-
stephan90
Hey TW'ers,
EVGA heeft 4 versies van de 8800GT uitgebracht
met verschillende Core en Memory snelheden maar toch dezelfde koeler.
Ik heb de core en memory speed erachter gezet.
1. De 8800GT 600MHz Core ,1800 MHz memory
2. De 8800GT Superclocked Edtion 650MHz Core, 1900 MHz memory
3. De 8800GT KO 675MHz Core, 1950 MHz memory
4. De 8800GT SSC 700MHz Core, 2000 MHz memory
Nu vraag ik mij dus af of het schadelijk is de Core en Memory speed te verhogen
met Ntune? Want als ze verder identiek aan elkaar zijn en dit het enigste verschil
is, dan kan je jezelf een standaard 8800GT aanschaffen en hem opvoeren tot een SSC?
Ik heb niet kunnen vinden of dit schadelijk is, of dat dit ?berhaupt wel mogelijk is en
dat de kaart dan niet te heet word.
02 februari 2008 13:28
-
bj farmore
Het kan wat schadelijk zijn, bij alles wat je overclockt. Je moet weten wat je doet en nooit zomaar alles omhoog gooien. Langzaam en geleidelijk aan steeds testen of hij nog stabiel is en wat op de temperatuur letten. Maar van wat ik hoor is de 8800GT een goede overclocker.
Uiteindelijk gaat de levensduur er wel wat op achteruit, maar die is vaak zolang dat als de levensduur voorbij is jij alweer een andere kaart hebt.
02 februari 2008 13:33
-
blacksorcerer
Dat er versies van zijn die (stevig) zijn overgeclockt wil absoluut niet zeggen dat je met een versie daarvan die dat niet is, even ver kan komen, of ?berhaupt wel een beetje fatsoenlijk kan overklokken.
Daar moet je dus maar een beetje geluk mee hebben, want het enige dat die overgeklokte versies je leveren is juist de garantie dat ze op die hogere klok stabiel lopen en je daar ook garantie op krijgt van de fabrikant.
Het is net als bij een CPU, al heb je een exact zelfde CPU uit eenzelfde stepping, week of zelfs batch dan nog kunnen er totaal verschillende resultaten geboekt worden bij het overklokken, nog helemaal afgezien van de andere componenten die je daarbij gebruikt.
Of het schadelijk is? Als je geen gekke dingen gaat doen, zoals voltmods of extreme koeling, dan kan het weinig kwaad, zolang je maar in stapjes overklokt en steeds met bijvoorbeeld ATItool controleert of er geen artifacts/errors optreden. Houdt wel de temperatuur van de GPU in de gaten dat die niet te hoog wordt (ook al kunnen gpu's over het algemeen de 100 tot 115 zelfs aan) anders heb je wel andere, dan de stockkoeling, koeling nodig
02 februari 2008 14:21
-
stephan90
Ik zal eens kijken of ik de Core en Memory speed allebei 100MHz omhoog kan gooien zodat hij de snelheden van een SSC haalt, maar natuurlijk wel zien of hij nog stabiel draaitging me er even om dat het zo makkelijk kan met Ntune van nVidia want wat ik vaak hoor is dat overclocken lastig is, en gewoon een metertje naar rechts trekken is niet echt moeilijk :P zodra ik weer thuis ben horen jullie of het gelukt is.
02 februari 2008 17:48
-
leviathan
Stapsgewijs is toch meer aan te raden dan gewoon in een keer +100MHz, want bij staps gewijs kun je meteen zien vanaf welke clockspeed het fout gaat.
02 februari 2008 17:57
-
stephan90
Ja ik bedoel dat ik uiteindelijk een verhoging van 100MHz wil halen, maar natuurlijk niet in 1x. Lijkt me dat je dan vooral op de Temperatuur moet letten, ik zal natuurlijk eerst nog wel even wat research doen op google naar het verhogen van de Core en Memory speed en als jullie nog tips/idee?n hebben, laat me het vooral weten
02 februari 2008 18:02