Mensen,
Ik ben voor mijn CPU socket LGA775 (Pentium 4 524 3Ghz) op zoek naar een goed en zeer stille koeler.
De pc staat naast mijn werkplek en dus overdag ook aan geeft dit toch wel een redelijk irritant suisend geluid. Hier wil ik dus vanaf.
Ik zoek een koeler die zeer weining dB geeft of misschien wel helemaal geen geluid.
Nu weet ik dat er dus ook cpu-koelers zijn die geen ventilator meer hebben en alleen koelvinnen of heatpipes.
Wie heeft hier ervaringen mee en kan ook wat relevante informatie hierover geven?
Zag bij b.v. Alternate diverse soorten staan voor dit type socket.
Advies is altijd welkom, ervaringen hiermee hoor ik nog liever.
Ik wil tot ca. 40 euro hiervoor uitgeven.
04 juli 2007 09:39
xp 2
Zalman CNPS 7700Cu
Ik heb de Zalman CNPS 9500 LED Cu, ben er zeer tevreden over, kheb een P4 3Ghz Prescott, typenummer weet ik niet meer.
Voorheen idle 42~43? nu idle 32? en hij is nog lekker stil ook.
P.S. je krijgt er een fancontrollertje bij, hiermee kies je de snelheid van de fan (en geluid ook een beetje)
Met passive koelers heb ik niet echt ervaring, ik heb ze wel al gezien, en zo te zien zijn ze erg groot, dus let op de ze in je case passen.
Zou je mobo eigenlijk kunnen afbreken daardoor?
04 juli 2007 09:49
erwin_w
Ik heb wel al wat gelezen erover, je moet het moederbord er uit halen om de complete koeler in te bouwen.
Als je je aan de handleiding houd (wat altijd wel het geval is anders laten ze die wel weg) dan zou het geen problemen mogen geven (zeggen ze)
Wat betreft de ruimte in mijn case, die heeft ruimte zat.
04 juli 2007 09:59
blacksorcerer
Zalman CNPS9500 LED op 5v laten draaien. vanaf ~35 euro. Sythe Ninja, wordt veelal aangeprezen (ook passief) en kan je een nog stillere 120mm fan zelf opzetten. vanaf ~35 euro. Thermalright Ultra-120 Extreme, d? ultieme passieve koeler volgens 'kenners', maar kost ~60 euro... Arctic Freezer 7 Pro op 5v laten draaien, schijnt voor dat geld erg goed te zijn. rond ~20 euro.
Ik denk dat jij het beste zou kunnen gaan voor een Sythe Ninja, deze schijnt al erg goed passief te koelen, dus dat zou ik zeker eerst even proberen wat de temps daarbij zijn. Wil je toch lagere temperaturen of ga je overclockken, dan ff een stille 120mm fan erop op 5v ;)
Zo te zien heb je een northwood en geen prescott, dus dan zou dat passief wel moeten lukken
[color=gray]Edit: er zit al een 120mm fan bij de Ninja, maar die kan er af[/color]
04 juli 2007 11:21
keitaro
wrom 5 volt draaien? ik heb (volgens mij durf ik niet om te wedden) mijn 7700cu op 12 volt draaien.
04 juli 2007 13:06
gerbenkwakkel
Als je hem op 5volt laat draaien krijgt die dus minder stroom en draait die dus minder hard en hoor je hem ook minder;)
04 juli 2007 13:11
blacksorcerer
Als je het nog stiller wilt natuurlijk (a)
Ik weet niet hoeveel de TS een 'stilte-freak' is, maar als hij ook nadenkt over passief, dan komt een stille fan die langzaam draait om slechts een klein beetje flow te maken natuurlijk als een goed alternatief.
