-
kyentei
Hallo allemaal,
Ik ben niet zo heel erg ervaren met de hardware van een computer. (komt nog wel) en ik ben op zoek naar een degelijke videokaart. Ik heb net mijn verjaardag gehad, en geef a.s. zaterdag nog een feestje, ofterwijl. Genoeg geld voor een lekkere videokaart. Maar nu :O welke kan mijn moederboord aan? Ik weet dat het iets te maken moet hebben met AGP 4x (denk ik?) maar ik ben er absoluut niet zeker over. Ik zoek een videokaart tussen de ?42,- (
deze bijvoorbeeld) en ?120,- (liever wat minder dan de max. prijs natuurlijk!) bekijk even mijn hardware profiel aub, mijn moederboord is: Intel Maryville D850MV
Uiteraard wil ik graag dat mijn pc aero aan kan, en dat de spellen net wat lekkerder draaien (Dit hangt natuurlijk niet alleen af van de videokaart) en op wat hogere graphics kunnen.
Voor degenen die mij willen helpen, alvast bedankt!
11 december 2007 17:57
-
riick
Waarom koop je die bij: ""Deze Bijvoorbeeld"" dan niet?:S
11 december 2007 18:06
-
lbjornl
11 december 2007 18:09
-
kyentei
omdat ik nog zoek, misschien is er wel beter voor een iets duurdere prijs ;)
Edit: @ Lbjornl
Er staat bij: Aansluiting AGP 8x
Ik moet geloof ik ?cht AGP 4x hebben..
11 december 2007 18:10
-
easyboarder
Jij verwacht een fatsoenlijke videokaart te vinden voor AGP 4X? voor AGP 8X is het al bijna onmogelijk om een videokaart te vinden die met de nextgen games mee kan op een hanteerbare framerate. ik heb de info over je moederbord nagezocht op intel.com en je moet inderdaad een AGP 4X kaart hebben, oftewel 1,5 volt. het is NIET mogelijk om een kaart voor een ander voltage te gebruiken met jouw mobo. Ik zeg: Upgraden. Er zijn vrij goedkope upgrade setjes te koop op alternate:
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?articleId=-1065987&showTechData=true
Hiermee ben je tenminste voorbereid op een aantal jaar aan videokaart aansluitingen en CPU ondersteuning. Ik kan je echt niets anders aanbieden met AGP 4X. Wat jij nu hebt is zo ongeveer het snelste wat je kunt krijgen voor je bordje.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Gr's EB
PS.
Dit mobo heeft video onboard, wat betekend dat je niet direct een videokaart hoeft te kopen om beeld te krijgen. het kan natuurlijk wel. Je kunt met de onboard ongeveer net zo goed gamen als met je huidige kaart btw.. Trust me, ik weet het.
11 december 2007 18:49
-
xp 2
Nee, je kan ook een AGp 8x erin duwen
Die gaat dan vanzelf op 4x draaien
Ik zou voor die 7300 gaan, de andere gaan een beetje overkill zijn voor dat systeem...
11 december 2007 18:50
-
easyboarder
Niet waar XP2, lees mijn research. Ik Quote: "The D850MD and D850MV are only compatible with 1.5V AGP cards"
11 december 2007 18:51
-
xp 2
Er zijn ook AGP 8x 1,5 V kaarten, spreek uit eigen ervaring
Mijn mobo support alleen 0,8 en 1,5V kaarten, en ze draaien toch op AGP 8x
En ook op de andere pc, maet AGP 4x heeft er een AGP 8x 1,5V kaart ingestoken
11 december 2007 18:54
-
kyentei
Easyboarder. Voordat het me te moeilijk wordt allemaal :P Dat upgrade setje.. wel heel fijn enzo, maar als ik mijn moederboord erin ga zetten weet ik niet waar het afloopt. Ik heb gehoord dat dit niet te makkelijkste klus is (voor de eerste keer)
zal wel even kijken...
11 december 2007 18:58
-
martensupport
[quote=96700]
Het in elkaar zetten van een computer valt best mee ;) dus zo'n upgrade setje ook wel.
