-
koenh
hey,
Ik heb vanmiddag de cooler erin gezet (zalman.), en ik moest dus het moederbord eruit slopen.
Nou, toenet alles weer geplaatst, alles weer erin gedrukt (kabels).
Maar nu moet ik de kabeltjes van de speaker, led, en de reset knop (aan uit knop).
Maar als ik de stroom stekker erin doe, Gaat die aan. Maar je komt niet verder dan de fans.
(geen bios, en geen videokaart. (beeldscherm aangesloten)).
enig idee, wat het probleem is, waarom die niet wil opstarten?
25 februari 2008 21:06
-
zone
sluit alle kabeltjes nog eens opniew an en blaas er eens in fzo ? mss is er wat stof ingekomen .
OF mss is je voeding hoofdkabel niet goed aangesloten .
25 februari 2008 21:09
-
erwin_w
Ik kan niet geheel en precies volgen wat je nu bedoelt, je maakt de zinnen niet correct af waardoor er wat verwarring ontstaat.
Zou je het bericht even willen checken en dan correct vermelden, dan weten we precies wat je bedoelt.
Ik snap dat na het in elkaar zetten van je pc deze niet volledig werkt, maar daarna is het spoor een beetje bijster geworden.
[offtopic]Misschien dat het aan mij ligt maar ik vind de laatste tijd dat de schrijfwijze die gebruikt wordt hier niet echt grandioos te noemen is, misschien de volgende keren eens het bericht goed doorlezen voordat je op 'opslaan' klikt, scheelt een hoop misverstanden (betreft hier een algemene opmerking), ik maak ook wel eens een schrijffoutje maar soms kan ik bepaalde vragen niet goed samenvatten.[/offtopic]
25 februari 2008 21:09
-
koenh
Nou,
Vanmiddag heb ik een nieuwe koeler gehaald, en toen moest ik het moederbord eruit halen. Dat had ik gedaan en toen mijn koeler erop gezet.
Daarna het moederbord er weer ingezet, vastgeschroefd, en alle kabels aangesloten.
Alleen de kleine kabeltjes van de led, speaker, en de reset. (moederbord handleiding is onduidelijk :p )
Maar, als ik nu de stroomkabel aan de achterkant van mijn pc erin stop. Gaan de fans draaien, en gebeurt er verder niks.
ik heb toen de pc uitgezet (knopje op de voeding) en toen beeldscherm eropaan gesloten.
Toen weer aangezet(knopje op de voeding).
Alleen de fans gingen weer draaien.
En je ziet op het beeldscherm niks. Ook niet het videokaart beeld.
Wat kan er nu het probleem zijn.
(@ erwin_w, zo beter?? :p )
25 februari 2008 21:13
-
erwin_w
@Koenh, dit is zeker beter maar dit had toch in ??n keer gedaan kunnen worden?
ik bedoel dit niet persoonlijk hoor, maar dit gebeurt nl. veel te vaak vind ik.
Nu weer ontopic, je weet dat je nooit stekkers en connectoren aan moet sluiten als de stekker nog in de voeding zit, alleen de schakelaar omzetten bied geen garantie dat er geen spanning op de voeding blijft en afgaat naar het moederbord e.d.
Heb je zeker alles correct aangesloten zoals het zat en niet vergeten, of iets per ongeluk gewisseld?
25 februari 2008 21:18
-
koenh
alles zit correct. alleen die speaker, en reset etc niet. (zitten helemaal niet aangesloten)
25 februari 2008 21:19
-
erwin_w
En als je die nu eens aansluit?
Is de connector van je aan/uit-knop ook aangesloten, misschien dat die nog loshangt ergens.
Ik lees dat je de stekker in de voeding stopt en dat daarna de fans gaan draaien maar je schrijft niets over het aan- en uitzetten van je pc middels de powerknop, gebruik je die niet soms?
25 februari 2008 21:21
-
koenh
jawel die gebruik ik wel, maar die werkt niet. aangezien ik die stekkertjes er niet in kan krijgen.
(handleiding van moederbord is heel onduidelijk.)
25 februari 2008 21:22
-
erwin_w
En dat zou nou net het euveltje kunnen zijn.
