-
sjz
Nu zit ik met een vervelend probleem.
Ik heb een 19 inch TFT monitor (niet breed-beeld ofzo) van Acer (AL1916) met een resolutie van 1280x1024. Een normale resolutie voor een 19 inch monitor dus.
Maar ik vind dat alles op het scherm er te groot op komt, alsof ik een resolutie heb van 800x600. Vensters zijn te groot, lettertypes zijn te groot, menubalk is te groot, kortom: ik vind dat alles gewoon te groot weergeven wordt naar mijn zin.
Is er een manier om mijn videokaart te foppen, het te laten "denken" dat er een 24 inch aanhangt ofzo? Want zou toch echt graag een niet-standaard hogere resolutie willen behalen.
Screenshot (voor de tweakers hier zal dat normaal zijn, maar ik vind het dus echt te groot gewoon...)
AFBEELDING
Zie nu hoeveel plaats dat venster alleen al in beslag neemt zeg. :|
18 februari 2008 17:25
-
keitaro
Aan je screenshot hebben we niks :P want die blijft 1280x1024 :P
Het wordt op een 19 inch alleen wat uitgerekt.
@ vraag... geen idee helaas.
18 februari 2008 17:28
-
louwrens
ik zie geen vershil met mijne :P
weet je cker dat ie op 1280x1024 staat?
DPI op 120 ipv 96?
18 februari 2008 17:33
-
sjz
Ja, hij staat op 1280x1024 ingesteld en dat is juist mijn probleem Louwrens. :p Ik vind namelijk dat die resolutie nog te klein is, die vensters zijn gewoon te groot, de tekst ook enz... :s
Ik wil een grotere resolutie, dus tegelijkertijd kleinere lettertypes etc... Ik heb me al suf gezocht op Google maar dat lost niks op.
PS: raad me nu geen 24 inch scherm aan, want dan heb ik het probleem nog: ik vind die standaardresoluties (of "aanbevolen resoluties" ) voor de schermen te groot, die moeten toch kleiner kunnen?
Om trouwens een vergelijking te geven: op een 17 inch kan je met wat geluk ook 1280x1024 kiezen, en op een 15" is het 1024x768 maar die wordt ook aanbevolen voor 17 inches...
18 februari 2008 18:11
-
louwrens
op 17" wordt idd 1024x768 en 1280x1024 gebruikt.
alleen 1280x1024 op een 17" vindt ik wel erg klein:P
schuif gewoon dat balkje verder naar rechts :P
18 februari 2008 18:14
-
sjz
Wel, ik dus niet. Ik vind die resolutie ideaal voor 17 inches. En zo'n hoge resolutie wil ik nu dus ook voor mijn 19 inch. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen, en Google maakt me ook niet echt wijzer. ;)
@ Louwrens: aub, ga nu niet continue zeggen dat die resolutie toch wel heel erg klein is enzoverder, want daar ben ik niet veel mee. :)
18 februari 2008 18:17
-
luccey
[quote=103626]
Dit heb ik en ik vind het juist super fijn!
Ik denk ook dat Sjz dit wil. Maar echt gewoon geen flauw idee hoe dit zou moeten kunnen en of het ?berhaubt kan is ook nog een vraag.
@Sjz: heb je al gezocht met Google? (A)
Sorry overheen gelezen :$
Ik ga ook even zoeken!
18 februari 2008 18:18
-
keitaro
17 inch 1600x1200 vind ik het fijnst.
Ik denk dat je ergens moet gaan zoeken in het register... daarin wordt namelijk bewaard wat de reso dient te zijn.
Waar en hoe geen idee. Maar ik denk dat je die richting moet gaan zoeken.
Dit vond ik ff snel. Mss is het iets?
http://answers.google.com/answers/threadview?id=589002
18 februari 2008 18:19
-
sjz
Ja, dat is exact wat ik wil Luccey. Ik weet ook niet of het mogelijk is, al hoop ik van wel. Als het met de 17 inches mogelijk was, waarom niet voor de 19 inches?
Ik kan alleen niks vinden op Google. :|
@ Keitaro:
Quote uit een link gepost door Keitaro:[quote]Therefore, it might be simpler to use a utility such as Resolution
Changer from 12noon.com which allows you to change the resolution
for the duration of the use of a specified program. It also comes
with a Console edition, which can be run from a batch file:
http://www.12noon.com/reschange.htm[/quote]
Dat zou kunnen werken, ik hoop het alleszinds toch.
