-
danox!
Ey nu net weer wat opgelost over mijn voeding en nu dit weer :S.
Kwas aant gamen en opeens blijf het hangen, ik hoorde de schoten van mijn laatse kogels ( lol ), en het bleef maar hangen, ik probeerde control + alt + delete, maar niks hielp.. Ik heb dit welleens eerder meegemaakt maar toen is mijn pc geformateerd ofzoiets en toen was het weg, maar nu is het weer terug, en ja ik heb de nieuwste drivers van Nvidia :S!..
09 juli 2007 15:40
-
blacksorcerer
Doe eens je geheugen testen, het best met Memtest 86 / 86+ (ff op een diskette of cd-rom zetten en dan rebooten), er kan een foutje in zitten...
09 juli 2007 15:43
-
danox!
Hoe werkt dat testen, ik snap even niet wat je bedoelt..
09 juli 2007 15:44
-
mattuz
of mischien heb je teveel CPU gebruik..?
09 juli 2007 15:46
-
danox!
Hmm.. maar even 1 ding misschien heeft dit er mee te maken, ik heb GEEN dualchannel, maar ik heb 3 sloten voor geheugen, in de 1e is een 512 mb kingston in de 2e een 256 mb ( merk weet ik niet )
en in de 3e een 512 mb van ( merk weet ik niet ) , kan het hier iets mee te maken hebben.. nogmaals ik heb GEEN dualchannel.. Sorry voor capslock, maar soms wordt er nogaleens overheen gelezen.. :P
09 juli 2007 15:49
-
xp 2
Ik weet het niet, maar je kan altijd eens proberen om de 512's in 1 & 2 te zetten en de 256 in 3
09 juli 2007 15:51
-
danox!
Ja, maar dat moet toch alleen als je dual channel hebt?
09 juli 2007 15:51
-
xp 2
Ja, weet ik, maar mss is het het proberen waard :p
09 juli 2007 15:52
-
danox!
Oke..
09 juli 2007 15:54
-
blacksorcerer
zoek ff op memtest 86 op google en de rest kan je zelf wel lezen lijkt me zo?
ik zei al dat je het alleen ff op een diskette/cd-rom hoeft te zetten en dan rebooten, rest gaat vanzelf, minstens een uur laten draaien...
09 juli 2007 15:56
-
erwin_w
Volgens mij is het zo bij Dual channel dat je ze dan in bank 1 en 3 moet zetten om gebruik van dual channel te maken (verbeter me maar mocht ik dit foutief hebben maar las het laatst op een forum en bij mij zitten ze ook in bank 1 en 3 en het betreft dual-channel en functioneerd ook zo.
09 juli 2007 15:57
-
danox!
[quote=74410] Wat vind je van dit Blacksorcerer, moet ik het zo plaatsen? Ik heb geen dual channel, en met dat memtest, dat durf ik niet aan.. sorry maar ik heb de pc al een keer .......
09 juli 2007 16:00
-
Account verwijderd
Kan dit niet ook gewoon een warmteprobleem zijn? Ik heb ook een keer meegemaakt dat mn pc spontaan uitviel omdat de videokaart te warm was geworden..
09 juli 2007 16:23
-
blacksorcerer
heheh memtest is een zeer bekend programma om het geheugen echt te testen, en het draait bewust niet in het OS, mja ik kan er natuurlijk niet veel aan doen als je het niet vertrouwt of niet wil. Er zijn ook wel normale progs die het geheugen testen, maar die geven meer kans dat je OS vasthangt of dat ze niet volledig testen.
Het maakt niet uit of je dual channel draait, dat gaat om snelheid, en dat is nu niet je probleem.
Dual Channel heeft ook niets met slot 1 en 3 of de kleuren op je mobo te maken, want dit is per mobo verschillend en daarvoor moet je de mobo-handleiding raadplegen (ik heb bijv. slot 1+2 nodig ipv 1+3 om DC te draaien) maar laten we daar ff niet verder op ingaan, maar richten op het probleem
Het kan wel zo zijn dat er iets met een slot mis is. Ik zou zo testen:
memtest 86+, het geheugen gewoon zo laten zitten zoals het nu is
==> indien geen fouten na 2 uur, dan ligt het niet aan je geheugen
==> indien 1 of meer fouten, testen met 1 geheugenmodule
????====> nog steeds fouten, dan in een ander slot steken etc.
? ? ? ? ? ? ? ======> nog st??ds fouten, dan is je geheugen brak en heb je nieuwe nodig.
Als al blijklt dat het NIET aan het geheugen ligt na die eerste test, check of alle kabels goedzitten, vooral ook van je hdd en eventuele extra power op je graka.
Ook is een korte test van de HDD aan te raden.
Download gratis HDTune en kijk of alles goed staat bij SMART en doe een uitgebreide bad sector?test.
Het zijn gewoon wat dingen die je even moet afvinken door ze te testen. Je kan natuurlijk eerst de tests doen die geen probleem voor je zijn en je wel wil, en als dan als laatst het geheugentest overblijft, doe je toch memtest of je download een progje wat in je OS draait
Edit: inderdaad wat Soemie zegt kan ook nog, heb ik niet zo snel aan gedacht omdat het niet zo warm is, maar misschien zit er veel stof in je pc?
09 juli 2007 16:25
-
danox!
