ik heb vandaag van me nicht te horen gekregen dat haar pc niet meer opstarte.
ik heb er naar gekeken en de eenigste wat ik nog net kon zien was dat die cpu fan error aangaf
de fan van de cpu draait gewoon goed ik heb het goed schoon gemaakt maar het blijft de zelfde foutmelding geven.
ik kan ook helemaal niet in de bios of zo kan gewoon helemaal niks.
zodra ik de opstart knop in druk na enkele sec gaat die van zelf uit soms blijft die wat langer aan staan en geeft de foutmelding cpu fan error en sluit meteen daarna weer de pc.
nou vraag ik me af moet ik een nieuwe cpu koeler kopen of zou het ook aan de cpu zelf kunne liggen?
08 februari 2008 23:58
lordievader
Probeer eerst eens de CMOS te resetten, voor een how-to kijk in je mobo-boekje. Even een waarschuwing als je dat doet ben je wel alle instellingen van je BIOS kwijt.
Kan je trouwens iets meer informatie geven? Over welke PC gaat het en wat zit erin?
09 februari 2008 00:11
goldenpower
het gaat over een asus moederbord type P5GDC
Socket 775 - Pentium 4.
DDR1 of DDR2 geheugen bankjes
Intel 915P chipset
Intel ICH6R voor 4x sata raid
PCI Express 16x slot
Doe een bios reset, kan gewoon door het batterijtje er een poosje uit te halen
09 februari 2008 09:29
luccey
Heb je de ATX stekker er wel goed in zitten?
09 februari 2008 09:33
stijnb
zijn alle kabels wel goedverbonden.
mss kan het zijn dat je fan niet goed verbonden is met je mobo?
ook iets kan hem een paar dagen laten rusten en dan hem terug opstarten.
09 februari 2008 10:29
easyboarder
Als de CPU fan wel draait maar als ej toch een error krijgt, kan het zijnd at de CPU fan op een systemfan is aangesloten op het moederbord. Volgens het mobo draait de cpu fan dan niet en krijg je een error. Controlleer ff of alles er goed op zit. en dat de cpu fan ook daadwerkelijk op de cpu fan connector zit
09 februari 2008 11:57
goldenpower
ik heb de cmos betterij eruit gehaald heeft niet geholpen
de atx stekker zit er goed in ook alle andere kabels zitten er goed in
de cpu fan kabel zat niet in de cpu fan connector maar zat in de PWR_FAN1 volgens de handlieding
heb het in de cpu connector geplaatst maar het probleem blijft het zelfde
wat me ook opvalt dat de cpu koeler en dat grijze blokje daaronder niet goed op de cpu vast zit er zit wat speling in is dat normaal?
heb tijdens het opstarten de cpu koeler beetje tegen de moederbord geduwt waardoor de pc iets langer aan stond maar dit keer stond op de scherm overcloking faild press f1 to re-configuration en press f2 to load configuration ik heb op f2 gedrukt vervolgens ging die windows laden en ik duw nog steeds de cpu koeler wat aan tegen de cpu net als de welkom scherm kwam ging die weer uit.
dus ik denk dat ik de cpu koeler met dat grijze blokje wat strakker moet zetten.
09 februari 2008 14:44
bj farmore
Nee, er mag geen speling in zitten. De koeler moet strak tegen de cpu aangeduwt zijn. Zo niet word de de cpu niet goed gekoeld. Dat heb ik ook gehad dat de koeler niet goed zat en hij kwam ook niet verder dan waar jij nu zit. Alleen kreeg ik de meldingen niet, vanwege een andere bios vermoed ik.
Heb je niet een een andere koeler van een pc in de buurt toevallig?
09 februari 2008 18:12
goldenpower
bedankt voor julie hulp de koeler zat niet goed vast me nicht heeft het waarschijnlijk laten valen of zo heb de koeler er goed op geplaats nou doet die het zonder problemen