Als hij een van de koelers koopt en dan de geluidshoeveelheid prima vindt, dan kan hij dat uiteraard zo laten, maar ik vind mijn CNPS9500 LED op 12volt best een herriemaker :p
Hier draait alles tussen 4 en 7 volt zolang ze onder een bepaalde temp. blijven
04 juli 2007 13:12
erwin_w
Gaat er mij om dat ik niet de hele dag dat suisend geluid hoor en dat toch mijn cpu goed gekoeld blijft.
Alle tips die ik hier nu krijg bewaar ik natuurlijk goed om dat zsm uit te proberen of aan te schaffen.
Uiteraard heb ik ook nog drie case-fans er in zitten maar die maken niet zoveel geluid, videokaart wordt al passief gekoeld en dan blijft alleen de fan van de voeding over.
04 juli 2007 13:27
xp 2
Quote van Blacksorcerer op 04 jul 2007 om 13.12
[quote]Als hij een van de koelers koopt en dan de geluidshoeveelheid prima vindt, dan kan hij dat uiteraard zo laten, maar ik vind mijn CNPS9500 LED op 12volt best een herriemaker [/quote]
Ik dacht al, dat mijne de enige was die zo lawaaierig was op 12V, maar dejouwe dus blijkbaar ook :p
Op 5v is ie idle 38 en op 12v 32
04 juli 2007 23:22
blacksorcerer
@Erwin: dan zou ik zeker naar wat gebruikerservaringen kijken van de Sythe Ninja, zeker met de case-fans die je erin hebt, zou het zeer mooi zijn als die CPU-koeler passief zou kunnen :o
[color=gray]@XP 2: helaas zijn standaard de producten van Zalman zeker niet meer d? stilste, echter ben ik z??r tevreden over de koeling die hij mij levert (en hij ziet er natuurlijk mooi uit :D).
Meestal draait hij hier op ~4 volt tussen 700 en 900 rpm, met een fanmate en QFan. Soms staatie even stil als de temp laag is. Nu houdtie bij een kamertemp van 20 graden de cpu op 24 graden, toppie wat mij betreft. Maar test hebben al bewezen dat er n? eenmaal betere koelers zijn, die standaard stiller zijn en toch eenzelfde prestatie leveren.
Er zijn wel tutorials beschikbaar die tonen hoe je de fan van de 9500 vervangt door een fan van Noctua bijv. maar dat vind ik dan weer niet nodig in mijn geval :)[/color]
05 juli 2007 00:17
erwin_w
Ik heb de boel nog eens gechecked.
Het irriterende geluid wat ik dus hoor komt en van de HD (Maxtor) en van mijn case-fans (2x).
Haal ik de voeding los van de cas-fans en ik zet de HD 'stil' met b.v. het programma SeatoolsDOS dan is de pc muisstil.
Zet ik daarna de case-fan's weer onder spanning dan begint het alweer wat meer geluid te produceren, wat logisch is natuurlijk. Maar zet ik de HD weer 'aan' dan is het irritante geluid er dus weer.
Over de HD had ik al een andere topic over geopend, HD geeft dus ook problemen.
09 juli 2007 09:52
blacksorcerer
Misschien is het dan verstandig om de fans op een lager voltage te laten lopen, of er een fancontroller tussen te hangen. Ze kunnen ook uit, als de rest van je temperaturen dan wel laag genoeg blijven @load.
Voor de hdd kan je een disksilencer kopen, maar die zijn meestal nogal duur, en als je binnekort wellicht een nieuwe hdd gaat kopen, kan je beter meteen een stille schijf kopen als de WDxx00KS/WDxx00AAKS of Samsung Spinpoint T series
09 juli 2007 14:17
erwin_w
Ik heb de case-fan's nu volledig spanningsloos gemaakt, scheelt al enorm.
De case heb ik nu nog openstaan maar zal ??n dezer dagen eens kijken wat die doet als de case dicht is.
Zal de case-fans ook eens uit de kast halen en dan eens heeeel goed schoonmaken, zal vast wel helpen.
Bedankt tot zover.