Ik had 2 vraagjes:
[li]Mijn chipset ondersteunt DDR2 400/533 geheugen, maar past dat ook in mijn mobo? (ik heb er nu 1 bankje van 512mb DDR400 in zitten.)[/li]
[li]En als ik dan een bankje van 1gb op DDR2 533 heb gehaalt, kan hij dan dualchannel lopen met mijn DDR400 geheugen?[/li]
Hier staat dat hij DDR2 ondersteunt, ik weet het niet zeker of hij dat doet, dus ik zou het wel willen weten.
[offtopic] @admin/mod: Ik wist geen betere titel, als jullie dit niet fatsoenlijk vinden, dan zeg het maar, dan verzin ik wel wat anders. ;)[/offtopic]
02 januari 2008 19:23
blacksorcerer
Kijk in je boekje dat je bij het mobo kreeg, of download handleiding van de fabrikants site.
Als er staat dat het DDR2 aankan, moet je dus een DDR2 module kopen, geen DDR.
Als je geheugen koopt van DDR2 400MHz en dual channel wil draaien met DDR2 533MHz modules, dan gaat het op de laagste draaien, 400MHz dus.
Met verschillende modules wil dual channel niet altijd werken, en koop het liefst ook geheugen wat in een QVL (quality vendors list) in het mobo boekje staat zodat je zeker weet dat het werkt.
Misschien kan je even aangeven om welk mobo en chipset het hier gaat.
Er zijn slechts enkele mobo's die DDR ?n DDR2 aankunnen. Die hebben dan verschillende slots, dit staat dan uitgelegd in je mobo-boekje.
Als het deze is: MSI ms-7104, dan kan er geen DDR2 in volgens MSI zelf... (mobo zelf heet daar PM8M-V (MS-7104))
[quote]Main Memory
? Supports Four memory banks using two 184-pin unbuffered DDR333/400 DDR DIMM.
? Supports up to 2GB memory size.
? Supports 2.5v DDR SDRAM. [/quote]
02 januari 2008 19:27
luccey
[b]Mijn mobo is: MSI PM8M-V H (MS-7104 v2)
North Bridge: VIA P4M800 Pro
South Bridge: VIA VT8237[/b]
Maar bij Everest staat onder het kopje moederbord en daaronder ook weer moederbord, dit:
[img]http://img138.imageshack.us/img138/8753/geheugenkj7.png[/img]
EDIT:Ik heb geen boekje van mijn mobo, dus ik download 't even. ;)
02 januari 2008 19:36
xp 2
Nope, je mobo kan wss alleen DDR2 aan, maar je chipset, die ik ook op mijn asus P5VDC-MX heb, ondersteunt wel DDR en DDR2, mijn moederbord heeft dit ook, maar jouw moederbord heeft dus blijkbaar alleen DDR2.
Het uitsparingkje tussen de contactjes is ook verschillend bij DDR en DDR II
02 januari 2008 20:02
kazmi
Vaak is het zo dat, als de chipset het aan kan, de mobo het ook aan kan. Om te kijken of het past moet je even de kap er af halen(of een relevante foto vinden op internet). Als er dan 2 verschillende soorten sloten aan wezig zijn, kan je er DDR 2 in stoppen.
Je geheugen kan alleen dualchanel lopen met een zelfde soort geheugen: DDR +DDR, DDR2+DDR2, DDR3+DDR3 enzovoorts.
Ik heb tot heden nog niet gehoord dat er een kruising nodig is, IVM de opbouw van het geheugen.
Misschien heb je nog wat aan de guide van Tweakers.net
[url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1219978[/url]
02 januari 2008 20:03
xp 2
Je mag op zo'n mobo btw geen DDR en DDR II teglijk gebruiken, omdar DDR op 3.3V en DDR II op 1.8V (of zoiets :p) draait, hiervan kan je chipset kapotgaan
02 januari 2008 20:06
luccey
[quote=99426]
Maar mijn mobo ondersteunt zobijzo DDR, want dat zit er nu in. Maar op dat laatste screenietje staat: 2 DDR DIMM sloten dus ik weet het niet echt meer, de een zecht alleen DDR2 en de ander alleen DDR en weer een ander DDR ?n DDR2. :S
02 januari 2008 20:09
xp 2
ok, jij zegt DDR, dus het is [size=12]DDR[/size]
Dat hierboven was alleen uitleg...
02 januari 2008 20:11
sjz
[quote=99428]
Nah, dat kan geen kwaad hoor. ;)
En wat Everest betreft: programma's zoals Everest (Belarc is een gratis alternatief voorbeeldje...) kunnen er soms mis zitten. Het gebeurt gelukkig niet al te vaak, maar het gebeurt. Daarom zijn ze dus niet altijd 100% betrouwbaar.
02 januari 2008 20:14
luccey
[quote=99431]
Nou, sorry hoor dat ik het antwoord zo graag wil weten. :S
Maarja, ik haal wel DDR geheugen, dan ben ik er tenminste zeker van dat het werkt. ;)