Hallo,
Ik heb nu een heatsink op een usb stick gemonteerd, en daar wou ik ook nog een fannetje bij doen.
Zo ziet de USB stick er nu uit:
[url]http://img215.imageshack.us/my.php?image=dsc04341uu1.jpg[/url]
[url]http://img444.imageshack.us/my.php?image=dsc04342lr0.jpg[/url]
[url]http://img444.imageshack.us/my.php?image=dsc04344kt0.jpg[/url]
En deze fan wil ik erop doen:
[url]http://img90.imageshack.us/my.php?image=dsc04346ip4.jpg[/url]
Nou was mijn vraag: Waar haalt de stick zijn stroom vandaan, als ik dat weet kan ik de rode en zwarte draadjes van die van erop doen en dan heb ik een gekoelde usb stick.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
-LordieVader
Edit: links fix
12 januari 2008 16:09
Account verwijderd
Hmm, dat gaat moeilijk worden. Oke het zal wel af te tappen zijn, maar die chip is zo klein dat er niet echt een fatsoendelijk aanhechtingspunt gaat zitten..
Waarom zou je het ook willen eigk? :P Het is toch helemaal niet nodig :O:P
12 januari 2008 16:24
leviathan
Stroom van de USB poort zelf. Heb je een blauwprint van het printplaatje?
Was het eerst een MP3 speler? Met display? Dan zou je die misschien op die plek aan kunnen sluiten waar het display eerst zat.
Maar verwacht je dat dat krachtig genoeg zal zijn?
12 januari 2008 16:26
lordievader
Nee maar wel leuk :P Ik wil hem trouwens niet vanaf de chip aftappen maar gelijk vanaf de usb connector. (Ik was niet duidelijk genoeg :()
Het was van een normale usb memory stick die ik van mijn moeder heb gekregen (die zij weer van boekblad heeft gekregen). Blauwprint van het printplaatje waar kan ik die vandaan halen?
Misschien nog duidelijker: http://www.metacafe.com/watch/701904/usb_powered_fan/
Maar dan i.p.v. die kabel de usb connector van de usb stick gebruiken (hoop dat het kan :))
Edit voor hieronder: Het is een usb stick van 65mb en ik wou er wat leuks mee doen en toen zag ik die heatsink, dit is overgens ook mijn eerste poging met dit soort dingen.
modden/tweaken is altijd wel leuk... maar ik begrijp ook nog niet helemaal waarom je dat zou willen doen :p
op internet vindt je makkelijk ngo meer plaatjes en uitleg over USB, of je moet al ff de offici?le specificatie downloaden.
12 januari 2008 16:28
Account verwijderd
Je zou wel zoals in dat filmpje een tweede kabel usb kunnen laten lopen, dat is de makkelijke variant.
Dan de moeilijk, en de fijnste. Zorgen dat je ze kunt solderen aan de uiteindes van de usb connector. Als een usb al genoeg stroom geeft voor de usb stick en de fan, dan zou dit wel mogelijk zijn ja. Dan zou je volgens het kaartje van Blacksorcerer en rode aan het eerste pinnetje moeten steken, en de zwarte aan het vierde. Hierbij ben ik gewoon uitgegaan van de kleur..
12 januari 2008 16:48
xp 2
Das toch poepsimpel?
Ik heb de stroomcontactjes waarop je moet soldere ff aangeduid, de 2 buitenste van je connect tor gewoon :o
Ik heb het voor elkaar gekregen, nouja half. Het was in het plaatje van Blacksorcerer 1 en 4, maar nu kunnen wij de soldeerbout niet meer vinden :(. Dus we moeten een nieuwe kopen, als het gelukt is zal ik hem hier nog wel laten zien.
12 januari 2008 18:21
xp 2
Maar... als ik vragen mag??
Waarom zou je een HS op je usb stick willen?
Dat ding wordt toch niet warm?
EDIT: sory, niet gezien :o :p
[size=8]Ik wil die verwijderknop terug !![/size]
12 januari 2008 18:25
lordievader
[quote]Het is een usb stick van 65mb en ik wou er wat leuks mee doen en toen zag ik die heatsink, dit is overgens ook mijn eerste poging met dit soort dingen.[/quote]
[offtopic]Lees het topic eens door.[/offtopic]
12 januari 2008 18:28
martensupport
Je moet wel rekening houden met de stroom die de fan gebruikt. USB levert max 5 volt en missschien trekt de USB poort een fan en een usb device niet.
Had je die fan niet beter op de andere kant kunnen zetten? Nu zit ie direct tegen de systeemkast zelf aan, dan heb je nog geen airflow. En waarom ligt de heatsink trouwens op zn zij?
Je hebt nu wel een originele USB-stick ;)
16 februari 2008 19:03
kazmi
Ziet er allerminst veilig uit, maar wat the heck.
Origineel, Funcioneel en goed uitgevoerd.
Netjes lordie!
16 februari 2008 19:34
stijnb
ga je je usb stick overclocken :')
16 februari 2008 19:53
lordievader
Lol, kom maar met een tutorial, ik heb namelijk nog nooit gehoord van een USB stick overclock.
Klinkt trouwens wel leuk :p
16 februari 2008 20:04
stijnb
ja ik ook niet hoor :')
16 februari 2008 20:05
keitaro
Ziet er origineel en geinig uit. Leuk vooral dat dat fannetje zijn 5 volt uit de usb weet te trekken.
Wat alleen raar is. De passieve blok op zijn zijkant :S want zeer weinig warmte verspreiding geeft. En de fan gaat tegen de kast aan blazen.
Als je het passieve blokje op onderkant had vast gemaakt op de stick en daarweer op de fan had het meer resultaat gehad qua cooling lijkt mij.
16 februari 2008 22:44
lordievader
De fan blaast niet tegen de kast aan maar juist tegen de heatsink. En een USB stick word over het algemeen al niet warm dus of het meer resultaat heeft of hij op de zijkant of op de onderkant zit maakt niet veel uit. Hij zit ook op de zijkant omdat het dan iets beter past, nu steekt hij (samen met de fan) uit naar boven, anders naar boven en naar de zijkanten.
16 februari 2008 23:30
keitaro
Uiterraad blaast de fan tegen de heatsink aan. Maar aan de andere kant van de fan zuigt hij die lucht. Terwijl die kant tegen de kast aan zit... wat dus weinig airflow oplevert.
een USB stick levert idd geen wartmte op. Anders zaten er van hun zelf wel heatsinks oid op. Maar ik neem aan dat je dit gedaan hebt voor een bepaald doeleinde. het versnellen van lees en schrijfsnelheden van de chip oid. Wat dus meer warmte gaat produceren.
Blijft erg grappig en in deze situatie zou de heatsink niet er op hoeven zoals een heatsink eigenlijk hoort. Maar met andere dingen waar je dit ook gaat doen wat veel warmte levert is het wel van belang natuurlijk.
17 februari 2008 00:27
lordievader
Nou eigelijk had ik het niet gedaan om de IO snelheden te verbeteren,ik zat boven (aan mijn huiswerk) en ik wou zien hoe mijn usb stick eruit zag vanb binnen, ik had hem opengemaakt en toen dacht ik het is micchien leuk om er een heatsink van een oude laptop op te doen (laptop was al stuk). En van het een kwam het ander en tada.
BTW hoe zou ik die snelheden kunnen versnellen?
17 februari 2008 10:11
louwrens
datasheet opzoeke;)
op de chip staat meestal een merk en type
en die hierin pleuren: http://alldatasheet.com