpm van de fans naar beneden door een fancontroller, fancontrolsoftware (zoals Speedfan), een weerstandje voor verlagen voltage (of de molexconnecterdraadjes verwisselen indien het op molex (powerconnector) zit.
29 maart 2008 21:34
-
unknown
[size=9]@styloco zie jij maar eens een goeie stille koeler voor socket 604 te vinden! veel plezier!
ik heb er wel wat gevonden, maar dat zijn of 100% koperen heatsinks (=duur!)
of het komt neer op wat ik nu heb...[/size]
oke het komt er dus op neer dat die converters een goeie & goedkope oplossing zijn. maar dan nu de fans...welk merk/type heeft een goeie prijs/kwaliteitsverhouding? en hoeveel luchtverplaatsing heb ik ongeveer nodig?
29 maart 2008 21:36
-
louwrens
[quote=107334]
[offtopic] 2x Xeon dualcore staat er hoor, een Xeon is een dual core ;)[/offtopic]
@Sander: je pics doen het niet in je profiel;)
[offtopic]BS is PWNED!:P[/offtopic]
29 maart 2008 21:36
-
unknown
@louwrens: dat klopt ik heb een serverplank met 2 sockets en op die 2 sockets zitten 2 dualcore's! 4 cores totaal dus;) & ik zal even kyken wat het probleem is met de pics ;)
[size=8]edit: De pics doen het nu![/size]
29 maart 2008 21:38