Er zit veel stof in maar hoe verwijder ik dat allemaal?:P met een stofzuiger in de pc??:P
Maar toen ik net ging gamen gebeurde er niets, dus misschien was het gewoon een bug van de server ofzo??:S..
Maar nu we het ook even over geheugen hebben, mijn moederbord ondersteund dus 400 mhz en ik heb ook 3x geheugentjes van 400 mhz maar bij everest staat.. bij effentieven kloksnelheind 327 mhz, dat is toch superslecht, en toch is mijn pc snel, met 1,25 GB.. :S Er moet toch 400 mhz staan?:S
09 juli 2007 16:33
-
blacksorcerer
dan moet je de pc al helemaal uitzetten en dan de stofzuiger op de laagste stand, en je mag niets aanraken.... het is iig gevaarlijker dan memtest gebruiken :p
beter gewoon ff buiten zetten die kast en hard blazen en met stofdoekje de fans enzo afstoffen.
het kan de warmte zijn, dan gebeurt het pas als er een te hoge temp ontstaat, vaak nadat je lang gegamed zou hebben, maar met deze temperatuur is warmte ene minder probleem, tenzij er echt enorm veel stof zit.
Bij een fout in de geheugenmodule kan het echt maar heel af en toe voorkomen als dat ene stukje geheugen waar het fout zit gebruikt wordt. Als die op het laatst ergens zit, wat je meestal niet gebruikt, kan het opeens gebruikt worden bij een app. die veel geheugen gebruikt als een game.
09 juli 2007 16:43
-
danox!
haha, op de koeler ofzo kweet neit hoe dat heet, maar er zit zo'n propellertje in, die zit helemaal vol stof :|.. Maar Blacksorcerer heb jij ook een antwoord op mijn ene vraag?
09 juli 2007 16:45
-
blacksorcerer
mss 1 module pc2700 ipv pc3200, of gewoon een beetje andere divider, ik weet wat je standaard htt is, maar daar zou ik me allemaal niet zo zorgen over maken, dat zit wel goed... als je nou wat dingen test weten we of het daar aan ligt ;)
post bijvoorbeeld:
- resultaten van SMART en uitgebreidere bad sector test
- temperaturen van cpu, mobo, hdd en graka tijdens idle (niet doen) en tijdens load (na 15min gamen of nog beter prime95 draaien (zoek op google hoe dat moet)
- een geheugentest (liefst Memtest86 dus)
09 juli 2007 17:13
-
danox!
Is dit nu een antwoord op: Maar nu we het ook even over geheugen hebben, mijn moederbord ondersteund dus 400 mhz en ik heb ook 3x geheugentjes van 400 mhz maar bij everest staat.. bij effentieven kloksnelheind 327 mhz, dat is toch superslecht, en toch is mijn pc snel, met 1,25 GB.. Er moet toch 400 mhz staan?
of nog over dat vastlopen?:P.. Misschien ligt dat wel helemaal niet aan het geheugen.. :|
09 juli 2007 17:17
-
blacksorcerer
Dat eerste stukje gaat over geheugensnelheid, daarom zeg ik daar hoef je je nu (en in dit topic) niet druk over te maken.
Tweede gaat o.a. wel over dat geheugen want brak geheugen kan leiden tot het probleem dat je hebt.
en misschien ligt het wel aan wat anders, maar ik zie na 2 pagina's nog niets wat je getest hebt, dus dat schiet dan niet zo op..?
Ik wil je graag helpen, maar dan moet je sommige dingen dat wel van mij (en mede-posters) aannemen en met die informatie aan de slag gaan ;)
Begin eens met de temperaturen, dat is makkelijk te bekijken in je bios of met everest
09 juli 2007 17:22
-
danox!
Oke ik ga nu eerst de temperaturen bekijken bij everest, maar waar staat dat?:P klzal het even opzoeken.
Is dit het?
Dit is iets van HD Tune, maar wat moet ik nu doen?
Ik heb ben HD Tune, een of andere test gedaan met allemaal vierkantjes die werden allemaal groen gekleurd.. lol?:S
09 juli 2007 17:34
-
blacksorcerer
ja dat zijn de temps, dat is idle neem ik aan? kijk ook nog eens wat als je een half uur gegamed hebt wat je dan hebt voor temps, vooral bij GPU (die nu al 66 is)
bij HDTune ff Health tab klikken en dan bovenaan rechts Copy Information/screenshot To Clipboard.
?n bij HDTune een errorscan doen, maar NIET het vakje Quick Scan aankruisen, en dan weer copy to clipboard.
09 juli 2007 17:57
-
danox!
Ik ben nu weer bezig met de errorscan, maar je zegt die nu all 66 is, is dat extreem hoog dan?
Ik heb even gegamed.. 5/10 minuutjes en de temperatuur is nu 68! :|
09 juli 2007 18:01
-
blacksorcerer
66 is wel te doen hoor, ligt er gewoon wattie doet tijdens load, onder de 100 graden is prima.
68 voor load... dan heb je geen zware game gespeeld :p
Maar ik denk dat de temps wel in orde zijn en het daar niet aan ligt
09 juli 2007 19:14
-
louwrens
graka kan wel wat hebben, als het te hoog worde krijg je wel artifacts ofzo
CPU is voor idle wel hoog
mijn graka zit ook tegen de 70 graden aan onder het gamen:)
09 juli 2007 19:35
-
danox!
graka, ik noem mijn huidige kaart geen graka........................ :P
09 juli 2007 20:15