Ik wou laatst mijn dell demension gaan formatteren, maar ik zie het nergens staan?
als ik mijn pc opstart laat hij de cd van Windows XP niet en ik kan ook niet het bootmenu opstarten, maar als ik hem gewoon via het bureaublad opstart doet hij het eerst wel maar kan ik hem niet formatteren.
onderhand staat Windows Xp nu 3 keer op mijn pc en ik kan de setup niet weg doen!
HELP Alstublieft!
25 februari 2008 13:41
davy16
je moet eventjes bij instellingen kijken als je de computer opstart (druk op del)
dan kan je ergens de voor goorde intikken van opstarten
25 februari 2008 13:49
erwin_w
De HD formateren waarop je besturing staat geinstalleerd zal nooit direct vanuit dat betreffende OS geformatteerd kunnen worden.
Je zal toch in je BIOS moeten gaan instellen hoe je pc geboot zal moeten gaan worden.
Kan best zijn dat er tijdens het booten geen keuzescherm komt om je boot-methode te wijzigen maar je zal zeker wel via b.v. DEL-toets of een functietoets je BIOS in moeten kunnen komen, daar kan je deze wijziging aanpassen zodat deze wel van CD/DVD opstart.
Uiteraard moet je install-CD/DVD geschikt moeten zijn om te booten anders heeft mij uitleg weinig nut.
Ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is (lijkt mij wel)
Succes
25 februari 2008 13:52
vixsta
maar het lukt gewoon niet om die bios op te starten, ik probeer alle F toetsen en de delet toets niks werkt gewoon...:(
maar toch bedankt voor de moeite!
en de cd is wel goed want op mijn laptop doet hij het wel
25 februari 2008 14:06
davy16
hmmm dit is idd net best
kan je de schijf ook niet formatteren als je windows hebt opgestart?
ga naar deze computer - rechtermuisknop op C - staat er formatteren
werkt dit?
25 februari 2008 14:08
vixsta
ik heb het via andere hd geprobeerd, toen hij bijna klaar was zij hij: kan niet formatteren, dus ik probeer die schijf uit mijn pc te halen, heeft dat @$#&$ Dell die hd vast gemaakt dus ik kan het schuifje(nu nog master) niet naar slave veranderen:(
25 februari 2008 14:28
erwin_w
@Davy16, je kan nu immers geen HD formateren vanuit Windows waarop het betreffende OS geinstalleerd staat, loopt elkaar flink in de weg.
@Vixsta, stel dat je de HD geformateerd krijgt op wat voor manier dan ook, hoe wil je deze dan weer correct voorzien van een nieuwe XP als je niet eens kan booten vanaf CD in de pc van jou, zal dus wel een probleem met zich meenemen denk ik.
Kan het soms zijn dat je een apart scherm van Dell te zien krijgt als je de pc opstart, zo ja druk dan eens op de Esc-toest, misschien verdwijnt het logo-scherm en krijg je wel een mogelijk te zien om in de Bios te komen.
Het lijkt mij sterk dat er helemaal geen optie is om in de BIOS te komen.
Staat er ook niets in de handleiding van de computer/moederbord, check anders eens welk merk en type moederbord je in de pc hebt, ga dan naar de fabrikant (de website dan wel ter verstaan) en download daar de handleiding, zal vast wel in staan hoe dat te moeten doen.
Succes
25 februari 2008 14:31
vixsta
Bedankt, ik formateer mijn pc via de cd en dan installeer ik windows, ik zal even kijken welke toets ik moet gebruiken want er moet toch een optie zijn.
verder staat dat dell scherm 5 min te wachten(heel irri) dus ik ga nog wat toetsen proberen!
25 februari 2008 14:33
davy16
oke succes normaal start hij de cd op bij opstarten?
25 februari 2008 14:49
frankvalphen
bij sommige biossen kan je met TAB dat logo weghalen en als je dan op pause break toets klikt, kun je het rustig lezen.