Is wel een h??l hoge resolutie Keitaro. :P
18 februari 2008 18:21
-
timmie201
meschien kun je bij rechtermuisknop en dan staat er iets van nividah of wat je ook hebt of eigenschappen en dan beeldscherm resolutie
18 februari 2008 18:22
-
keitaro
Zoek is naar:
Change windows resolution registery.
Althans... daarmee krijg ik redelijk wat hits en aangezien ik denk dat we ergens in het register moeten gaan zoeken...
18 februari 2008 18:22
-
sjz
[quote=103635]
Nee, er komen geen zinnige resultaten meer uit de mouw van Google, op de eerste link na dan die je alreeds gepost hebt. Ik zal dat progje straks eens proberen en jullie iets laten weten!
Quote van Timmie201[quote]meschien kun je bij rechtermuisknop en dan staat er iets van nividah of wat je ook hebt of eigenschappen en dan beeldscherm resolutie [/quote]
Graag even mijn openingspost lezen aub. ;)
EDIT: Misschien is dat progje toch nog niet zo interessant:
[quote]Normally, Resolution Changer will prevent you from using a mode that is not supported by your video card and monitor. You can use the -force switch to use an unsupported video mode. Please be aware that you can damage your video card or monitor by using an unsupported mode. 12noon assumes no responsibility or liability for your use of Resolution Changer.
Sometimes, even with -force, Windows won't let it use that resolution. You can sometimes work around that by going to Display Properties > Settings > Advanced > Monitor. On that page, clear the "Hide modes that this monitor cannot display" checkbox.[/quote]
18 februari 2008 18:27
-
bj farmore
Het is volgens mij niet goed voor zo'n scherm. Aangezien hij gemaakt is voor een aantal pixels, en het word er niet duidelijker op. Aangezien hij dan meerder pixels moet zetten op 1 pixel. Dus krijg je een wazig effect. Maar ik moet je gelijk geven dat het een resolutie van niks is:P.. ik heb zelf ook 1280 x 800 op een 14".. en 1680 x 1050 op me 22".
Bij eigeschappen van beelscherm -> instellingen -> geavanceerde instellingen -> adapter -> alle modi weergeven. Daar heb je toevallig ook niet meerder modi staan?...
Maar ik zou ook even voor je verder zoeken, vind het wel interresant. Ik kan ook nog niet veel vinden, wel wat gevonden voor oudere windows.. maar dat werkte niet bij mij
EDIT: ik bedenk met net: ook al krijg je het werkend, je krijgt waarschijnlijk ook nog zo'n melding van 'singal out of range'. Je driver werkt het tegen, dus ik weet niet zeker of het in het register staat, ik kon het zonet niet vinden onder Nvidia.
18 februari 2008 21:57
-
erwin_w
Ok? dan, een tijdje geleden heb ik dit probleem hier ook voor gelegd, helaas gaven de antwoorden die hier gegeven werden geen oplossing.
Ik heb namelijk de monitor Acer AL 1916W (breedbeeld maar dat maakt voor de oplossing die ik je geef geen verschil)
Als het goed is staat er in de handleiding welke resolutie die monitor aankan en mag hebben, onthoud dat (lees net dat dat 1280x1024 is bij jou)
Op deze site -> [url]http://www.entechtaiwan.com/util/ps.shtm[/url] kan je het programma powerstrip downloaden, hiermee kan je de resolutie 'forceren' en een andere passende resolutie kiezen of zelf aanmaken.
Mocht de nieuw gekozen resolutie niet werken dan gaat die na een paar seconden weer terug naar de originele stand.
Dit probleem had ik dus met de resolutie 1440x900 die niet werd ondersteund, nu wel dus.
Het is even stoeien en uitproberen maar ik verzeker je, het helpt echt.
18 februari 2008 22:24
-
leviathan
Is je monitor digitaal of analoog aangesloten?
Met digitaal gaat een andere resolutie niet werken (dan krijg je gewoon hetzelfde beeld, maar dan met edge-scrolling). En met analoog zou het beeld er wel eens heel misvormd uit komen te zien.
