ik ben er vrijwel zeker van dat ik de opteron 180 neem
thx for your time !
26 december 2007 13:31
bj farmore
Ik heb nu ook een opteron in mijn pc geduwt.. Een opteron 146 die gelijk staat aan een AMD athlon 3200+ alleen heeft de opteron het dubbele cache.
Hij draait ook standaard op 2.0 GHz (net zoals de Athlon) en ik heb hem nu stabiel op 2.9 Ghz draaien, daarmee wou ik maar even zeggen dat het goede stabiele overclockbare processoren zijn;) zelfs de temperatuur is netjes gemiddeld 40 graden... ik heb dus nu ook mijn cpu geupgrade:D(+geheugen).. een ook goed;).
26 december 2007 15:50
leviathan
Zoals keit al spoilde, Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden ook voor deze keuze gestaan en ben uiteindelijk voor de opteron gegaan. Niet alleen vanwege de grotere cache (stabielere applicaties), maar ook voor de mogelijkheden. Opterons en Athlons zijn namelijk gewoon precies dezeflde processoren (hebben dezelfde chipnaam) alleen heeft de opteron meer cache en is deze onder de standaard clock geclocked om het systeem in het geheel nog stabieler te maken. Het is immers voor serverdoeleinden bedoeld, en bedrijven kunnen fixe schade oplopen bij een servercrash.
Opterons zijn dus ook de favoriet bij overclockers.
Ik heb mijn 175 ("standaardclock" @ 2,2GHz) nu op 2,42GHz draaien (ga nog wel verder, maar ben er atm te lui voor om te gaan experimenteren) en deze is met de standaardkoeler idle 33 graden Celsius en bij een flinke stresstest kwam deze niet boven de 40 graden uit.
Al om al ben ik dus zeer tevreden met mijn opteron.
Het enige waar je tegenaan zou kunnen lopen zou een nieuwe BIOS versie voor je mobo kunnen zijn (mocht deze al heel oud zijn) en voor de rest werkt alles geweldig.