usb aansluiten op mobo
januari 2008
-
blingkingheej..
ik heb een AsRock K7S41GX moederbord. er zitten 4 usb poorten (op de achterkant van de kast) aangesloten.
ik heb 2 usb poorten voor, maar die zijn niet met de mobo aangesloten.
Dus heb ik op de asrock website gekeken.
de mobo
daar kan je onder aan de mobo. usb-kabeltjes aansluiten.
Het probleem is. die kabeltje zijn in 4 delen verdeeld. met elk kabel een andere kleur.
hoe moet ik ze nu aansluiten. ik heb ze al in willekeurige volgorde gezet, maar toen starte de pc niet op:S
iemand enige idee?
alvast bedankt ;)20 januari 2008 13:27 -
blacksorcererMeestal lopen die kabeltjes allemaal bijeen in een connector (zwart blokje, met 2x 4 punten, waarvan er 1 dicht is en de rest open) zoals onder op het plaatje.
Als dat bij jou losse kabeltjes zijn, kan je het beste even de pn layout opzoeken van een dergelijke normale connector, dan weet je waar normaal de verschillende kleuren kabeltjes zitten (5v, gnd, data in, data out) en zou het gewoon moeten werken.
[img]http://direct.xtronic.be/shop/images/usb-internal-internal.jpg[/img]
Als je het nergens kan vinden (lijkt me overigens sterk (a)) dan is hetwel fijn als je even vertelt om welke behuizing het hier gaat en het liefst ook ff een foto'tje maken van de verschillende kabeltjes (de kleuren kunnen wel eens verschillen).20 januari 2008 14:18 -
blingkingok, maar k heb nog een andere vraagje.
ik weet niet zeker of ik ze wel op de goeie plek aansluit. Bij die plek zitten 2 rijen. de bovenste heeft 5 pins en de onderste 4 pin. zit daar enige verschil is?20 januari 2008 14:23 -
blacksorcererdie 2x 4 wat ik bovennoemde moest inderdaad 2x 5 zijn :-#
in je moederbord staat als het goed is ook de pin layout, zie hier een voorbeeld: [url]http://pinouts.ru/Motherboard/usb_internal_pinout.shtml[/url]
vervolgens moet je alleen even uitzoeken welke kleur kabeltjes de juiste zijn, zo is zwart altijd wel ground (gnd), maar ik denk dat je het beste gewoon even een andere pc in huis (of bij de buren/famiie/vrienden) even kan openmaken en vergelijken. Of even wat doorzoeken op Google Afbeeldingen naar plaatjes van internal usb cables/connecters waar de kleuren op te zien zijn.
Ondertussen weten we nog niet welke behuizing je nou hebt?
en heb je daar geen boekje/blaadje bij gekregen?
staat er ook niets opdiekabeltjes (of de connecters van de kabeltjes) geschreven?20 januari 2008 14:31 -
blingkingdeze pc is al best oud. En hij was al een keer kapot gegaan. en vervolgens gemaakt door een vriend dus, ik heb de boekjes niet meer.
maar die webste die je stuurde is heel handig. want er staan op die kabeltjes allemaal van die teksten.
nu weet ik welke ik waar waar moet plaatsen..
ik ga het nu gelijk ff uitproberen, als het niet lukt dan meld ikhet even;)
bedankt voor je hulp
-EDIT-
BS super bedankt het is gelukt. de usb poorten doen het;)20 januari 2008 14:36 -
xp 2Ik kan je wel zeggen dat het best risicovol is...
Als je je +5V op een van de datalines had aangesloten was je moederbord gaan fikken...
Zelf al eens gezien... Southbridge kapotgebrand20 januari 2008 15:48 -
blingkingdankzij die site van BS heb ik de goeie volgorde en is het gelukt:D20 januari 2008 16:14
-
blacksorcerer@XP2: het is eerder zo dat de aangesloten apparatuur kapot zal gaan, dan het moederbord zelf, indien die apparatuur er niet tegen beveiligd is. Ik denk eerder dat er nog een voedingsbron op de usb header ophet mobo is aangesloten waardoor dat moederbords southbridge is kapotgegaan? Hoe dan ook, zoiets wil je natuurlijk niet hebben :o
Maargoed dat is hier gelukkig niet gebeurt, al raad ik het voor een volgende keer absoluut aan eerst de moederbordhandleiding te bekijken, google zoeken of hier te posten voordat je zomaar willekeurig pinnetjes op je moederbord aansluit ;)
Gelukkig is het opgelost Blingking20 januari 2008 16:42