-
erwin_w
Beste TW-ers,
Ik heb hier een PC staan van een neefje van mij, deze start totaal niet meer op.
Je hoort de Fan's wel gaan draaien maar krijg totaal geen beeld en/of geluidjes vanuit de pc.
(even nog ter verduidelijking, ik kan dus niets doen na het indrukken van de powerknop, niets reageerd meer)
Het enige wat ik als tekst van het moederbord heb kunnen halen is "915P-M3 Rev.1.0", verder geen merknaam o.i.d.
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken op google e.d. en vond het volgende terug: ECS (Elite Group Systems) SW 915P-M3 Skt 775 Rev.1.0, het bijgeplaatst plaatje kwam volledig overeen met het moederbord waar ik nu tegenaan kijk.
Nu ben ik dus ook aan het zoeken gegaan naar een handleiding van dit 'budget' moederbord, op de site van ECS geweest en ook een poging gewaagd bij MSI (het type vermelding komt bij MSI ook voor) maar helaas zonder resultaat.
Ik zag wel type staan die er op lijken maar kwam niet overeen met dit type moederbord.
Ik wil namelijk eens kijken welke handeling ik moet uithalen om het BIOS te resetten, ik vermoed dat de neefjes hier aan hebben zitten rommelen.
Ik heb veel hits gehad op mijn zoekopdracht en al veel van die links bekeken maar er zat niets tussen wat ik zocht.
Mijn vraag aan jullie:
[li]Heeft iemand van jullie een handleiding van dit merk en type als PDF bestand liggen[/li]
[li]Weet iemand hoe bij dit moederbord de BIOS naar de default waarde te brengen (zitten niet veel jumpers op)[/li]
[img]http://i9.ebayimg.com/08/i/000/d4/cc/a393_1.JPG[/img]
Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.
10 februari 2008 13:44
-
blacksorcerer
Makkelijkst is misschien een zaklampje+loep (indien nodig) erbij te nemen en te kijken op het moederbord of bij de jumpers letters/woorden staan. Als je er een tegenkomt met CMOS, de jumper die de bios kan resetten) kan je die dus eens verzetten (misschien staat ie nu op 'wissen' en dan start de pc niet op) of tijdelijk verzetten met gelijktijdig de batterij eruit, daarna weer baterij erin en jumper weer verzetten dan is de bios gecleared.
Mocht je dit niet vinden, koppel dan het mobo helemaal van de stroom af (dus ook niet in een pc, met de stekker van de voeding in een stopcontact), batterij van mobo eruit, en dan de powerknop van de pc een half minuut inhouden. Biedt meestal niet echt een goede reset garantie, mar het valt te proberen.
Je kan zo'n handleiding desnoods ook nog bij ECS opvragen, misschien dat ze zo aardig zijn even een PDF'je te sturen.
Edit: zelf ff kijkje genomen bij ECS, is dit niet eenzelfde model? ziet er hetzelfde uit ophet plaatje in de PDF: [url]http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?detailid=474&DetailName=Manual&DetailDesc=&CategoryID=1&MenuID=6&LanID=0[/url]
10 februari 2008 14:02
-
erwin_w
@BS (als ik je zo mag noemen),
Ik had het hele moederbord al afgezocht naar een betreffende jumper maar zie er twee zitten zonder tekst en alleen maar een letter/cijfer combinatie zoals je die ook vaker ziet.
Ik zal jou tweede optie eens proberen uit te voeren en anders eens een vriendelijk mailtje naar de mensen van MSI, wie weet.
10 februari 2008 14:12
-
blacksorcerer
In die PDF staat duidelijk aangegeven welke de CLEAR CMOS jumper is, dus als bij jou op eenzelfde plaats de jumper zit, kan je er in ieder geval vanuit gaan dat dat dus ook bij jouw mobo de CMOS jumper is.
Kijk meteen even op de PC SPEAKER correct is aangesloten op het moederbord zodat je de geluidjes kunt horen (als die er dus mochten zijn)
10 februari 2008 14:21
-
erwin_w
Nou, de handleiding komt zeergoed overeen met hetgene wat ik zocht, bedankt hiervoor.
Ik heb de CMOS gereset maar gaf geen resultaat, wat betreft de PC SPEAKER, er zit geen pc-speaker ingebouwd dus zal ook weinig geluid horen.
Ik hoor btw ook de HD niet draaien, normaal gesproken zou je deze wel moeten horen maar dat gebeurt ook niet.
Mijn eigen monitor geeft aan als er een signaal komt vanuit de pc (geel standby en groen actief) maar zodra de pc gestart wordt blijft het lampje geel, krijgt dus geen signaal uit de PCIe kaart.
Voor de rest zit er weinig in, behalve dan de HD. DVD-ROM en 2x geheugenbankjes van 512Mb.
10 februari 2008 14:28
-
blacksorcerer
Hmz klinkt vervelend, ik denk dat je ieder belangrijke component zal moeten testen of het nog werkt (voeding, cpu, geheugen (probeer eens met 1 module), en videokaart). Ik zou eens beginnen de brander ook eraf te koppelen, en met 1 geheugenmodule te starten.
Daarna eens kijken of je wat dingen in een andere pc kan plaatsenom te testen of het goed werkt (of andersom een werkende component van een andere pc erin plaatsen).
En als die andere pc er dan is, gebruik de pc kast daarvan, als die een speaker heeft, even om de speaker daarvan aan te sluiten op het moederbord. (hoe? zie die PDF op pagina 16 - op papier genummerd als 10)
Want niets is zo vervelend als helemaal niets horen wat er fout kan zijn, en dan ben je dus lang bezig met uitvinden waaraan het ligt :o
10 februari 2008 14:36
-
erwin_w
Was net al bezig om de pc te starten met ??n geheugenmodule, geen goed resultaat.
Zal nu eens de componenten loskoppelen en met zo min mogelijke hardware laten starten.
Mocht dit allemaal niet helpen dan geef ik de pc weer terug, heb weer een drukke week voor de boeg en wilde vandaag er eens naar kijken.
Maar ik zal de tips aan hen doorgeven, ze zullen er wel mee naar de winkel gaan denk ik zelf (men probeerd het altijd eerst via de goedkopere weg h?)
Bedankt voor de hulp.
10 februari 2008 14:39
-
louwrens
cpu mss wat scheef? had dat vorige week ook, na het pc uitmesten (A)
bios geeft geen piepjes en er komt geen beeld en de fans draaien
10 februari 2008 15:12
-
erwin_w
Diegene van wie die pc is maakt deze niet open, ze durven er niet aan te komen.
Het zou dan alsnog aan de scheve CPU kunnen liggen natuurlijk, ik zal dit deze week ff checken als ik er tijd voor hebt.
Bedankt voor de tip.
10 februari 2008 15:17