Ik heb een probleem met de pc van mijn ouders, vanmorgen klaagde mijn moeder dat windows steets in 1 keer afsloot zonder dat te melden etc. Daar kreeg ze een foutcode bij, maar voor dat ik die kon opschrijven sloot de pc zich weer af.
Sinds dien start de pc niet eens meer op, hij komt tot het XP boot scherm, en dan krijg je een fractie van een seconde een blauw scherm te zien (ik hoop geen BSOD, maar dat zou best wel eens kunnen) en dan start de pc alweer opnieuw op.
Specs:
CPU: AMD Duron 800mhz
Mobo: I don't know, ik zal zo even kijken
RAM: 512mb DDR dualchannel
Graka: NVIDIA 2 series (ik weet niet welk type) AGP 4x
HDD: 1 van 40gb en 1 van 8gb (ik weet niet wat voor 'n types etc, maar ze draaien volgensmij op IDE)
Optische drives: 1x DVD en 1x CD
Meer heb je denk ik niet nodig. ;)
Wat ik al gedaan heb:
[li]Mobo gereset;[/li]
[li]Boot volgorde al veranderd;[/li]
[li]Onnodige dingen in bios uitgezet.[/li]
Mijn ouders zouden het heel erg fijn vinden als hij gemaakt kan worden zonder Windows opnieuw te laten installeren.
04 januari 2008 14:08
blacksorcerer
BSoD = [color=blue]Blue[/color] Screen of Death
Dus het lijkt me sterk dat jouw blauwe scherm iets anders is ;)
Kijk even in de bios, en zet daar iets uit dat lijkt op reboot on error ofzo. Je moet voorkomen dat de pc driect opnieuw opstart zodat je kan zien welek foutmelding het is en daarmee zoek je dan eerst op Microsoft, of desnoods Google.
04 januari 2008 14:13
druipsnuit
Probeer eens met de windows cd te herstellen !
04 januari 2008 14:14
luccey
Z'on soort optie stond niet in de bios, het is een vrij oud mobo (al zeker 4 jaar oud, miss wel meer), dus ik denk dat ze dat er toen nog niet op hadden.
Er stond ook niet een gelijkwaardige optie. :S
[quote]Probeer eens met de windows cd te herstellen ![/quote]
Ik weet niet of dat zal helpen, ik zou daar graag eerst zekerheid over voor dat ik dat probeer. Ik heb namelijk niet de beste ervaringen met Windows herstellen.
04 januari 2008 14:21
blacksorcerer
@Druipsnuit: waarom zo snel zo'n radicale oplossing? Dat is meer iets voor als al het andere niet lukt, of als je zeker weet dat het een foutief systeembestand/-instelling betreft.
@Luccey: kun je niet even wat foto's maken van de Bios-schermen, want zonder die code kom je niet ver...
Dan kan het vanalles zijn.
04 januari 2008 14:25
knarf
Als je dat blauwe scherm ziet moet je heel snel een paar keer op de pause/break toets klikken
04 januari 2008 14:25
rubenus
Het probleem hoeft niet softwarematig te liggen. Als je meer te weten wilt komen zul je toch eerst de foutmelding moeten geven die het BSoD geeft.
04 januari 2008 14:26
luccey
[quote=99703]zou ik proberen, ik edit zo. ;)
EDIT:Hij zegt nu iets van memory size wrong, ik zal even een foto maken. ;)
Er staat iets van (ik heb het gefilmt, maar het staat er niet helemaal op. :():
[b] Er is een probleem gevonden, Windows is afgesloten en scha..... (stond er niet op)
Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ...
Moet u de computer opnieuw opstarten, als het scherm dan nogmaals verschijnt kunt u de volgende stappen ondernemen:
Controleer of er voldoende schijfruimte beschikbaar is, sch....
het stuurprogramma uit wanneer dit in het stop...
oopgegeven, of raadpleeg u (hier staat verder niks meer. :S)[/b]
ik weet dat dit erg onduidelijk is, maar we gaan nu controleren of we nog voldoende schijfruimte hebben.
EDIT:ik had nog wel voldoende schijfruimte. :S
ik ben 'm nu aan 't scannen op virussen, en hij heeft 2 trojanhorses gevonden. Ik ga 'm nu weer in de andere pc stoppen en ik kijk wat hij dan doet. ;)
04 januari 2008 16:50
xp 2
Kan je de foutcodes proberen op te schrijven?
Piept je BIOS mss ook anders dan normaal?
04 januari 2008 16:53
luccey
[quote=99724]
dit is de foutcode:
[code]
Er is een probleem gevonden, Windows is afgesloten en scha..... (stond er niet op)
Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ...
Moet u de computer opnieuw opstarten, als het scherm dan nogmaals verschijnt kunt u de volgende stappen ondernemen:
Controleer of er voldoende schijfruimte beschikbaar is, sch....
het stuurprogramma uit wanneer dit in het stop...
oopgegeven, of raadpleeg u (hier staat verder niks meer. )[/code]
en nee, de bios piept niet als anders. :S
Nou waren wij laatst bij de pcboer bij ons in het dorp, en die zij dat hij een melding kreeg ofso dat de hdd binnenkort kapot zou kunnen gaan, maar hoe kan ik dat controleren of dat ook gebeurt is? :S