Je vond de handleiding niet echt duidelijk maar heb je dan wel de kabeltjes/connectoren genummerd en genoteerd zodat je precies weet welke connector waar heeft gezeten? Ik vermoed van niet.
In ieder geval een tip 'nummer je connectoren/kabels' voordat je de boel uit elkaar haalt.
En dan nog, die stekkertjes hebben er toch ook op aangesloten gezeten, waarom passen ze dan niet?
25 februari 2008 21:24
-
koenh
Ze passen wel, maar ik heb geen idee welke waar moet!
25 februari 2008 21:29
-
erwin_w
Het lijkt er echt op dat je zal moeten uitzoeken welke waar hoort, anders blijf je met dit probleem zitten.
Welk merk en type moederbord heb je?, kan altijd even voor je kijken.
25 februari 2008 21:57
-
koenh
hardware profiel :p
K8n van asus :p
Maar ik heb de cpu koeler + cpu eraf gehaald, maar zonder resultaat. videokaart ook eruit gehaald. ook zonder resultaat.
Iemand nog een idee?
25 februari 2008 22:11
-
erwin_w
Hardwareprofiel snap ik ook wel, ik zie ook dat je daar schrijft Asus 600serie maar dat brengt geen duidelijkheid.
Dat van die K8N dat staat er niet bij maar er zijn meerdere soorten daarvan zijn.
Dus een beetje meer info over je moederbord kan geen kwaad.
K8N K8N4-E K8N4-E DELUXE K8N4-E SE
K8N-DL K8N-DRE K8N-E K8N-E Deluxe
K8N-LR K8N-VM SK8N
Dit zijn de soorten dus met alleen de vermelding K8N heb ik niet zoveel.
25 februari 2008 22:22
-
koenh
k8n normale heb ik :p dus zonder voegsel erachter :p
25 februari 2008 22:32
-
erwin_w
25 februari 2008 22:37
-
koenh
Ja en dat snap ik dus niet, ik heb die atx power switch niet. En je hebt steeds groene witte, zwarte en rode draden, en ik weet dus niet welke aan welke moet. (zwart aan plus bijvoorbeeld.)
25 februari 2008 22:53
-
erwin_w
Voor een schakelaar/switch maakt het uit hoe je deze aansluit, wat betreft de led's, daar kom je maar op ??n manier achter en ze kunnen best wel tegen een stootje als je ze per ongeluk even verkeerd om aan sluit.
Er wat betreft de ATX power switch, die zal er toch echt moeten zitten, heb je deze niet per ongeluk op iets anders aangesloten?
Vaak moet je simpel redeneren, plus(+) = gevaar = rood (meestal dan)
25 februari 2008 22:56
-
louwrens
ATX power switch is de pwrswtch, zo staat het op die stekker :P
met die gaat je pc aan
25 februari 2008 23:05
-
koenh
Ik heb alles aangesloten.
Maar hij doet het nu nog niet. Er komt alleen stroom doorheen (fans draaien), maar verder gebeurt er niks :S
(ps. hoe moet de speaker nou ? ik heb een 4pins stekkertje met aan de buitenkanten een rode en een zwarte draad (in het midden zit niks). hoe moet ik die aansluiten?? ).
26 februari 2008 11:03
-
erwin_w
Even lezen wat ik geschreven had, de rode = +, dus de rode op de plaats waar +5V staat vermeld.
De middelste zijn loos omdat die ook niet gebruikt worden, je hebt dus twee mogelijkheden maar als je ze aansluit zoals ik beschreef zal het moeten werken en anders draai je hem gewoon om.
(is niet echt moeilijk hoor)
En waarom de pc het nog niet doet, tja als je alles aangesloten hebt zoals beschreven kan daar het probleem niet zitten.
Toen je het moederbord eruit had gehaald, had je de stekker wel uit de voeding gehaald of alleen maar de schakelaar van de voeding omgezet, dan heb je nl. de kans dat er iets beschadigd/defect is geraakt tijdens de ombouw maar wat blijft een vraag.
26 februari 2008 11:10
-
koenh
nee toen ik het moederboard eruit heb gehaald, heb ik de voedings stekker er helemaal uitgehaald, uit de voeding en het moederboard. (alles had ik eruit geplugd).