Is het geen optie om gewoon alles in windows te verkleinen? Kleiner standaardlettertype, kleinere pictogrammen. Dat lijkt mij veel makkelijker en ook "normaler" voor je computer.
19 februari 2008 00:03
-
sjz
Ik heb ook de monitor Acer AL1916 (alleen niet de breedbeeld-versie) ik zal zo dadelijk eens kijken of dat werkt!
@ Lev: analoog, AL1916 heeft zelfs geen digitale uitgang. :s
20 februari 2008 16:46
-
louwrens
[quote=103793]
kan kloppen je scherm heeft ook alleen maar ingang(en) :P
20 februari 2008 17:58
-
sjz
Nee het lukt me maar niet hoor. Out of range is de error die ik telkens van mijn scherm krijg, waarna hij even later terug gaat naar de vorige resolutie.
Ach ja... je kan nu eenmaal niet alles willen zeker? :p En ik heb ook weinig zin om dat scherm naar de schroot te helpen omdat ik een hogere resolutie wil. :p
Pictogrammen, tekst e.d. kleiner zetten is ook geen goed alternatief eigenlijk, omdat de vensters wel van dezelfde grootte blijven (titelbar enzo).
20 februari 2008 22:10
-
leviathan
Volgens mij kun je die titelbar etc ook naar zn grootje helpen in het register. Het kan nooit kwaad om eventjes te kijken of je het kleiner kunt krijgen
21 februari 2008 17:06
-
kazmi
[quote=103840]
Het is normaal dat je je resolutie niet verder kan zetten dan 1280x1024. Dit komt meestal, dan wel altijd, door dat dit de maximale resolutie is voor 'standaard' 19" LCD schermen.
Op het moment dat deze maximale resolutie overschreden wordt, kan het scherm er niet meer mee overweg, en zal dus een melding geven dat deze het niet aan kan(Volgens mij alleen op analoge schermen zo, want mijn DVI aansluiting laat het deel zien waar mijn muis is, bij te hoge resoluties).
Het enige wat je dan nog kan doen is een ander beeldscherm kopen, wat niet acceptabel is als oplossing, of kijken of je de groote van de taakbalk en dergelijken kan verkleinen.
EDIT: In een skin misschien??? Bijvoorbeeld zelf een maken, naar je eigen wensen...
22 februari 2008 15:27
-
simon8400
MultiRes
Zeer handig programma.
Kan ik tot 2560x1600 instellen, ook al heb ik maar een 1280x800 scherm.
Misschien dat dit programma wel werkt, aangezien het forceert om de gekozen resolutie in te stellen.
[offtopic]Programma is als ik me niet vergis standaard bijgeleverd met Omega Drivers.[/offtopic]
22 februari 2008 16:53
-
bj farmore
[quote=103908]
Het scherm kan het gewoon niet aan(zoals ik al eerder verwachte). Er is dus geen andere oplossing dan taakbalken kleiner maken of andere monitor. Dat is nu denk ik wel duidelijk....
22 februari 2008 17:05
-
simon8400
[offtopic]@Bj Een nee heb je, een ja kan je krijgen. Je scherm gaat geen 'Boem' zeggen, dus waarom niet proberen? Theororetisch kan het scherm het misschien niet aan, maar praktisch misschien wel. Zelfde principe als overclocken.[/offtopic]
22 februari 2008 19:21
-
bj farmore
Je bedoelt theoretisch niet en praktisch wel neem ik aan..
Maar met dat programma dat erwin gaf forceer je het juist al om de drivers heen;).. het ligt dus bij de hardware in de monitor en die kun je niet op de pc aanpassen. Dus het gaat niet werken, maar proberen mag altijd;).
22 februari 2008 19:24
-
keitaro
[quote=103925]
Dat zou idd kunnen. Ik heb het hier ook geprobeerd op mijn Philips 17' 170C analoog. 1600x1200 driver geforceerd en geinstalleerd. OS ondersteunt het dan. Maar me hardware wilt het gewoon niet helaas
22 februari 2008 19:31
-
simon8400
Inderdaad, foutje.
Heb het nu juist even getest op de Home PC hier en hier werkt het gewoon. (19 inch ook.)
22 februari 2008 20:03