Is het mogelijk om een tweede videokaart in te bouwen, op mijn computer heb ik namelijk een slechte videokaart die als een chip vastzit op het moederbord is het mogelijk om een tweede erin te doen als een insteekkaart? en hoe dan?
Ik wou het liever eerst weten of het wel mogelijk was want straks doe ik iets fout en is mijn pc naar de klote.
02 maart 2008 12:30
Account verwijderd
Ja dat is zeker mogelijk ;)
Je hebt dus een onboard, er zit altijd gewoon nog een AGP of PCI-Express 16x slot onder. Je moet even kijken welke jou moederbord heeft.
Als je dan eentje koopt voor die aansluiting kan je hem er gewoon bij duwen, de onboard videokaart (dat is dus die wat zit vastgebakken op je mobo) zal automatisch worden uitgeschakeld..
02 maart 2008 12:34
ali
Je kijkt eerst of je moederbord dat ondersteunt. Is er nog plaats daarvoor? AGP of PCI-E?
Als je dat weet, dan kun je een videokaart kopen.
Lekker handig dat je je profiel niet hebt ingevuld..
02 maart 2008 12:34
sjz
Ja dat is zeker mogelijk. Zodra je die kaart hebt geplaatst moet je wel via de BIOS je on-board videokaart uitschakelen, kan anders weleens voor problemen durven zorgen.
Je moet alleen weten of je PCI, AGP of een PCI-E 16x slot hebt. Dat kunnen wij u alleen vertellen als u ons het merk en modelnummer van uw moederbord geeft door uw hardwareprofiel in te vullen...
EDIT:Iedereen same-time post. :o EDIT 2:Moest inderdaad 'AGP' zijn, bedankt.
02 maart 2008 12:35
blacksorcerer
Je k?nt verschillende sloten op je moederbord hebben waarin je zo'n videokaart kunt steken. Neem onderstaande links door, zoek uit welke sloten op jouw moederbord zitten (bekijk ook eens de handleiding van je moederbord, tevens te vinden op de site van de fabrikant van je moederbord) en ga vervolgens een videokaart zoeken die daarin kan.
Van 'oude' naar 'nieuwe' sloten:
PCI: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Interconnect[/url]
AGP: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Agp[/url]
PCI-E(xpress) [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/PCI-E[/url]
Gebruik ook eens een programma als Everest Home Edtition om te zien wat er allemaal in je pc zit (daar staat ook welke sloten je hebt). Kan je het daar niet vinden, zoek dan eerst zelf online of in handleidingen, zo moeilijk is het niet te vinden.
[size=8]Edit: ik typ te langzaam :o
@Sjz: "Je moet alleen weten of je PCI, VGA of een PCI-E 16x slot hebt." VGA = AGP neem ik aan :)[/size]
02 maart 2008 12:36
wesley123
Ik heb dus drie sloten naast elkaar in de laatste twee zit het geheugen, nu kan ik hem dus eigenlijk gewoon in de derde slot steken. kan het schade aan de computer toebrengen als ik het gewoon probeer?
02 maart 2008 13:03
blacksorcerer
Zoek nou eerst eens uit WAT voor een slot dat is...
Als het een PCI slot is, heb je er niet veel aan (zijn alleen wat oude slechte kaartjes voor, en enkele goede die er zijn, zijn veel te duur), maar AGP en PCI-E wel...
Fysiek zijn die soorten sloten ook totaal anders, dus je kunt het er niet zomaar insteken als je een verkeerde koopt.
02 maart 2008 13:06
sjz
Ehm, zou wel beetje komisch zijn als je probeert om een videokaart in een Ram-slot te plaatsen. :P
Zou je niet beter even ergens een tutorial opzoeken?
02 maart 2008 13:08
wesley123
Ik heb bij systeem info gekeken (had niet echt zin om alweer mijn computer open te maken) en daar stond PCI-Bus onder de kolom apparaat, en ik heb thuis nog een oude pc staan die was van mijn ouders en die werd gebruikt voor games. De computer is vier of vijf jaar oud en heeft een ati als videokaart en die wil ik graag gebruiken.
02 maart 2008 13:26
xp 2
Je moet ook weten wat voor ATi kaart het is.
AGP PCI of PCI-E?
02 maart 2008 14:33
wesley123
Ik zal morgen ff kijken.
Ik heb in de pc gekeken en achter op de kaart stond:
Radeon 9200SE 128M DDR TVO
--Streepjescode--
PN-99-HC26-G0-01
Zou niet weten wat het betekend, maar verder kan ik er ook niet achter komen wat voor soort kaart het is.