he beste mensen weer een ander probleem van mij.
ik heb onlangs een amd athlon 2000+ gekocht en die heb ik van daag in mijn pc gebouwd.
de eerste keer dat ik hem opstarte deed hij het gewoon, maar hij werkte op 1.25ghz en hij hoort op 1.67ghz te draaien is zocht naar het probleem en zag dat de athlon op 133mhz draaide zette het pinnetje om en ik kreeg geen beeld en hoorde de processor niet.
toen ik het jumpertje weer op 100mhz zette werkte hij weer, maar alleen op 1.25ghz
mijn computer is een compaq presario 5wv275 met een az31 moederboord
hopelijk weten jullie een oplossing
bij voorbaat dank
jan willem
13 maart 2008 20:26
leviathan
Heb je al in je BIOS instellingen gekeken of je daar niet gewoon de frequentie of multiplier aan kunt passen?
En ik hoor mn processor ook nooit hoor, als je die wel kunt horen is er toch echt iets mis mee.
13 maart 2008 20:28
arjan_sa
@Jw94, ik had precies hetzelfde;). Als ik hoger ging draaien (dus op normale speed) kreeg ik geen beeld, en na 3x opnieuw opstarten een ERROR met iets met overclock problemen.
Mijn vraag, heb je iets met EIST op je pc?
Dat is een AMD functie die de processor ff laat underclocken tijdens Idle. Dat heb ik ook(alleen dan bij Intel, andere naam). Dus jij denkt dat hij op x.xxGhz werkt, maar als je de actual speed bekijkt tijdens het bijv gamendan merk je dat het toch hoger ligt:)
Download eens CPU-Z, en kijk eens wat je Bus Speed is, je Rated FPS, en je Core Speed.
[img]http://img390.imageshack.us/img390/6568/captureyk6.jpg[/img]
Mijn Corespeed varieert van 1599.9 tot 1600.1, maar op het moment dat k een spel speel gaat hij naar 2133. ;)
P.s. Waar las jij hoe snel je Core op dat moment draaide? In de bios geeft hij bij mij 1599 aan maar dat is omdat hij bij het opstarten lager staat dan normaal ofz:S
13 maart 2008 20:48
jw94
bij mijn computer-menu-eigenschappen
ik heb cpu-x laten draaien maar ik kan geen plaatjes uploaden daar kwam hetzelfde uit als ik al wist
1252mhz bus speed 100.2mhz
13 maart 2008 20:49
rubenus
EIST is geloof ik alleen voor intel CPU's, voor AMD heet dat Cool'n'Quiet. Anyway, het komt op hetzelfde neer.
13 maart 2008 21:15
jw94
maar ik heb dat prog. helemaal niet
maar 133mhz is hij normaal een vierde er van af is 100mhz en
1.67 - een vierde is ook 1.25
dus daarom draait hij langzamer maar als ik hem op 133mhz zet dan doet de pc het niet meer
weten jullie nu raad want ik weet het nu niet meer
14 maart 2008 07:57
bj farmore
Ze hadden het eerst over EIST, maar dat is voor Intel zoals rubenus zei. Probeer eens de AMD feature die jij hebt, Cool'n'Quit(C'n'Q), te vinden in de bios. Misschien staat die gewoon aan en gooit die de mulitplier naar beneden en is daarom jouw snelheid zo laag.
14 maart 2008 09:18
louwrens
[quote=105950]
C'n'Q op een Athlon uit ~2004?:P zelfs mijne AthlonXP heeft dat niet ^^
OT: mss moet je je bios ff updaten, de nieuwste biossen staan op de site van je mobo fabrikant.
14 maart 2008 13:14
jw94
nee niewste compaq bios zit er op
14 maart 2008 16:37
blacksorcerer
Ik denk dat het een beperking van je moederbord is. Volgens de website van de moederbordfabrikant: [quote]AMD Socket A Athlon? 700MHz~1GHz @ 200MHz FSB
AMD Socket A Duron? 600~750MHz @ 200MHz FSB[/quote]
Waarbij 200MHz de effectieve fsb frequentie is (aangezien geeneen Duron of Athlon een FSB frequentie van 400MHz aankan).
Even doorklikken op hun site brengt je ook bij de CPU Support PDF en die geeft niet processoren met een standaard FSB van 133 weer, laat staan specifiek jouw cpu. Dus helaas kan je niet op volle snelheid draaien, misschien dat je voor een paar euro nog iemand op marktplaats o.i.d. in de buurt vindt met deze wat oudere moederborden, maar dan wel eentje die in ieder geval 133MHz processoren ook ondersteunt.
14 maart 2008 23:22
jw94
ja dat zal het zijn nou ja met 1.25 red ik me ook wel
15 maart 2008 07:27
lbjornl
Ik heb ook zoiets als ik men FSB te hoog zet gaat hij niet verder dan men bios-scherm en als ik terug het op normaal zet werkt hij wel.
15 maart 2008 11:32
jw94
hier kan nu wel een slotje op
[size=8][color=blue]Admin: [/color][color=black] In de regels staat: [quote]Als een probleem opgelost is wil dit niet zeggen dat het topic ook gesloten hoeft te worden.[/quote] Dus laat de beslissing voor wel of geen slotje voortaan a.u.b. aan de mods/admins over.[/color][/size]