Zelf ongeveer 2 jaar geleden ook voor het eerst een pc inelkaar gezet (ik was toen 15 jaar) En met behulp van internet (hoe processor koeler te plaatsen enz) viel het best mee. Ik was toen zo'n 4 uur bezig met inelkaar zetten (Het zou nu wel binnen een uur kunnen :P, maarja)
Oja, bij dat upgrade setje, daar hoef je niet je huidige mobo voor te gebruikenEr zit er een bij. Het enige wat je nodig hebt is een voeding, een pc case, en een hardeschijf
11 december 2007 21:11
-
kazmi
@martensupport, er zit ook een boekje bij:p en je kan de stekkers gewoonweg niet anders plaatsen dan zij zijn bedoeld. Ik heb nog nooit iemand een processor in de geheugnsloten zien stoppen(porberen te rammen), en die mensen hebben nog nooit gehoord van een processor.....
Ik dacht dat, net als met PCI express, het moederbord automstisch de spanning(vots) veranderd, en je dus kan downscalen naar AGP4x in plaats van AGP8x.
Net als met een processor die een te hoge bus snelheid heeft, en je geheugen die sneller is dan je moederbord aan kan.
12 december 2007 07:13
-
kyentei
Ik had al wel door dat er een nieuw motherboard bij zit. Ook de duo core bevalt me best welEr staat bij dat er max 2 gb ram in kan, maar wat zit erbij?O.o Ik kan het idd wel proberen, zolang ik m'n hdd maar houd.. maar er zit geen videokaart bij?
12 december 2007 08:28
-
danox!
Sorry, maar ik denk dat je met de 7300 ook niet ver zult komen, maar een upgrade in dit geval het beste is, maar dan moet je waarschijnlijk nog weel een videokaart erbij kopen. Een upgrade van rond de ?150,- plus een videokaart zoals dit:
http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?baseId=3335&artno=jaxvx1
Dan ben je voor ?250,- klaar met een gloednieuwe pc.
12 december 2007 09:32
-
lbjornl
[quote=96734]
Met een 7300 kun je nu niet extreme gaan gamen maar het blijft wel een goede prijs/kwalitiet !
Dit weekend ga ik eens proberen of ik met doe 7300 van mij crysis kan gamen ( alles op laag natuurlijk maar ...) Kan altijd is proberen h
12 december 2007 12:01
-
xp 2
[quote=96698]
Ja, endan, er zijn zelfs 1,5 V 7600 GT's met AGP 8x
12 december 2007 15:07
-
bj farmore
Als je kijkt zie je dat het verschil is dat het aansluiting ("gouden randje") bestaat uit 3 stukjes bij AGP 4x en bij AGP 8x uit 2 stukjes bestaat. Een 4x kan gewoon in een 8x aansluiting qua formaat.
Andersom moet dus niet zo'n notch in de AGP-aansluiting op het mobo in de weg zitten, ik weet niet of de kaart het voltage van andere een andere aansluiting dan ook aan kan. Als XP zegt dat er 7600 GT's zijn die op 1.5 volt draaien zou dat heel mooi willen:). Er kan wel performance verlies ontstaan(maar dat is de TS z'n keus met AGP).
Ik heb dit btw nog even gevonden op internet:
[quote]AGP is ontwikkeld door Intel en op de markt gebracht tegen het eind van 1997. Aanvankelijk was de snelheid ervan twee maal zo hoog als de snelheid van de PCI-bus, namelijk 2* 33 Mhz bij 32 bit (wat resulteert in een bandbreedte van 266 MB/sec). Maar in de jaren erna zijn er snellere versies ontwikkeld: AGP 2x (2* 66MHz), AGP 4x (2* 133MHz) en AGP 8x (2* 266MHz).
Hierbij is overigens ook het voltage verlaagd van 3,3 naar 1,5 Volt (4x) naar 0,8 Volt (8x). Let daar op als je een videokaart en/of moederbord koopt. Als je een AGP 8x kaart die met 1,5V werkt in een MoederBord met 3,3V AGP poort steekt, kan die gewoon doorbranden![/quote]
Dus er moet wel ruimte zijn om dan een aansluiting die uit 2 stukken bestaat in die AGP poort te drukken. Dus als de TS even op het mobo kijken en zit dat zijn poort in drie?n in gedeeld gaat het niet passen.
12 december 2007 16:09
-
xp 2
Ja, weetje, ik heb een 7600GS AGP 8x 1,5, dus de GT zal er dan ook wel zijn...
12 december 2007 16:43
-
kazmi
[quote=96769]
Op alternate.nl staat de 7600GT (256 en 512MB) van MSI voor 129 euro. De 7600GT bestaat dus wel. Deze is ook nog hoger geclocked dan de PCI express versie(Geheugen loopt 100Mhz hoger).
Net als wat BJ Farmore aangeeft, is het nu aan de TS om uit te zoeken of zijn moederbord AGP 1, 2, 4, of 8x bezit, alvorens wij enige nuttige informatie kunnen geven.