26 februari 2008 11:12
-
erwin_w
Klinkt misschien raar maar als je nu alles weer eens loshaald (ik weet het is extra werk) en ??n voor ??n alles weer aansluit, vergeet de connectoren niet te merken, en daarna checked of het misschien werkt.
(je hebt geen voedingsconnectoren vergeten aan te sluiten, je hebt zo'n grote en vaak ook een kleine connector voor de voeding?)
Of het lijkt er op dat je iets over het hoofd hebt gezien of er is daadwerkelijk wat defect geraakt (vraag mij niet wat, kan van alles zijn)
26 februari 2008 11:25
-
koenh
ja ik heb zo'n grote pin connector (gok 14 ofzo) en een 4 pin connector.
Ik zal wel proberen om alles opnieuw aan te sluiten
Ik heb hem net helemaal kaal opgestart (zonder ram etc etc)
met alleen hardeschijf cpu en moederboard, en nog geeft die geen piep of wat dan ook.
Is me moederbord nu kapot?
26 februari 2008 11:44
-
louwrens
die voor je mobo is 20 of 24 pins :P
en die 4 pin is voor je cpu
speaker maakt eigenlijk niet uit hoe je m aansluit.
26 februari 2008 11:47
-
koenh
Juist ja :p
Maar is me moederboard nu kapot?
26 februari 2008 11:52
-
erwin_w
Nou, hij zou in ieder geval al een systeemgeluidjes moeten geven omdat je RAM-geheugen er niet in zit.
Het lijkt er sterk op dat je mobo defect is geraakt, die dingen kunnen we op afstand moelijk voor jou bepalen natuurlijk.
Wat je nog als extra zou kunnen doen is meten op de voedingsconnectoren of je daar wel spanning op hebt staan, dan kan je in ieder geval uitsluiten of het aan de voeding ligt of je mobo.
26 februari 2008 12:16
-
louwrens
ik meende dat Asus mobo's een ledje op het mobo hebben.
onze K8 bord iig wel, kijk eens of die brand
26 februari 2008 12:26
-
koenh
ja die brand wel. dat ledje.
26 februari 2008 12:29
-
louwrens
heb je de speaker nou al aangesloten?:P
haal het mobo eens uit de kast en leg het op de mobodoos op je bureau.
met alleen de cpu erin, hij zou dan moeten piepen, omdat er geen geheugen in zit.
26 februari 2008 13:10
-
martensupport
Het zou kunnen dat de processor koeler er niet helemaal recht op zit, waardoor de computer niet aan gaat (heb ik bij mijn eerste zelf gebouwde pc ook gehad). Dus kijk even of de koeler er goed recht opzit en nergens anders contact mee maakt ;)
26 februari 2008 13:50
-
louwrens
@koen: hoe heb je de koeler vast gedraaid?
eerst 1 kant en toen de andere?, dan kan namelijk de cpu scheef gaan.
in de manual staat, ook dat je een paar slagen moet doen, om-en-om.
zie filmpje:
http://zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=164 en dan op 'How to Install' klikken en dan socket 754
26 februari 2008 14:49
-
koenh
ja, der staat ook eerst de ene kant dan de andere. en hij kan bij mij maar aan 1 kant. (hij moet er schuin doorheen.)
Maar je moet echt heel veel kracht zetten, wil je hem er in klikken.
Nou ik breng morgen mijn systeem naar de lokale pc boer, en laat die maar uitzoeken wat ermee aan de hand is. (ik vermoed zelf het moederboard aangezien ik daar met de vingers aan heb gezeten toen de stroom er nog opstond :p , en werd goed warm. )
Dus, Waarschijnlijk wel hulp gevraagd bij aanschaf moederbord en (dual/quad) core.
26 februari 2008 19:52
-
erwin_w
[offtopic]@Koenh, leeg even je postvak, ik probeer wat te versturen maar je bakkie zit vol.[/offtopic]
26 februari 2008 20:07
-
koenh
[offtopic] mappie is leeg. [/offtopic]
[size=8][color=blue]Admin: [/color][color=black] stuur zo'n reactie a.u.b. per PM, of plaats in een edit van je vorige post, zodat je niet je eigen topic vervuilt met onnodige offtopic posts. [/color][/size]
26 februari 2008 20:09