Ik heb een best mooie maar ook oude compaq armada E500,
ik heb er een paar vraagjes over:
1. Sinds 2 dagen herkent de pc de accu niet meer, ik snap er helemaal niks van want normaal doet hij het gewoon wel.
2. hij heeft maar 64 mb geheugen, kan ik dit gewoon upgraden naar 512MB?
en weet iemand wat voor soort geheugen er in moet?
3.niet heel belangrijk maar is er een losse 32mb videogeheugen kaart die in een laptop kan te koop?
nieuw zijn ze niet te krijgen maar ik wil wel wat voor een 2e handsje bieden
bedankt alvast!
04 januari 2008 16:09
arjan_sa
@Xp2.. je hebt niks geschreven...
1. misschien is je pc accu kapot:S. Probeer eens een andere of ga naar een pc winkel. Je kan ook de accu eruit halen en hopen dat er een knopje op zit waarmee je kan checken hoe "vol" de batterij is. druk die eens in.
2. Je kan het upgraden, maar dan moet je kijken of je genoeg slots hebt. naar 512 lijkt me onwaarschijnlijk omdat je maar 64MB hebt op het moment. Onderin je laptop zie je allemaal kleine schroefjes aan de buitenkant, laat die zitten en zoek naar kleine (ik kom niet op de naam) platen:
[img]http://img166.imageshack.us/img166/4351/bottomlm4.jpg[/img]
daar moet het in kunnen..
3. Je kan niet los videogeheugen kopen voor zover ik weet. Wel kan je een hele grafische kaart kopen, maar het is duur om er een in een laptop te laten plaatsen (dat kan behoorlijk moeilijk zijn). Dus dat is denk ik geen optie. Maar ik weet het niet zeker!
04 januari 2008 17:07
vixsta
Oke bedankt ik zal morgen naar de pc winkel gaan en vragen of ze mijn accu kunnen checken!
maar er staat wel dat mijn accu 50% vol is trouwens
04 januari 2008 17:19
xp 2
[size=8]Wtf? dan typ ik een hele post en dan komt er niks te staan?? :s
TW heeft echt een update nodig
Edit: juist weer??:s[/size]
[size=8][color=blue]Admin: [/color][color=black] weet je zeker dat alle tags correct waren afgesloten? Sommige tags (de niet-offci?le die niet bij de Help > UBB staan) kunnen bij verkeerd afsluiten of nestelen een probleem veroorzaken, dat ze niets laten zien, i.p.v. de ubb tag in plain tekst te laten zien. Als je niet weet wat er fout is in een tekst, kan je een admin/mod een PM stren, die kijkt er dan naar. [/color][/size]
[size=8][color=blue]Admin Etienne: [/color][color=black] Ik had je post verwijderd. In de post stond alleen de quote, niets anders.[/color][/size]
04 januari 2008 17:42
luccey
[quote=99728] Dat komt door dat je je [code][/[/code] niet goed hebt gesloten, dat heb ik ook wel eens. :S
@vixsta: Heeft niemand in de buurt bij jou ongeveer dezelfde accu? Dan kun je 'm namelijk controleren. ;)
04 januari 2008 17:58
sjz
Ik heb exact dezelfde laptop... Je kan het diskette station en de batterij er gewoon "uitschuiven". Doe dit met de batterij.
Kijk dan eens erg goed naar die batterij. Als het goed is, vind je ergens een h??l klein knopje. Druk dat knopje in met een pincet. Groene lampjes gaan dan ergens op de batterij branden, deze tonen je hoe vol de batterij geladen is.
Als er geen batterijtjes branden >> batterij stuk of leeg. Daar kan je dan helaas niets tegen doen, de Armada E500 is best een oude laptop. Ben je er overigens zeker van dat het maar 64 mb ram heeft? De mijne heeft er 128, en dat was toch standaard voor de E500...Link
Verder: je kan daar geen videokaart in steken. Helaas.De ingebouwde videokaart is "all you've got", meer kan je niet doen.
Wat dat upgraden van het Ram betreft, je kan die eens opendoen. Garantie heb je daar ook allang niet meer op. Natuurlijk moet je oppassen dat je niets per ongeluk stuk maakt. :s
Of veiliger: ik denk dat daar wel documentatie over te vinden is. Ik zal eens eventjes voor je kijken.
04 januari 2008 22:53
martensupport
Kijken hoeveel en wat voor Ram je hebt kun je doen met het programma Everest, of met Aida32.
Waarschijnlijk iets van Sodimm pc 133 of pc100 maar dat staat vast wel in een manual(wel online).
Het bijplaatsen van geheugen zelf is niet moeilijk, meestal een kwestie van klempje openmaken en even goed kijken hoe de al geplaatste ram erin zit.Vaak is het een kwestie van er schuin in plaatsen en dan naar beneden vast klikken (maar dat staat ook wel als het goed is precies in de manual)
05 januari 2008 01:02
vixsta
Ik heb de accu gecontroleerd en hij is gewoon vol, maar wat ik niet snap is dat de accu er steeds uitvalt dat komt omdat dat klemmetje nu kapot is.
maar er zit daar niks elektronisch in dus ik snap niet dat hij het niet doet.
ik denk trouwens wel dat het aan de pc licht want als ik de voeding eraf haal MET accu dan doet hij het nog 10 sec
en zonder valt hij direct uit?
06 januari 2008 12:03
arjan_sa
misschien is je pc gewoon te oud geworden.. en moet je altijd met een voedingkje, het kan zijn dat er iets kapot is...
06 januari 2008 12:56
sjz
Ik vrees dat er iets met de batterij mis is hoor, je kan eventueel nog kijken of de batterij echt stevig op zijn plaats zit (omdat hij er blijkbaar altijd uitgljd) maar verder kan je daar gewoon niets meer aan veranderen. Op HP kan je heel misschien een andere batterij kopen, maar als dat al mogelijk zou zijn, is dat waarschijnlijk duur.
En wat RAM betreft, voordat je hier geld aan uitgeeft moet je jezelf wel eerst afvragen of de laptop dat geld nog waard is. Bovendien zullen dat verouderde Ram-modules zijn, die je misschien zelfs nergens meer eerstehands kunt verkrijgen (zelf ben ik niet zo verzot op dat hele tweedehands-gedoe) en dus ook duur zullen zijn.
Dan nog een minpuntje, al kan ik hier verkeerd zijn: als ik het goed heb, heeft de Armada E500 maar 1 ram slot. Dat had zijn voorganger (die ik ook nog in bezit heb gehad) nl. ook.