12 december 2007 16:56
-
bj farmore
Het moet ook maar zo zijn dat die kaart wel op 1.5 volt loopt. En dus niet op 0.8 volt want dan brand de kaart door.
12 december 2007 17:00
-
louwrens
haha met lagere voltage doorbranden?:P das dan wat nieuws ^^
in zijn profiel staat een mobo, maar nog nooit van gehoord
12 december 2007 17:02
-
bj farmore
Nee, een AGP 8x kaart loopt normaal op 0.8 volt. Dus als hij een 0.8 volt kaart in een 4xAGP zet dan komt er 1.5v op een 0.8v kaart. En dan kan het dus wel doorbranden. Dus daarom moet er goed op de voltages gelet worden.
12 december 2007 17:07
-
blacksorcerer
nee, dat is juist heel logisch Louwrens ;)
Als er 1,5 volt geleverd wordt door het slot... en jij steekt daar een kaart in die slechts 0,8 aankomt, krijgt hij dus veel te veel.
Resultaat, eem kapotte videokaart en hopen dat je niet ook nog je dat slot/moederbord molt (al lijkt me dat laatste juist weer onwaarschijnlijk).
12 december 2007 17:10
-
louwrens
het stond er zonet anders -_-
toen stond er een 1.5V kaart, in een 0.8V slot :P
12 december 2007 17:52
-
bj farmore
Lijkt me sterk, ik kan zo'n post niet meer verwijderen en als ik hem verander staat het er wel onder;).
12 december 2007 17:54
-
keitaro
[quote=96788]
Het stond er niet anders...
Dat durf ik je 100% te garanderen. Want ik las daarnet nog even na hoe het nou zat en je bedoelde echt precies het tegenover gestelde als van wat er stond...
12 december 2007 17:58
-
blacksorcerer
Om even uit de weg te ruimen of de TS nou wel of niet een AGP 8x kaart van 0.8 volt in zijn AGP 4x slot kan stoppen, las ik dit in de
manual van zijn moederbord: [quote]AGP connector supporting 1.5 V 4X AGP cards only[/quote] [quote]One AGP connector or an optional AGP Pro50 connector (ATX expansion slot 6). The AGP
connector is keyed for 1.5 V AGP cards only. [/quote]
Wel las ik dat er moederborden zijn die het wel ondersteunen en ook daadwerkelijk mensen die 8x videokaarten in een 4x slot stoppen (en daar ging dan inderdaad wel de videokaart gewoon op 4x draaien, voor low-end graka's is die 4x 66MHz bandbreedte wel genoeg).
Maar het als het officieel niet ondersteund is zou ik het dus niet doen (gezien het risico van het mollen van de graka orf zelfs je mobo).
Meer info AGP: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port[/url]
12 december 2007 18:27
-
xp 2
Eindelijk hebben ze het door...
Check mijn posts...
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een 8x kaart op 4x gaat draaien
12 december 2007 18:34
-
blacksorcerer
nou dan luistert de TS toch naar jou... maar als hij dan die AGP 8x videokaart 'opblaast' omdat het mobo er niet mee kan omgaan en dus een te hoog voltage naar de kaart stuurt waardoor kapot gaat, dan hoeftie zowel hier als bij Intel niet te klagen.
Er staat toch duidelijk dat het alleen 1,5 volt (4x) kaarten ondersteund en als je nergens een duidelijk voorbeeld vindt van iemand die het al met dit mobo heeft geprobeerd zou ik toch maar vanuit gaan dat de originele handleiding van Intel het juist heeft?
12 december 2007 18:52
-
kyentei
Ik ga denk ik voor het upgrade set van 130 euro
12 december 2007 20:20
-
easyboarder
Ik bouw zoiets in 10 min in ongeveer tegenwoordig.. er zijn uitgebreide tutorials te vinden btw als het goed is. je kunt het eventueel naar een pc zaak brengen tegen een kleine vergoeding.
@ XP 2
Als het maar 1,5 Volt is. punt is dat je er mee uit moet kijken dat je niks sloopt. maar ik weet niet of dat het geld wel waard is, aangezien je dan nog steeds niet fatsoenlijk mee kunt draaien tegenwoordig. Met die upgrade set heb je sowieso al veel meer bewegingsruimte als het om latere upgrades gaat.
Zelfs met de PCI-e 2.0 kaarten die er aan komen, die kunnen nog gewoon zonder moeite in een PCI-e 1.0 slot
12 december 2007 22:36